ترفندهای طلایی تولید محتوا برای اینستاگرام؛ کپشن‌نویسی
0 (0)

اگر قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم بگیرید، قافیه را باخته‌اید! تولید محتوا برای اینستاگرام بحث اساسی است که در این مقاله به یکی از موضوعات مهم آن یعنی کپشن‌نویسی می‌پردازیم.

 شما هم برای داشتن تعامل بیشتر با مخاطبان مشکل دارید؟ چه باید کرد که بازدیدکنندگان پست‌های مختلف را تشویق به خرید یا دنبال‌کردن پیج کنیم؟ چگونه فالوورهای خود را در مشت بگیرید و آن‌ها را شیفته خود کنید؟

پاسخ به تمامی این سوالات و رفع نیازهای شما وظیفه ماست و نردبون در این مقاله به عمده سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهد داد. در گام نخست باید بدانید علاوه‌بر ویدیوها و تصاویر جذابی که تولید می‌کنید نیازمند کپشن‌هایی هستید که مبنای موتور اکسپلورر اینستاگرام برای نشان دادن شما هستند.

تولید محتوا برای اینستاگرام در مشت‌های کپشن!

در همین پله نخست باید بدانید کپشن در اینستاگرام همه چیز است و اگر آن را کم اهمیت قلمداد کنید، از رقبای خود عقب می‌افتید. چرا؟

رازهای کپشن نویسی در اینستاگرام

رازهای کپشن نویسی در اینستاگرام

بستر اصلی اینستاگرام به‌صورت بصری و در قالب ویدیو، صوت و تصاویر است. این مسئله ممکن است این تصور غلط را ایجاد کند که نیاز به کپشن یا محتوای متنی تصاویر ندارید. اما کاملا اشتباه است!

مخصوصا اگر صفحه اینستاگرام‌تان تازه‌کار است، به‌هیچ عنوان پست‌های خود را بدون کپشن رها نکنید. شاید یک سلبریتی تنها با پست‌کردن یک عکس بتواند هزاران لایک و کامنت بگیرد؛ اما اگر فرد مشهوری نیستید، باید کپشن خوب و جذاب بنویسید.

نکته مهم دیگر…

فراموش نکنید ویدیوها هر اندازه که جذاب باشند، از نظر موتورهای جست‌وجو یا اکسپلوررها قابل شناسایی نیستند. اگر این ویدیوها به معرض تماشای مخاطبان برسند، کار تمام است؛ اما مسئله این است که با کپشن‌نویسی و برخی ترفندها مانند هشتگ‌گذاری باید کاری کنید که این محتواهای که احتمالا برای آن زحمت زیادی کشیده‌اید به‌خوبی دیده شود.

درواقع کپشن‌نویسی در قالب تولید محتوا برای اینستاگرام همچون سکوی پرتابی است که شما را چندین مرحله جلو می‌اندازد. از طرفی کپشن فرصت مناسبی است تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید یا به شناساندن برند خود بپردازید.

گام‌به‌گام نوشتن یک کپشن عالی و لایک‌بگیر

اکنون بهتر است حرف را کنار بگذاریم و سر اصل مطلب برویم. همه مخصوصا صاحبان کسب‌وکاری که به‌تازگی فعالیت خود را در اینستاگرام شروع کرده‌اند دوست دارند بالفور یاد بگیرند چه محتوایی عالی است و بازدیدشان را افزایش می‌دهد.

در ادامه برخی از این ترفندها را در کنار هم می‌آموزیم.

اینجا صفحه شخصی شما نیست!

گاهی گفته می‌شود که ایجاد صمیمیت با مخاطبان بسیاری عالی است و هرچه به آن‌ها نزدیک‌تر شوید بازدیدها و ترافیک افزایش می‌یابد. ماهیت کلی این حرف درست است اما نباید اینگونه باشد که شما پیج حرفه‌ای کسب‌وکارتان را با یک پیج بلاگری یا شخصی اشتباه بگیرید. اما این یعنی چه؟

برای تولید کپشن ایده‌پردازی کنید

برای تولید کپشن ایده‌پردازی کنید

اینکه چه محتوایی پست می‌کنید یا حتی استوری‌های شما باید کاملا برنامه‌ریزی‌شده و البته با فکر باشند. یعنی محتواها باید استراتژی مخصوصی داشته باشند و نباید به‌صرف پر مخاطب بودن محتواها به‌سرعت و بدون صرف زمان آن‌ها را منتشر کنید.

اگرچه متخصصان سرشناس اینستاگرام همچون پاتریک جنل همچنان براین باور هستند که باید بی‌درنگ با مخاطب در ارتباط بود و نیازی به صرف زمان برای طراحی استراتژی نیست، تغییرات جدید الگوریتم‌های اینستاگرام چیز دیگری می‌گویند.

حرف حق

در یک کلام حتی اینکه تولید محتوا برای اینستاگرام شامل چه کپشنی است نیز باید فکرشده باشد. سعی کنید حتما در این کپشن‌ها جذابیت ایجاد کنید و دعوت به افدام یا همان CTA را فراموش نکنید.

با هشتگ، دعوت‌نامه بفرستید

هشتگ‌نویسی بحث مهم دیگری در تولید محتوا برای اینستاگرام است که درواقع زیرشاخه کپشن می‌شود؛ چراکه بخشی از آن است. همین ابتدا بدانید که هشتگ در اینستاگرام با توییتر و فیسبوک تفاوت چندانی ندارد و هر دو یک کار را برای شما می‌کنند و آن هم دعوت مخاطبان به پیج است.

مزایای استفاده از هشتگ

مزایای استفاده از هشتگ

هشتگ‌نویسی بهترین روش برای جذب مخاطبانی است که به محتواهای شما نیاز دارند. اگر به‌خوبی این عبارات یا کلمات را انتخاب کنید، از ثمرات آن بهره خواهید برد.

البته در این کار زیاده‌روی نکنید. تعداد هشتگ‌ها نباید بیش‌از اندازه بوده و به‌گونه‌ای باشد که مخاطب احساس کند او را برای کشاندن به این صفحه فریب داده‌اید. چطور؟ هشتگ بی‌ربط نه‌تنها سودی ندارد، در آینده به ضرر شما هم خواهد بود و ارزشمندی‌تان را از دست می‌دهید.

جالب است گاهی کپشن‌ها به‌اندازه‌ای عالی و همه‌جانبه نوشته می‌شوند که شما بدون هشتگ هم می‌توانید دیده شوید و لایک بگیرید.

نکات هشتگ‌ها

تا جای ممکن سعی کنید به‌نحوی از هشتگ‌ها استفاده کنید که باعث آزار مخاطبان و خوانندگان نشوید. استفاده بیش‌از حد از هشتگ‌ها لابلای محتوای کپشن و نوشتن آن‌ها به شیوه پربازدید که گاهی سرهم است، همیشه جواب نمی‌دهد.

رضایت مخاطبان شرط است

رضایت مخاطبان شرط است

زمانی که قصد دارید از هشتگ‌هایی استفاده کنید که تقریبا محبوب هستند، سعی کنید از مواردی پیشنهادی اینستاگرام بهره ببرید. در کنار این موارد می‌توانید میزان بازدیدهای آن‌ها را نیز ببینید و باتوجه به نیازهای پیج انتخاب کنید.

سایر نکات کپشن‌نویسی

از ایموجی برای برقراری ارتباطی صمیمی استفاده کنید. گاهی یک ایموجی بیشتر از هر کلمه‌ای به ساخت روابط شما با مخاطبان‌تان کمک می‌کند. البته زیاده‌روی نکنید؛
با یک استراتژی مشخص می‌توانید از کپشن‌ها برای معرفی سایر شبکه‌های اجتماعی فعال و حتی وب‌سایت خود استفاده کنید؛ البته در این مسئله باید هوشمندانه عمل کنید تا نتیجه عکس ندهد؛
به‌اندازه کافی بنویسید؛ گاهی لازم است محتوای مفصل و کاملی برای پست خود منتشر کنید و توضیحات بیشتری بیفزایید؛ گاهی نیز چند کلمه ساده کفایت می‌کند؛
اطلاعات ارزشمند ارائه دهید. تا جای ممکن تلاش کنید کپشن با محتوای تصویری تفاوت داشته باشد و در تکمیل آن باشد؛ در غیراینصورت چرا آن‌ها باید کپشن شما را بخوانند؛

دامنه اطلاعات در این زمینه بسیار وسیع است؛ بااین‌حال تلاش کردیم هرآنچه که برای شروع و راه‌اندازی کپشن اینستاگرام خود نیاز دارید را بدانید. اما ممکن است همچنان این سوال را داشته باشید چند کلمه کپشن کافی است؟

نهایت تلاش برای جذب مخاطبان کپشن‌خوان

به‌طورکلی و طبق مجوزهای اینستاگرام مجاز هستید برای یک پست 2200 کاراکتر بنویسید؛ اما نکته مهم این نیست!

طول کپشن را فراموش نکنید

طول کپشن را فراموش نکنید

یکی از پست‌های پیج خود را بازکنید؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید در حالت کلی تنها 2 تا 3 خط ابتدایی کپشن مربوطه به شما نمایش داده می‌شود؛ پس شما فقط 3 خط فرصت دارید تا قاپ خوانندگان را بدزدید. اگر نتوانستید در حد همین 3 خط جذابیت ایجاد کنید، بهتر است کپشن طولانی ننویسید.

از طرفی این محدودیت به این معنا نیست که کپشن بلند ننویسید؛ گاهی ماهیت پیج شما به‌گونه‌ای است که باید یک رسپی غذا، مشخصات محصول یا ادامه یک سخنرانی را به اطلاع مخاطبان برسانید. درنهایت نگران نباشید؛ اگر حرفی برای گفتن داشته باشید و آن را خوب بیان کنید؛ آن‌ها دکمه بیشتر را فشار می‌دهند و ادامه مطلب را می‌خوانند.

آنچه گذشت…

تولید محتوا برای اینستاگرام دنیای بزرگی دارد که باید ذره ذره آن را بچشید و بیاموزید. در این نوشتار تلاش کردیم به نکاتی طلایی درخصوص کپشن‌های حرفه‌ای بپردازیم و شما را در نگارش بهترین کپشن یاری کنیم.

هشتگ‌نویسی، اندازه مناسب برای کپشن و توجه به CTA درست و به‌جا از مهم‌ترین نکاتی است که باید در ابتدای مسیر بیاموزید. از اهمیت این مقوله غافل نشوید و تلاش کنید در حوزه خود بهترین را ارائه دهید.

اگر تولید یک کپشن ایده‌آل دغدغه شماست، پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون با ارائه کپشن‌های اصولی و حرفه‌ای و متناسب با نیاز شما اینجاست تا شما را همراهی کند. برای سفارش تولید محتوا درخصوص اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

چگونه یک کپشن اینستاگرام خوب بنویسیم؟

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما