آموزش تولید محتوا برای مبتدی‌ها
0 (0)

آموزش تولید محتوا برای مبتدی‌ها

امروزه شما هیچ فردی را نمی‌توانید پیدا کنید که ادعا کند به تولید محتوا نیاز ندارد! حتی دانش‌آموزان نیز برای فعالیت‌های کلاسی خود به شیوه‌های مختلف اقدام به تولید محتوا می‌کنند و بر حسب کیفیت کارشان نمره می‌گیرند. دراین‌خصوص ما می‌خواهیم برای شما آموزش تولید محتوا به سبکی جدید و با ذکر تمام نکات مربوط به سئو و الزامات نگارشی را شرح دهیم. حتی اگر شما هیچ‌چیز از تولید محتوا به‌خصوص محتوای متنی ندانید در انتهای این متن می‌توانید خودتان برای وبلاگتان محتوا بسازید.

یادگیری اصولی تولید محتوا

یادگیری اصولی تولید محتوا

البته باید بدانید که تولید یک محتوای باکیفیت کاری نیست که شما بعد از مطالعه مقاله قادر به انجام آن باشید بلکه این کار علاوه بر نیاز به داشتن دانش وسیع به مهارت و تجربه نیز احتیاج دارد. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده محتوا حتماً به سراغ دوره‌های آموزشی دیگر نیز بروید و تا جایی که می‌توانید، آموختن را ادامه دهید. این مقاله تولید محتوا را به مبتدی‌ها آموزش می‌دهد و شما بعد از آن باید به دنبال یادگیری نکات تکمیلی و روش‌های حرفه‌ای‌تر بروید.

آشنایی با ساختمان محتوای متنی و نکات مربوط به هر بخش

هر محتوای متنی از سه بخش اصلی شامل مقدمه، بدنه و نتیجه تشکیل شده است و هیچ متنی بدون داشتن این موارد نمی‌تواند یک مقاله کامل و معنی‌دار باشد. در ادامه آموزش تولید محتوا هرکدام از این قسمت‌ها و نکاتی که افراد مبتدی باید درمورد آن بدانند را برایتان توضیح خواهیم داد. اما پیش از آن بهتر است با یک سری مفاهیم پایه نیز آشنا شوید.

مفاهیم ابتدایی برای تولید محتوا

اولین موردی که در این بخش می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی درحقیقت کلمه یا عبارتی بوده که مخاطب شما در اینترنت جست‌وجو می‌کند تا به محتوای موردنظر خود دست پیدا کند. تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب عبارت‌های پر جست‌وجو می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی روی کسب‌وکار شما داشته باشد. یکی از ابزارهای تولید محتوا که می‌تواند به شما در یافتن کلمه کلیدی مؤثر باشد وب‌سایت keywordtool.io بوده که اگر موضوع خود را در آن جست‌وجو کنید به شما یک سری کلمه کلیدی مرتبط نشان می‌دهد.

مفهوم مهم بعدی که هر فردی که می‌خواهد تولید محتوا را شروع کند باید بداند چگالی کلمه کلیدی است. چگالی کلمه کلیدی یعنی تعداد دفعاتی که نویسنده محتوا، آن کلمه کلیدی را درون متن به کار می‌برد. همان‌طور که می‌دانید متن حول محور کلمه کلیدی نوشته می‌شود پس بهتر است که تعداد دفعات استفاده از این کلمه یا همان چگالی را به‌خوبی کنترل کنید. در این آموزش تولید محتوا چگالی مناسب بین نیم تا 1 درصد در نظر گرفته می‌شود یعنی برای هر 1000 کلمه شما 5 تا 10 مرتبه می‌توانید کلمه کلیدی را به کار ببرید.

نکات مربوط به نوشتن محتوا

نکات مربوط به نوشتن محتوا

سومین مفهوم اساسی که در این قسمت باید به‌عنوان یک تازه‌کار یاد بگیرید تراکم است. تراکم ارتباط نزدیکی با چگالی دارد و این دو موضوع می‌توانند روی هم تأثیر بگذارند. معمولاً در هر آموزش مقاله‌نویسی تراکم را میزان تکرار کلمه کلیدی در حجم معینی از متن معرفی می‌کنند. این به آن معناست که برای مثال در یک مقاله 1000 کلمه با 10 بار تکرار کلمه کلیدی، بهتر است هر 100 کلمه یک‌بار آن را داخل متن استفاده کنید. بهتر است از تراکم بالا کلمه کلیدی اجتناب کرده و حتماً بین دفعات تکرار فاصله منطقی قرار دهید.

آنچه که درمورد مقدمه محتوا باید بدانید.

مقدمه محتوا اولین بخشی است که مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود پس بهتر است که بسیار جذاب و ترغیب‌کننده نوشته شود. اگر محتوا نتواند یک خواننده را جذب کند به‌احتمال زیاد به‌سرعت از صفحه شما خارج شده و این موضوع روی سئو و رتبه سایتتان در صفحه نتایج گوگل تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این آموزش تولید محتوا، میزان استاندارد مقدمه برای هر 1000 کلمه چیزی بین 100 الی 150 کلمه در نظر گرفته شده است. بهتر است در دو خط اول مقدمه یک‌بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

نکته‌ای که در اینجا می‌خواهیم ذکر کنیم شامل سایر بخش‌ها هم می‌شود و آن طول جملاتی است که شما در مقدمه یا سایر قسمت‌ها به کار می‌برید. بهتر است جملات شما از نیم خط کوتاه‌تر نشود چون در این صورت متن و محتوایی که تولید می‌کنید حالت بچگانه به خود می‌گیرد و روی درک آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد. نکته دیگری که در این دوره آموزشی تولید محتوا باید به آن اشاره کنیم بیشترین طول جمله است. در بهترین حالت طول جمله می‌تواند به 1.5 خط برسد و بهتر بوده که از آن بیشتر نشود.

آموزش روش تولید محتوا

آموزش روش تولید محتوا

نکته نهایی برای مقدمه این است که می‌توانید بعد از پایان آن اولین عکس مقاله را درج کنید. بهتر است در نظر داشته باشید که در مقاله در ازای هر 200 الی 250 کلمه باید یک عکس باکیفیت و مرتبط با موضوع قرار دهید. بهتر است این عکس جذابیت بالایی داشته باشد و بیشترین ارتباط را با خواننده برقرار کند. در ادامه این آموزش تولید محتوا درمورد عکس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکات مربوط به بدنه مقاله

بدنه طولانی‌ترین قسمت هر مقاله یا محتوا بوده و اصلی‌ترین نکات و اطلاعات را به خواننده منتقل می‌کند. بدنه هر محتوا از تعدادی تیتر تشکیل می‌شود. تیترهای اصلی باید با سایز 16 و بولد شده نوشته و تیترهای فرعی که زیرمجموعه آنها هستند نیز باید به‌صورت 14 بولد تنظیم شوند. برای هر تیتر شما می‌توانید تا 250 کلمه متن قرار دهید و اگر تشخیص دادید که هنوز لازم است نوشتن یا کپی‌رایتینگ را ادامه دهید، به‌گونه‌ای متن را تنظیم کنید که زیرتیتر به آن اضافه شود.

معمولاً 250 کلمه می‌تواند به‌صورت 3 بند با طول 4.5 خط نوشته شود و لازم است که دقت کنید طول هیچ بندی از این اندازه بیشتر نشود. دو مفهوم اساسی دیگر وجود دارد که باید در همین قسمت آنها را برایتان توضیح دهیم. نخستین مورد خوانایی جملاتی است که شما در هرکدام از قسمت‌ها به کار می‌برید. خوانایی به این معنی است که هر جمله با کلماتی صحیحی ساخته شده و اجزای آن به‌گونه‌ای کنار هم قرار گرفته باشند که درک آن برای خواننده ساده باشد.

تدوین اصولی بدنه مقاله

تدوین اصولی بدنه مقاله

آموزش تولید محتوا نمی‌تواند مهارت خوانایی محتوا را در شما به وجود آورد بلکه باید روی ساختن جمله با رعایت دستورهای نگارشی تمرکز کنید تا در این بخش ماهر شوید. نکته بعدی نیز این است که سعی کنید جملاتتان را به‌صورت پیوسته و زنجیروار بنویسید به‌طوری‌که همه اطلاعات با سلسله‌مراتب منطقی به خواننده منتقل شود. به این کار در تولید محتوا، حفظ انسجام متن گفته می‌شود. در قسمت بنده رعایت پیوستگی مطالب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

اطلاعات مهم مربوط به بند نتیجه‌گیری

آخرین قسمت در هر مقاله بند نتیجه‌گیری است که در آن عصاره و فشرده همه مطالب بیان شده در محتوا باید آورده شود. معمولاً اندازه استاندارد قسمت نتیجه‌گیری برای هر 1000 کلمه محتوا چیزی بین 80 الی 100 کلمه است. اگر نتیجه‌گیری شما تنها یک بند باشد باید در همان پاراگراف یک‌بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. درصورتی‌که مقاله‌تان طولانی بود و لازم شد که دو یا چند بند برای نتیجه‌گیری در نظر بگیرید لازم است بدانید که آوردن کلمه کلیدی با رعایت تراکم در بندهای ابتدایی الزامی نیست اما در آخرین بند باید آورده شود.

درصورتی‌که شما متنی با درون‌مایه و محتوای تبلیغاتی می‌نویسید بهتر است در بخش نتیجه‌گیری دعوت به انجام عمل یا CTA داشته و از مخاطب دعوت کنید که کاری مثل برقراری تماس انجام دهد. نکته نهایی که در این آموزش تولید محتوا برای بخش نتیجه‌گیری باید اشاره کنیم نیز این بوده که در هیچ جای این قسمت نباید تصویر درج کنید. در حقیقت تصاویر باید از انتهای بخش مقدمه تا انتهای بدنه تقسیم شوند.

جمع‌بندی درست نتیجه مقاله

جمع‌بندی درست نتیجه مقاله

نکات متفرقه درمورد تولید محتوا که باید در نظر داشته باشید.

حال که شما به‌صورت کلی با ساختمان یک محتوا آشنا شدید می‌توانید کار تولید برای موضوعات مختلف را آغاز کنید اما باید در نظر داشته باشید که به‌هیچ‌وجه کپی نکنید. کپی‌کردن علاوه بر تأثیر بسیار بدی که روی سئوی محتوایتان می‌گذارد، آن را بی‌ارزش نیز می‌کند. مورد بعدی در خصوص دستمزد تولید محتوا بوده که به‌صورت مستقیم به کیفیت کارتان مربوط می‌شود. دستمزد را به‌صورت مبلغ مشخص به‌ازای هر کلمه محاسبه می‌کنند و بسته به کارتان می‌توان کم یا زیاد باشد.

درمورد عکس‌های مقاله نیز بهتر است در نظر داشته باشید که حتماً بدون کپی‌رایت باشند تا از سمت گوگل بلاک نشوید. تصاویر بی‌کیفیت یا عکس‌های دارای برند و نشانی یا واترمارک نیز مردود بوده و نباید مورداستفاده قرار گیرند. آخرین نکته در آموزش تولید محتوا نیز این است که سعی کنید بدون غلط املایی متن را تهیه کنید. حتماً پیش از ارسال برای کارفرما یک دور آن را ویراستاری کنید. همه غلط‌های تایپی و نگارشی را با کمک برنامه‌های اصلاح متن تشخیص دهید.

تولید و انتشار محتوای باکیفیت

تولید و انتشار محتوای باکیفیت

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما هرآنچه که لازم بود تا برای آغاز کار تولید محتوا یاد بگیرید آموزش دادیم. در حقیقت این متن یک آموزش جامع بود تا با ساختمان هر متن آشنا شده و بدانید که در هر قسمت چه مواردی را باید رعایت کنید. این آموزش محتوانویسی با معرفی کلمه کلیدی، چگالی و تراکم آغاز شد. بعد از آن به بیان مشخصات و ویژگی‌های قسمت مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری پرداختیم.

همچنین شما متوجه شدید که در هر متن باید انسجام و خوانایی رعایت شده و از به‌کاربردن چه مواردی باید اجتناب شود. در آخرین بخش از آموزش تولید محتوا نیز به الزام درج تصویر با یک سری ویژگی‌ها و نکات خاص و همچنین نحوه محاسبه دستمزد به همراه اصلاح و ویراستاری اشاره شد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما