افشای راز اهمیت تولید محتوای متنی؛ مزایای شگفت‌انگیز آن
5 (2)

دنیای دیجیتال مارکتینگ رمز و رازهای بسیاری دارد و تولید محتوای متنی شاه کلیدی برای گشودن درب‌های موفقیت به سوی کسب‌وکار شماست.چرا محتوای تصویری نه؟ این اولین سوالی است که برای شما پیش می‌آید.

درست است این روزها اقبال مخاطبان به ویدیو بیشتر از قبل شده است؛ اما می‌دانستید با وجود شگفتی‌های ویدیو، تولید محتوای متنی همچنان ترجیح اول خوانندگان وب‌سایت شماست؟ اما چرا؟

 

اهمیت تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا

 

چرا همچنان محتوای متنی جذاب است؟ این محتوا چه تاثیراتی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟ چه فضاهایی بهترین فرصت استفاده از محتوای متنی است؟

در ادامه با نردبون همراه باشید تا راز اهمیت این نوع محتوا را برای شما افشا کنیم و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ارزان‌بودن همیشه بد نیست!

اگر مقایسه ساده‌ای بین قیمت انواع محتوا داشته باشید، متوجه خواهید شد محتوای متنی برای شما ارزان‌تر خواهد بود. این درحالی است که موشن‌گرافی، تهیه پادکست و دیگر انواع محتوای صوتی و تصویری تقریبا گران هستند.

 

ارزان بودن محتوای متنی

ارزان بودن محتوای متنی

 

درصورتی‌که کسب‌وکارتان را به‌تازگی راه انداخته‌اید و از پس محتواهای گران برنمی‌آیید، تولید محتوای متنی ارزان به دردتان خواهد خورد. جالب است بدانید نه‌تنها در روزهای ابتدای کار، بلکه تا پایان ماجرای کسب‌وکارتان محتوای متنی را نباید حتی لحظه‌ای رها کنید.

مهم آن است که وب‌سایت خود را طبق برنامه‌ریزی و منظم پیش ببرید و متون وبلاگ یا سایر بخش‌های سایت بهترین ابزار برای شما هستند.

 

نکته مهم!

ممکن است این فکر از ذهن شما بگذرد که بد نیست محتواهای تصویری را با گوشی باکیفیت خود ضبط کنید تا اینگونه هزینه‌ها را کاهش دهید. اگرچه این مسئله عملی است، ممکن است اعتبار برند شما را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد؛ آن‌هم در دنیای رقابتی این روزها.

 

مخاطبانی عاشق خواندن…

مهم‌ترین نکته‌ای که شما را خیلی سریع رشد می‌دهد، توجه به نیازهای مخاطبان است و باید بگوییم برخلاف انتظاتان بسیاری از مشتریان هنوز علاقه زیادی به خواندن دارند؛ بنابراین هیچ‌گاه قدرت متن را دست‌کم نگیرید.

 

مخاطبان عاشق مطالعه هستند!

مخاطبان عاشق مطالعه هستند!

 

اگرچه سال‌های اخیر توجه بیشتر به سوی انواع ویدیوهاست، این را درنظر بگیرید که ممکن است مخاطبان شما به هر نحوی امکان نمایش ویدیو یا صوت را نداشته باشند. گاهی ممکن است صدای ویدیو یا پادکست‌ها برای محیط مخاطبان آزادهنده باشد. راه‌حل مراجعه به محتوای متنی موجود در همان صفحه است یا بستن وب‌سایت شما و پیدا کردن یک مرجع دیگر؟

به‌طورکلی شرایط و موقعیت‌هایی که خواندن محبوب‌تر از دیدن و شنیدن بوده بسیار فراوان است. مهم‌ترین هوشی که باید داشته باشید آن است که بدانید چه جایی به محتوای تصویری و چه موقعیتی به محتوای متنی نیاز دارید.

 

تحقق رویای افزایش فروش با تولید محتوای متنی

در یک کلام حقیقتی شگفت‌انگیز را برای شما باز می‌کنم. ویدیوها اگرچه کوتاه و سرگرم‌کننده هستند و می‌توانند بازدید بالاتری داشته باشند، توجه و تمرکز کمتری را از مخاطبان می‌گیرد! متوجه نکته شدید؟

 

افزایش فروش

افزایش فروش

 

محتوای تصویری باوجود اینکه جذاب‌تر است، ارزش محتوایی کمتری از این لحاظ دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید تاثیر و نفوذ بیشتری داشته باشید، نباید قدرت کلام را از قلم بیندازید. مخاطبان نوشته‌های شما را جدی می‌گیرند و آن‌ها را ارزشمند می‌دانند.

نتیجه نهایی چنین طرز تفکری قطعا به افزایش بازدیدها یا به‌قولی ترافیک سایت شما خواهد شد. در پی افزایش ترافیک، می‌توانید انتظار آن را داشته باشید که فروش شما به‌طرز چشم‌گیری افزایش یابد. اما چطور؟

فرآیند خرید مشتریان اینگونه است که آن‌ها ابتدا مشخصات و توضیحات بلندبالای شما برای محصولات یا خدمات را می‌خوانند و خیلی جدی به این نکات فکر می‌کنند. زمان زیادی را صرف می‌کنند تا محتواهای متنی شما را بخوانند و بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند؛ بنابراین تولید محتوای متنی به شما فرصت افزایش خرید را هدیه خواهد داد.

 

گوگل ویدیوهای محبوب شما را نمی‌بیند!!

ممکن است هزینه بسیاری را صرف تولید محتوای تصویری و ویدیویی کنید یا موشن‌گرافی‌های گران‌قیمتی تهیه کنید. اما گوگل آن‌ها را نمی‌بیند. موتورهای جست‌وجوی قدرتمند گوگل همچنان تنها قادر به دیدن متن‌ها هستند؛ بنابراین شما برای رتبه گرفتن و دیده‌شدن ویدیوهای خود مجبور هستید از متن استفاده کنید.

 

محبوب کردن ویدیوها با محتوای متنی

محبوب کردن ویدیوها با محتوای متنی

 

بهترین و جذاب‌ترین ویدیوها نیز به قدرت تولید محتوای متنی وابسته هستند تا بتوانند دیده‌شدن خود را تضمین کنند. به‌طور مثال وقتی قصد تولید یک محتوای خوب در یوتیوب را دارید، باید در حدود 200 کلمه کپشن بنویسید و توضیح دهید که ویدیو چه می‌گوید. این مسئله درخصوص اینستاگرام نیز صادق است.

تولید محتوای متنی، بال قدرتمند بازاریابی

شاید بیشتر از هر جای دیگیری، محتوای متنی در تقویت بازاریابی دیجیتال موثر است؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توان اثرات آن را نادیده گرفت! در یک کلام، بدون متن رقابتی شکل نخواهد گرفت و فروشی در کار نیست.

 

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی

متن می‌تواند زنجیره‌ای از مشتریان ایجاد کند؛ چراکه قادر است با دادن اطلاعات ارزشمند آن‌ها را متقاعد کند؛
بهبود سئو و افزایش ترافیک تاثیر مستقیمی در بازاریابی دیجیتال دارد و محتوای متنی ابزار پایه برای بهینه‌سازی سئو محسوب می‌شود؛
محتوای متنی، با هدف قراردادن آموزش مخاطبان به بازاریابی کمک می‌کند که مخاطبان هدف محصولات را دریابند؛
ایجاد تعامل مشتریان و فروشنده مهم‌ترین مزیت متن است که درنهایت به خرید منجر خواهد شد؛
بهبود تصویر مناسب از برند از دیگر کارکردهای محتوای متنی است؛
کمک به بازدیدهای رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب وغیره.

با بررسی این مزایا می‌توان گفت کلمات هویت و شخصیت برند شما را می‌سازند و فارغ از هرنوع محتوای دیگری برای شما سودمندی زیادی دارد. درواقع قدم نخست در بازاریابی تولید یک محتوای متنی خوب است که بتواند به‌خوبی شما را توضیح دهد و اعتبار کسب کند.

 

به ترکیب برنده دست نزنید

برای دستیابی به نتایج بهتر و بازدیدهای بیشتر بهتر است تنوع مناسبی در انواع محتواهای خود ایجاد کنید. پس از شناخت انواع محتوا، مزایا و کارکردهای هریک از آن‌ها یک ترکیب برنده از آن‌ها بسازید.

 

ترکیب برنده انواع محتواها

ترکیب برنده انواع محتواها

 

درواقع وب‌سایت خوب سایتی است که مقالات متنی مناسب و حرفه‌ای در وبلاگ خود دارد. وبینار و ویدیوهای مناسبی تولید می‌کند و به‌موقع اینفوگرافی یا موشن‌گرافی‌ها را به‌کار می‌برد. این استراتژی جواب می‌دهد و موففیت‌تان را تضمین می‌کند. اما این ترکیب برنده چه مزایایی دارد؟

 

مزایای چیدن ترکیب برنده

اینکه کلمات کلیدی اصلی و استراتژیک را در قالب‌های محتوایی مختلف به‌کار می‌گیرید، به‌طور ناخواسته به افزایش بازدیدها و رتبه در موتورهای جست‌وجو دست می‌یابید. از طرفی این تنوع سبب می‌شود بازدیدکنندگان شما را ارزشمند بیابند و دیرتر شما را ترک کنند. کاهش نرخ ترک سایت، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

با ایجاد این تنوع سلایق مختلف مشتریان را درک کرده‌اید و تاثیر عمیقی بر آن‌ها خواهید گذاشت. افزایش تنوع محتوا مخصوصا تولید محتوای متنی باعث لینک‌سازی داخلی و خارجی قدرتمندی می‌شود که مستقیما بر سئو موثر است و ثمرات فراوانی را برای شما به بار خواهد آورد.

تولید محتوا یک وزنه قوی در سئو محسوب می‌شود!

حتماً تاکنون دریافتید که سئو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی بوده که هر فرد برای توسعه وب‌سایت و صفحات اجتماعی‌اش باید انجام بدهد. سئو که در حقیقت بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو بوده تا بتواند به سریع‌ترین شکل ممکن مخاطب را به صفحه موردنظرش برساند ازآن‌جهت حائز اهمیت بوده که می‌تواند نرخ بازدید سایت شما را بالا ببرد. هرچه سایت شما بیشتر دیده شود قطعاً فروش و درآمد بیشتری خواهید داشت. اما نقش و اهمیت تولید محتوای متنی در این باره چیست؟

در پاسخ به این سؤال لازم است برایتان رابطه دوطرفه میان سئو و محتوا را توضیح دهیم. همان‌طور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند به‌خوبی محتوای یک ویدئو را به‌تنهایی تشخیص دهند و در این صورت عملاً جست‌وجوی محتوایی از طریق ویدئو غیرممکن می‌شود. ربات‌های جویشگر تنها در صورتی به شما یک ویدئو را نشان می‌دهند که نام و توضیحات متنی آن با کلیدواژه‌ای که سرچ کردید همخوانی داشته باشد. اما درمورد متن و محتواهای متنی چنین نیست!

ضرورت تولید محتوا به‌صورت متنی

ضرورت تولید محتوا به‌صورت متنی

دررابطه‌با اهمیت تولید محتوای متنی باید بگوییم که هر کلمه می‌تواند نقش مهمی را در هدایت مخاطب به صفحه شما ایفا کند. درصورتی‌که بتوانید کلمه کلیدی که مخاطب در اینترنت جست‌وجو می‌کند را به‌خوبی تشخیص دهید به‌مرور بازدیدها و تعامل صفحه شما بالاتر خواهد رفت. به‌این‌ترتیب گوگل صفحه شما را یک صفحه بسیار مفید تشخیص داده و آن را در رتبه‌های بالاتر جای خواهد داد. این یعنی که شما سئوی بسیار خوبی دریافت کرده این و در صفحه اول نتایج و حتی در جایگاه اول تا سوم ارائه خواهید شد!

به شما استناد می‌کنند و لینک می‌گیرید!

هر چه از نقش بزرگ و پررنگ تولید محتوای متنی در بهبود سئو بگوییم باز هم کم است. در بخش‌های قبلی به‌تفصیل در مورد تأثیر این نوع محتوا در بهبود جایگاه در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل صحبت کردیم. در این بخش نیز می‌خواهیم مورد دیگری که اهمیت تولید محتوای متنی را نشان داده و بسیاری از افراد ممکن است از آن غافل باشند را توضیح دهیم. استناد کردن یعنی اینکه یک نویسنده یا تولیدکننده محتوا به متن شما مراجعه کند و از آن برای تولید محتوای جدید الهام بگیرد.

یا حتی ممکن است بخواهد آن را به‌عنوان رفرنس و مرجع اصلی تولید محتوای خود معرفی کند. در چنین زمان‌هایی اگر یک تولیدکننده به شما استناد کند آنگاه گوگل مقاله اصلی را به‌عنوان یک محتوای ارزشمند تشخیص می‌دهد. در چنین زمانی انتشار متن شما از سوی گوگل با جدیت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد تا مخاطبان بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. این یعنی باز هم نرخ تعامل و بازدیدهای صفحات و وب‌سایت شما به‌شدت بالا خواهد رفت و به‌راستی چه چیزی می‌تواند از این ارزشمندتر باشد؟

بررسی ارزش تولید محتوای متنی

بررسی ارزش تولید محتوای متنی

یک مسئله دیگر هم که لازم است در همین بخش به آن اشاره کنیم لینک‌دهی به صفحات شماست. لینک‌دهی از جهاتی شباهت‌های بسیاری به استناد کردن دارد. تفاوت اصلی این دو مورد در آن است که لینک‌دهی با ماهیت تکمیل اطلاعات مخاطب انجام می‌شود. اهمیت تولید محتوای متنی در زمان لینک‌دهی آنجایی مشخص می‌شود که گوگل به سایتی که جهت افزایش اطلاعات مخاطب لینک شما را معرفی کرده، ارزش زیادی می‌دهد و از طرفی شما را هم به‌عنوان یک منبع مفید به خوانندگان پیشنهاد خواهد داد.

تسهیل برقراری ارتباط

همان‌طور که می‌دانید هم اکنون محتواها با شیوه‌های مختلفی تولید می‌شوند. از مهم‌ترین نمونه‌های تولید محتوا به جز محتوای متنی، می‌توانیم به محتواهای تصویری، ویدئویی و صوتی اشاره کنیم. هرکدام از این محتواها برای برقراری ارتباط مؤثر به داشتن دانش و مهارت زیادی نیاز دارند. برای نمونه کسی که می‌خواهد پادکست تولید کند علاوه بر داشتن مهارت در نوشتن سناریو و مطلب، باید فن بیان و تکیه‌های مناسب در کلام داشته باشد. یا محتوای ویدئویی یا تصویری باید علاوه بر متن و مطلب مناسب و ارزشمند جذابیت بصری زیادی داشته باشند.

همه این موارد باعث می‌شود که ما بتوانیم بیشتر و بیشتر به اهمیت تولید محتوای متنی پی ببریم. علت آن این است که شما تنها به داشتن متن ارزشمند و مطلب با بیان شیوا و رسا نیازمند خواهید بود و سایر مهارت‌ها از آن حذف می‌شود. در این زمان مخاطب فقط با خواندن کلمات و جمله‌های شما می‌تواند به سمت اهداف و مقاصد شما جذب بشود. با تولید محتواهای متنی دیگر نیازی به صدای جذاب و بیان رسا نخواهید داشت چرا که صدای ذهنی مخاطب این کار را برایتان انجام خواهد داد.

برقراری ارتباط با نوشتن محتوا

برقراری ارتباط با نوشتن محتوا

تصویرسازی نیز از دایره وظایف شما کنار گذاشته خواهد شد چرا که اگر بتوانید جمله‌بندی خوبی داشته باشید ناخودآگاه تصویرها در ذهن مخاطب شکل می‌گیرند. البته ذکر یک نکته در این قسمت حائز اهمیت است و آن این بوده که بی‌نیازی از تصویرسازی به معنای بی‌نیازی از تصویر به‌صورت کلی نیست! وجود یک متن طولانی بدون داشتن هیچ تصویری سبب فرسایش و خستگی ذهنی مخاطب می‌شود و امکان تنفس و حلاجی مطالب را از او می‌گیرد. بهتر است چند تصویر ساده از اینترنت پیدا کرده و لابه‌لای متن قرار دهید.

تکامل یافتن ظاهر و باطن کسب‌وکارتان

معمولاً افراد تصور می‌کنند که ظاهر و باطن هر چیزی از یکدیگر جدا بوده و معمولاً از روی ظاهر نمی‌توان باطن را قضاوت کرد. در بسیاری از موارد شاید این ایده صادق باشد؛ اما جالب است بدانید که تولید محتوای متنی می‌تواند روی هر دوی این موارد تأثیر مثبت بگذارد. شاید این مورد از لیست بررسی اهمیت تولید محتوای متنی کمتر موردتوجه کسب قرار گرفته باشد؛ اما حالا که شما آن را می‌خوانید می‌توانید یک گام جلوتر از رقبایتان عمل کنید و در بازاریابی موفق باشید!

با تولید محتوای متنی به‌صورت هدفمند و در مقیاس گسترده، مخاطبان بسیار بیشتری به‌سوی وب‌سایت یا صفحات شما در فضای مجازی جذب می‌شوند. هرچه نرخ تولید محتوای شما در ماه یا در هفته بیشتر باشد با سرعت بیشتری می‌توانید بازدیدکننده جذب کنید و احتمال تبدیل آنها به مخاطب همیشگی یا حتی مشتری هم بالا می‌رود؛ اما باید در نظر داشته باشید که بازدیدکننده فقط از طریق مطالعه متون ارزشمند جذب می‌شود پس از درج مطالب حاشیه‌ای و فاقد ارزش دوری کنید.

کسب اعتبار در کار با تولید محتوا

کسب اعتبار در کار با تولید محتوا

در مورد تکامل ظاهر کسب‌وکارتان هم باید این نکته را ذکر کنیم که با بیشترشدن مقاله‌ها یا توضیحات محصولات در سایت شما، مخاطب در یک نگاه کلی اعتبار بیشتری به کسب‌وکارتان می‌دهد. حتی خود شما هم نمی‌توانید به سایتی که معمولاً متروکه بوده و در دسته‌بندی مطالبش چیز زیادی پیدا نمی‌شود اعتماد کنید. رونق بخشیدن به وبلاگ و توضیحات خدمات یا محصولات می‌تواند به بالابردن ارزش کسب‌وکارتان کمک بسیار زیادی کند پس نباید از اهمیت تولید محتوای متنی با این هدف غافل شد!

آنچه گذشت…

تولید محتوای متنی همان کلیدی است که بسیاری از قفل‌های کسب‌وکار را برای شما باز می‌کند. افزایش بازدیدهای موتورهای جست‌وجو، بهبود سئو، تاثیر مستقیم در بازاریابی دیجیتال، کمک به دیده‌شدن ویدیوهای جذاب شما، ارزان‌بودن، افزایش فروش و از همه مهم توجه به علاقه مطالعه مخاطبان از مهم‌ترین دستاوردهای این نوع محتواست.

در آخر بهتر است در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود مجموعه‌ای از انواع محتوای باکیفیت را گردآوری کنید تا بتوانید سلیقه‌های متنوع مخاطبان خود را جذب کنید.

پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون اینجاست تا با ارائه انواع محتواهای باکیفیت در این مسیر شاهد موفقیت‌های شما باشد. ما نیازهای بیزینس شما را درک کرده‌ایم و دوست داریم تا رسیدن به رتبه‌های برتر و کسب درآمدهای بیشتر همراه شما باشیم.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
5

دیدگاه شما