همه چیز پیرامون تولید محتوا و انواع آن
5 (1)

تولید محتوا

این روزها دیگر همه صاحبان کسب‌وکارها به‌خوبی می‌دانند که بازاریابی، نقطه عطفی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به قله‌های موفقیت پرواز کنند؛ اما نکته مهم اینجا است که بازاریابی، چه سنتی و چه مدرن، نیاز به محتوایی دارد که بتواند بر مدار آن بچرخد و مخاطبان را به خود جذب کند. در واقع می‌توان ادعا کرد تولید محتوا مرکز اصلی بازاریابی بوده و بازاریابی بدون محتوا، غیرقابل‌تصور است.

تفاوتی ندارد شما از کدام نوع بازاریابی استفاده می‌کنید تا محصول خود را به مشتریان معرفی کنید یا آن‌ها را برای ارائه خدمات به سمت خود هدایت کنید، درهرحال باید بدانید که آنچه مشتری را ترغیب می‌کند تا با شما، برند، کسب‌وکار، استارت‌آپ یا هر فعالیت دیگری که دارید آشنا شود، محتوا است. محتوا، پادشاه بازاریابی مدرن است.

اما آنچه در زمینه بازاریابی و محتوا می‌تواند وجه تمایز شما و سازمانتان با سایر رقبا باشد، محتوایی است که در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهید. این دریچه محتوا است که باید به‌قدری درست طراحی شده باشد تا مخاطب را مجاب کند از درون آن نگاهی به شما و خدماتی که ارائه می‌دهید بیندازد. بله! محتوایی که تولید می‌کنید باید جذاب، اصولی و بر پایه قوانین مختلفی باشد تا نه‌تنها سئوی سایتتان را تضمین کند و بتواند در مسیر قوانین الگوریتم گوگل پیش برود، بلکه مشتری را نیز مدنظر قرار دهد.

محتوا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، توسط افراد مختلفی تولید شود و آن را از راه‌های مختلفی به مخاطبان ارائه کرد. اگر شما قرار است برای کسب‌وکار خود محتوا تولید کنید یا تولید محتوای خود را به فرد حرفه‌ای بسپارید، باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. قلم و کاغذهایتان را آماده کنید تا با هم به سرزمین محتوا سفر کنیم!

تولید محتوای ویدئویی با ابزار مناسب

تولید محتوای ویدئویی با ابزار مناسب

تولید محتوا را از ذره‌بین ما ببینید!

یکی از زمان‌برترین و حساس‌ترین بخش‌های هر بازاریابی، تولید محتوا است. درواقع شما از این راه با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار می‌کنید؛ به همین دلیل می‌توان گفت مسئولیت اصلی هر بازاریاب، فرایندی است که طی آن محتوا تولید می‌شود. تولید محتوا، فرایندی است که در مسیر آن شما موضوع جدیدی را که قرار است در مورد آن با مخاطبان خود گفتگو کنید شناسایی می‌کنید. این تنها همه مسیر نیست، در این راه باید تصمیم بگیرید که قرار است محتوایی که تولید می‌کنید چه شکل و قالبی داشته باشد.

کلمات کلیدی و حجم محتوا را تعیین می‌کنید و سپس بر اساس آن، دست به قلم می‌شوید. در این مسیر شما تنها نیستید، باید بتوانید با صاحب کسب‌وکار و تیمی که در این زمینه آماده هستند نیز همکاری کنید. محتوا را هرگز نمی‌توانید به‌تنهایی تولید کنید.

محتوا، تنها همان متنی که می‌خوانید نیست. اشکال مختلفی دارد و تولید آن نیازمند دانش و اطلاعاتی است که بتواند همه جوانب را به‌خوبی و درستی در نظر بگیرد. البته باید استراتژی و برنامه‌ریزی برای تولید را هم در نظر بگیرید. بیایید با هم از انواع محتوا شروع کنیم. برای تولید باید پله‌ها را یکی‌یکی طی کنید!

یک تیم در تولید محتوا شرکت می‌کنند

یک تیم در تولید محتوا شرکت می‌کند

تولیدکنندگان محتوا، مشاغلی از پشت پرده!

تولید محتوا، از آن دست مشاغل جدیدی است که با ظهور اینترنت شروع شد و با گسترش رسانه‌های اجتماعی و فراگیر شدن استفاده از نت، تقریباً جای خود را به‌خوبی باز کرد. شاید شما ندانید این‌همه مفهوم و محتوایی که می‌بینید چه مسیری را طی کرده‌اند. درست است که محتوا انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن، مشاغل مختلفی ایجاد می‌شود، اما درست‌تر آن است قبل از هر اطلاعاتی بدانید که تولیدکنندگان محتوا به چه کسانی اطلاق می‌شود.
خالق یا تولیدکننده فردی است به برندها کمک می‌کند تا ایده‌پردازی، ایجاد و توزیع محتوا را هرچه اصولی‌تر انجام دهد و به این شیوه به هدف خود برسد.

آن‌ها در تلاش هستند تا محتوایی جذاب تولید کنند تا به این شیوه توجه کاربران را به خود جذب کنند. با این کار هم ترافیک سایت را بالا می‌برند، هم سئوی سایت را ارتقا می‌بخشند و هم برند را به بهترین شیوه به مخاطبان معرفی می‌کنند.

این مشاغل، محدودیتی در محیط کاری ندارند. می‌توانند در منزل باشند یا افراد هرکجا که تمایل دارند رایانه خود را باز کنند و مشغول به کار شوند. برایشان تفاوتی ندارد که شما قرار است در کدام پلتفرم بازاریابی کنید. آن‌ها آماده هستند تا بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا را در انواع پلتفرم‌ها بارگذاری کنند و به شما کمک کنند تا با دنیا آشتی کنید. آن‌ها پل مشاغل و مخاطبان با یکدیگر هستند، بی‌آنکه کسی آن‌ها را ببیند و بداند که برای تولید یک محتوا چه مسیری را طی خواهند کرد!

برای تولید محتوا باید استراتژی داشت

برای تولید محتوا باید استراتژی داشت

کاری به اهمیت تولید محتوا!

تولید محتوا، یکی از مشاغلی است که این روزها برای خیلی از سازمان‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ اما آیا می‌دانید دلیل این اهمیت چیست؟ باید بدانید دریچه ورود به بازاریابی، محتوایی است که تولید می‌کنید. شما با محتوایی که تولید می‌کنید می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را کاملاً رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

با این کار بسیاری از مخاطبانی که شاید تابه‌حال مشتری شما نبوده‌اند، به شما متصل می‌شوند و با ورود به وب‌سایت شما ممکن است مشتری شما شوند. از طرف دیگر با این کار مشتریان سابق خود را نیز برای خود حفظ کرده‌اید.

آمارها نشان می‌دهند که چرا این روش بازاریابی برای شما از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر اساس آمار، شاید نزدیک به 40 درصد از بازاریابان معتقد هستند که محتوا، اصلی‌ترین بخش یک بازاریابی و استراتژی بازاریابی را نشان می‌دهد. حتی نزدیک به 80 درصد آنان نیز محتوا را محور کار فعالیت تجاری خود می‌دانند.

محتوا اگر درست تولید شود می‌تواند تا 60 درصد به مخاطبان سرنخ‌هایی را از برندها بدهد و تا 51 درصد نیز به کسب درآمد مشاغل کمک خواهد کرد. البته به‌دست‌آوردن مخاطبان جدید نیز با این روش تا 47 درصد ثابت شده است. آنان که از راه وبلاگ‌نویسی محتوا ایجاد می‌کنند معتقدند این روش، تا 10 درصد باعث بازگشت سرمایه خواهد شد.

زمانی که محتوای خود را رشد می‌دهید، در واقع در حال پرورش کسب‌وکار خود هستید. محتوایی که باکیفیت و اصولی تولید شده باشد می‌تواند راه خود را از میان میلیون‌ها محتوایی که روزانه تولید می‌شود پیدا کند و درست در دستان مخاطب اصلی‌ خود جای گیرد. محتوا زمانی می‌تواند اهمیت خود را نشان دهد که هم به نیاز مخاطب توجه کرده باشد و هم به‌درستی طراحی و تولید شده باشد.

تولید محتوای صوتی مانند پادکست

تولید محتوای صوتی مانند پادکست

تولید محتوا چه مزایایی برای شما دارد؟

محتوای باکیفیت و بی‌کیفیت، زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت هستند. شما می‌توانید از نحوه بازخورد مخاطبان متوجه این تفاوت شوید. محتوای عالی، ماندگار است و محتوای بی‌کیفیت حتی در چند روز اولیه هم نمی‌تواند کسی را به سمت خود فرابخواند. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که از کیفیت عالی برخوردار باشد، تنها جلب مشتری نتیجه آن نیست، مزایای دیگری نیز در انتظار شما هستند؛ از جمله:

  • محتوای برجسته از شما یک رهبر فکری تمام‌عیار خواهد ساخت که بسیاری از افراد چشم به دهان شما دوخته‌اند.
  • می‌توانید دوستان زیادی را برای خود کسب کنید.
  • وب‌سایت خود شما نیز پابه‌پای وب‌سایت مشتریانتان ترافیک بالا را تجربه خواهد کرد.
  • مشتریانی که دارید به شما وفادار خواهند ماند.
  • کسب درآمد، اولین و مهم‎ترین مزیتی است که به دست می‌آورید.

از تولید محتوا تا سئو چقدر راه است؟

از تولید محتوا تا سئو چقدر راه است؟

از تولید محتوا تا سئو چقدر راه است؟

زمانی که به تولید محتوا می‌اندیشید، سئوی سایت شما یکی از عواملی است که محتوا می‌تواند از آن بهره‌مند شود. آنگاه که در حال خلق یک محتوا برای برند خود هستید، دو مخاطب و دو هدف را باید به‌صورت هم‌زمان دنبال کنید: مشتریانی که قرار است پیام شما را دریافت کنند و البته، الگوریتم گوگل! الگوریتم گوگل فناوری بسیاری پیچیده‌ای است که تصمیم می‌گیرد وقتی مخاطبان کلمه‌ای را جستجو می‌کنند، کدام سایت‌ها برای آنان نمایش داده شود.

این فناوری اطلاعاتی که در وب‌سایت شما قرار دارد بازیابی می‌کند و سپس آن‌ها را با الگوهای خود تطبیق می‌دهد. روزهای اولی که کنسول گوگل کار خود را آغاز کرده بود، کلمات کلیدی حرف اصلی را می‌زدند، اما این قوانین روزبه‌روز بیشتر تغییر می‌کنند. به‌دست‌آوردن رتبه بالا در کنسول جستجوی گوگل چندان کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. این امر زمانی بیشتر پیچیده می‌شود که مخاطب قصد خرید محصولی را داشته باشد. در این زمان گوگل سخت‌گیری بیشتری را خواهد کرد.

زمانی که پای مخاطب به میان می‌آید، الگوریتم گوگل ذره‌بین خود را به دست می‌گیرد و از بین محتواهایی که در فضای بی‌کران تحت وب وجود دارد، تلاش می‌کند نزدیک‌ترین گزینه را به موضوع موردنظر مخاطب پیدا کند. اینجا است که اهمیت تولید محتوا دو چندان می‌شود.

چگونه گوگل را اغفال کنیم؟

چگونه گوگل را اغفال کنیم؟

چگونه گوگل را اغفال کنیم؟

البته سئوی سایت کار ساده‌ای نیست و تنها با تولید محتوا کار شما راه نمی‌افتد؛ اما گوگل اولین عاملی را که در نظر می‌گیرد، محتوا است؛ به همین دلیل زمانی که محتوایی را تولید می‌کنید باید از خود بپرسید:

  • مخاطب من به دنبال چه اطلاعاتی است؟
  • کدام ویژگی وجه تمایز من و رقبایم از یکدیگر است؟
  • کدام ویژگی باعث می‌شود مخاطبان من برای خرید محصولات من قانع شوند؟
  • چه اطلاعاتی را باید به مخاطبان خود بدهم تا بتوانم با آن‌ها به مرحله بعدی صعود کنم؟

البته بهتر است در کنار تولید محتوا سئو شده تلاش کنید ویژگی‌های دیگر سایت خود را نیز ارتقا دهید. با این کار تضمین می‌کنید که همه چیز بر وفق مراد است.

تولید محتوا چه مواردی را شامل می‌شود

تولید محتوا چه مواردی را شامل می‌شود

6 نوع محتوای محبوب و روش استفاده از آنها

در ادامه مقاله قصد داریم تا 6 نوع از محبوب‌ترین محتواهای موجود که می‌توانند به ما به در مسیر مارکتینگ و هرچه بهتر مطرح‌شدن کمک کنند را برای شما معرفی کنیم. همچنین بهترین استراتژی ممکن که برای به‌کارگیری انواع تولید محتوا نیاز خواهید داشت را نیز توضیح می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویسی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تولید محتوا بوده است که به‌اندازه کل تاریخ اینترنت سابقه دارد. همواره افراد بسیار زیادی وجود داشته‌اند که علاقه‌مند بودند تا مطالبشان را در معرض دید بقیه بگذارند. همین افراد به‌مرور وبلاگ‌نویسی را شکل داده و آن را کامل کردند. با گذشت زمان وبلاگ‌نویسی به یکی از اهرم‌های قوی برای توسعه کسب‌وکار و بهبود رتبه سایت در حوزه سئو تبدیل شد. در حقیقت هرچه یک وب‌سایت محتوای بهتر و باکیفیت‌تری تولید می‌کرد مخاطبان بیشتری هم به آن جذب می‌شدند.

در همین راستا گوگل تصمیم گرفت تا به وبلاگ‌نویسی اهمیت و ارزش بیشتری بدهد و وجود مقاله وبلاگی با کلمه کلیدی مناسب و سئو محتوایی درست سبب رشد کسب‌وکارها شد. درصورتی‌که از میان انواع تولید محتوا، وبلاگ‌نویسی را برگزیده‌اید فراموش نکنید که برای کسب رتبه خوب از گوگل این کار را به‌صورت مرتب و مداوم انجام دهید. انتشار مقاله در بازه‌های زمانی کوتاه و منظم شما را به اهداف مارکتینگتان نزدیک می‌کند.

تولید محتواهای وبلاگی به‌صورت مداوم و منظم

تولید محتواهای وبلاگی به‌صورت مداوم و منظم

محتواهای فهرستی

یکی از جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین نمونه‌های تولید محتوا که به‌تازگی موردتوجه افراد و به‌خصوص قشر جوان همه جوامع قرار گرفته است محتواهای لیستی یا فهرستی هستند. تولید محتوای فهرستی بسیار ساده است؛ چراکه شما نیاز به نوشتن چندین صفحه مطلب نخواهید داشت. البته این به معنای کاهش ارزش علمی یا بی‌کیفیت شدن محتوا نیست چرا که شما ابتدا باید عصاره و مفاهیم اصلی متن اصلی را بفهمید و سپس خلاصه آن را به‌صورت فهرستی ساده و درعین‌حال کامل ارائه کنید.

استراتژی پیشنهادی ما برای تولید محتوای فهرستی این است که اولاً آن را برای مخاطبی به کار ببرید که حوصله خواندن مطالب طولانی را نداشته و بخواهد در عرض مدت کوتاهی به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند. دوم اینکه برای متن خود عنوان جالب و جذابی تعیین کنید. هرچند برای انواع تولید محتوا، انتخاب عنوان بسیار مهم است؛ اما در محتواهای فهرستی بازی با اعداد و کلمات بیش‌ازپیش مهم می‌شود. برای آیتم‌های خود حتماً عدد بگذارید و نوشتن مقدمه و نتیجه‌گیری مختصر را فراموش نکنید.

ساخت کتاب الکترونیک

کتاب‌های الکترونیک از جمله محتواهای بسیار طولانی هستند و مخاطب عام معمولاً آن را نمی‌پسندد؛ اما برای کسانی که به دنبال کسب اطلاعات تخصصی و کامل هستند می‌تواند یک گزینه عالی باشد. درصورتی‌که می‌خواهید کتاب الکترونیک تولید کنید ابتدا باید زمان زیادی را صرف تایپ کردن آن کنید و بعد یک استراتژی تبلیغاتی خوب برایش تدارک ببینید.

تولید کتاب الکترونیک با موضوع تخصصی

تولید کتاب الکترونیک با موضوع تخصصی

بهترین راه این است که بین 5 تا 10 درصد مطلب را به تبلیغ خودتان اختصاص دهید و از مخاطب بخواهید ایمیل خود را به شما بدهد تا کتاب را ارسال کنید. از میان انواع تولید محتوا، ساخت کتاب الکترونیکی برای ورود به مسیر ایمیل مارکتینگ از همه بهتر است؛ چون با دریافت ایمیل می‌توانید فهرست پست الکترونیک مخاطبانتان را بزرگ‌تر کرده و تبلیغات گسترده‌تری انجام دهید.

تولید اینفوگرافیک

امروزه اینفوگرافیک‌ها به‌شدت فراگیر شده‌اند و تا سه برابر بیشتر از بقیه محتواها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند. علت محبوبیت آنها هم این بوده که با کمک ترفندهای هنرمندانه، آمار و ارقام و اطلاعات را به شکلی قابل هضم و سریع و جالب به مخاطب ارائه می‌کنند. درصورتی‌که می‌خواهید از اینفوگرافیک برای توسعه کسب‌وکار خود بهره بگیرید حتماً با یک طراح گرافیک مشوت کرده و از رنگ‌های مکمل به همراه فونت نوشتاری واضح در صفحه بهره ببرید.

نکته مهم دیگر اینکه سعی کنید در صفحه مقداری جای سفید خالی هم نگه دارید تا خستگی دیداری در مخاطب ایجاد نشود. همچنین بهتر این بدانید که وجود فضای سفید و خالی به‌اندازه سبب تمیزتر دیده‌شدن محتوای اینفوگرافیک شما نیز خواهد شد. نکته نهایی اینکه فراموش نکنید آمار و ارقام را تاحدامکان به‌صورت نمودار نمایش دهید تا امکان تحلیل و مقایسه آن برای مخاطب و خوانندگان ساده‌تر شود.

تولید محتوای ویدئویی

یکی از موفق‌ترین روش‌های تبلیغات که در میان انواع تولید محتوا بیشترین میزان ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است ویدئو بوده که می‌تواند به شکل فوق‌العاده‌ای هرکسی را جذب کند. طبق مشاهدات احتمال خرید یک فرد از فروشگاه اینترنتی بعد از تماشای ویدئو حدود 75 درصد است که به قطع آمار بسیار عالی در مارکتینگ به‌حساب میاید. شما با تولید محتوای ویدئویی و دعوت به اشتراک آن می‌توانید تعامل بسیار زیادی کسب کنید و نرخ جذب مخاطب را افزایش دهید.

ساخت محتوای ویدئویی ارزشمند

ساخت محتوای ویدئویی ارزشمند

راهکار مناسب برای تولید محتوای ویدئویی این است که اولاً به نیاز مخاطب در مورد محصول یا خدماتتان پاسخ دهید. کاری کنید که در پایان ویدئو از وقتی که صرف کرده خشنود باشد. بهتر است محتوایتان طولانی‌تر از 3 دقیقه نشود و در انتهای آن حتماً دعوت به عمل یا  CTA قرار دهید. ویدئو را حتماً در یک سایت اشتراک محتوای ویدئویی معتبر مثل یوتیوب بارگذاری کنید تا احتمال دیده‌شدن آن افزایش پیدا کند.

محتواهای آموزشی و راهنماها

این یک حقیقت غیرقابل‌انکار است که بسیاری از افراد اینترنت را نه برای سرگرمی بلکه برای آموزش و یافتن روش درست انجام هر کاری استفاده می‌کنند. اگر شما در وب‌سایت خود محتوای آموزشی منطبق بر ماهیت فعالیتتان قرار دهید به‌سرعت مخاطب زیادی جذب خواهید کرد. جالب است بدانید که در میان انواع تولید محتوا، محتواهای دستورالعملی، آموزشی و راهنماها بیشترین میزان اعتمادسازی را برای مخاطب انجام می‌دهند. فراموش نکنید که محتوای آموزشی را کوتاه ولی دقیق و واضح تولید کنید.

تولید محتوای آموزنده و راهنما

تولید محتوای آموزنده و راهنما

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما هرآنچه که لازم بود درمورد انواع تولید محتوا و نقش آنها در کسب‌وکار بدانید را بیان کردیم. دانستیم که محتوا می‌تواند به رونق وب‌سایت کمک کند و بر جذب مخاطب و به‌خصوص مخاطب هدف بیفزاید. در ادامه مطالب برای شما 6 نوع از محبوب‌ترین و بهترین محتواهایی که می‌توانید در بستر اینترنت منتشر کنید را معرفی کردیم و استراتژی به‌کارگیری هرکدام از آنها را نیز شرح دادیم. با رعایت کردن نکاتی که در مقاله ذکر شد شما می‌توانید با تولید محتوا به همه اهداف مارکتینگ هود دست پیدا کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
5

دیدگاه شما