چرا باید قبل از تولید محتوا پرسونای مخاطب را بشناسیم؟
0 (0)

پرسونای مخاطب

امروزه تولید محتوا و انتشار آن از طریق کانال‌های مختلف به یکی از بزرگ‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. کسانی که می‌خواهند به‌صورت فراگیر و بدون محدودیت زمانی و مکانی پیام خود را به گوش مخاطبانشان برسانند معمولاً همین راه را انتخاب می‌کنند. اما اگر دقت کرده باشید همه افراد نمی‌توانند مخاطب هدف یک پیام باشند. اینکه یک پیام می‌تواند برای شخصی مفید و مؤثر باشد یا نه به روشی به نام شناخت پرسونای مخاطب بستگی دارد.

اینکه پرسونا پیست و چطور می‌تواند بازاریابی را دگرگون کند موضوع اساسی است که می‌خواهیم در این مطلب درمورد آن صحبت کنیم. درصورتی‌که شما تاکنون تبلیغات زیادی کرده‌اید اما نتیجه شما اصلاً قابل‌قبول نبوده به‌احتمال زیاد درمورد روش پرسونا مشکل جدی داشته‌اید. با ما همراه باشید تا این مسئله را به‌خوبی برای شما توضیح دهیم.

مخاطب محتوا را باید بشناسیم.

مخاطب محتوا را باید بشناسیم.

پرسونا را بهتر درک کنیم.

فرض کنید شما یک محصول جدید تولید کرده‌اید که در کارخانه‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای تبلیغ این محصول شما باید چه افرادی را انتخاب کنید؟ آیا تبلیغ آن در میان دانش‌آموزان ابتدایی کار معقولانه‌ای است؟ آیا می‌توانید آن را به کارمندان بانک بفروشید؟ قطعاً خیر مخاطب شما کسی است که کارخانه داشته و به آن وسیله نیاز دارد. مثال دیگر برایتان بیان می‌کنیم. شما اگر مغازه لوازم‌تحریر داشته باشید کجا را برای تبلیغ کردن انتخاب می‌کنید؟

آیا در اطراف بیمارستان یا جایی که تعداد پزشکان زیاد است محل خوبی برای تبلیغ لوازم‌تحریر محسوب می‌شود؟ قطعاً خیر. اگر شما می‌خواهید لوازم‌تحریر و نوشت‌افزار خود را بفروشید بهتر است مدارس و آموزشگاه‌های علمی و هنری را انتخاب کنید اما اگر فعالیت شما در زمینه کالای پزشکی است قطعاً خیابانی که مطب پزشک در آن زیاد است گزینه خوبی به نظر می‌رسد. مواردی که بیان کردیم نمونه پرسونا بود که هر فروشنده باید حتماً آن را به‌خوبی درک کند.

پرسونا به معنای شناخت جامعه هدف شما و نیازهایی که می‌توانید از او رفع کنید است. اگر بتوانید مخاطب خود را بهتر شناسایی کنید این امکان را خواهید داشت که با زیر نظر گرفتن رفتار وی یا حتی با پرس‌وجو نیازها و خواسته‌های او را تشخیص داده و بازاریابی را روی رفع همین خاسته‌ها متمرکز کنید. شناخت پرسونای مخاطب کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست اما می‌تواند درآمد شما را چندبرابر کند. برای این موضوع بهتر است علاوه بر مطالعه این مقاله، با یک دیجیتال مارکتر نیز مشورت کنید.

با بررسی پرسونا بازاریابی مؤثرتر می‌شود

با بررسی پرسونا بازاریابی مؤثرتر می‌شود

چطور مخاطب خود را بشناسیم.

برای یافتن پرسونای مخاطب روش‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند در دنیای واقعی انجام بشوند یا از روش‌های الکترونیکی به نتایج آنها دست پیدا کنید. ما برای شما تعدادی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید با کمک آنها مخاطب خود را بهتر و بیشتر بشناسید بیان خواهیم کرد. هرچه تصور و ذهنیت شما درمورد مخاطبانتان بیشتر باشد به‌صورت مؤثرتری می‌توانید روی آنها تأثیر بگذارید.

با سؤال کردن از خودتان شروع کنید.

اولین گام در شناخت مخاطب آن است خودتان تکلیفتان را با خود مشخص کنید. ابتدا باید ببینید چقدر اطلاعات دارید و کیفیت این اطلاعات چقدر است. ممکن است با پاسخ‌دادن به سؤالاتی که در ادامه برایتان نوشته‌ایم متوجه شوید که اصلاً درمورد مشتریان خود اطلاعاتی ندارید یا آنها را اشتباه شناخته‌اید. به همین منظور موارد زیر را حتماً مطالعه کرده و به آنها پاسخ واقعی که در سر دارید بدهید.

  • محصول یا خدمات شما برای چه کسی طراحی شده است؟
  • چه بازه سنی می‌تواند از این محصول یا خدمات استفاده کند؟
  • چه قشری از جامعه به این محصول یا خدمات نیاز دارد؟
  • مخاطب معمولاً در کدام برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها به دنبال محصول شما می‌گردد؟
  • واکش مخاطب در برابر مشکلی که شما راه‌حل آن را دارید چگونه است؟
  • چقدر زمان باید صرف شود تا مخاطب شما را شناسایی کند؟
  • رقیب شما در زمینه کاری‌تان کیست؟
  • آیا رقیب شما می تواند مخاطب قابل‌توجهی جذب کند؟
  • چه افرادی به بازاریابی‌های شما جذب می‌شوند؟
  • کدام راه‌های ارتباطی برای رسیدن به مخاطب شما بالقوه تر هستند؟

صدها سؤال دیگر وجود دارد که با پرسیدن آنها از خودتان می‌توانید به‌خوبی پرسونای مخاطب را تشخیص داده و از آن برای رسیدن به اهداف مالی و تجاری خود استفاده کنید.

تحقیق و بررسی درمورد مخاطب

تحقیق و بررسی درمورد مخاطب

تحقیقات را آغاز کنید.

روش‌های متنوعی برای تحقیق کردن و شناخت بازار و مخاطب هدف وجود دارد. شما می‌توانید یک پرسش‌نامه الکترونیکی طراحی کنید و لینک آن را در اختیار مخاطبان حال حاضر خود قرار دهید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نظر آنها را متوجه شوید. همچنین می‌توانید لینک را برای گروه‌های مختلفی نیز ارسال کنید و در نهایت با جمع‌بندی اطلاعات، کار نوشتن پرسونا را آغاز کنید.

روش دیگر تحقیقات میدانی است که وقت، انرژی و هزینه بالاتری از شما می‌گیرد اما نکته مثبتی که دارد آن است که می‌توانید به‌صورت مستقیم با همه مخاطبان روبه‌رو شوید. شما می‌توانید سؤال‌های هدف را از مخاطب بپرسید و پاسخ‌های متنوعی دریافت کنید. با بررسی پاسخ‌ها شما به اصلی‌ترین نیازهای مخاطب که توانایی رفع آنها را دارید دست پیدا خواهید کرد. نکته مهمی که وجود دارد آن است که علاوه بر تحلیل پاسخ‌ها، شما باید افراد را نیز تحلیل کرده و دسته‌بندی کنید.

با تحقیق کلمه کلیدی، خود را در دسترس مخاطب هدف قرار دهید.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که درمورد پرسونای مخاطب وجود دارد این است که بفهمید او چگونه فکر می‌کند. اگر روش فکرکردن و مسیری که طی می‌کند تا نیاز خود را رفع ساز پیدا کنید می‌توانید مطمئن باشید که نسبت به رقبایتان بسیار جلوتر خواهید بود. تحقیق و بررسی کلمه کلیدی یکی از دستاوردهای شناخت طرز فکر مخاطب است. شما با بررسی پرسونای مشتری و آنچه که در گوگل سرچ می‌کند تا به خواسته‌های خود برسد می‌توانید مطمئن باشید که به نهایت فروش و موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

شناخت مشتری بالقوه و درست

شناخت مخاطب بالقوه و درست

کلام آخر

مخاطب شما یکی از ارزشمندترین بخش‌های فعالیت شماست و لازم است که با صرف وقت و دقت به‌خوبی آن را بشناسید. نتیجه فرایند شناخت طرز فکر و رفتار مخاطب، پرسونای مخاطب نام دارد و از اساسی‌ترین کلیدهای شما برای بازاریابی محسوب می‌شود. شما با داشتن اطلاعات دقیق و شفاف درمورد مشتری خود می‌توانید مؤثرتر با وی ارتباط برقرار کنید. کسانی که از مخاطب خود اطلاع دقیقی ندارند هیچ‌گاه در بازاریابی نتیجه خوبی به دست نمی‌آورند چرا که از روان‌شناسی مخاطب چیزی نمی‌دانند و سرمایه خود را هدر می‌دهند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما