یک کلام ختم کلام؛ تولیدکننده محتوا یعنی چه؟
0 (0)

تولیدکننده محتوا یعنی چه؟ تولیدکننده محتوا همان کسی است که تعیین می‌کند کسب‌وکار دیجیتال شما با سر زمین بخورد یا در آسمان موفقیت پرواز کنید.

شاید این تعریف کمی تکان‌دهنده و کلی باشد. حقیقتا تولیدکننده محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟ چگونه بهترین تولیدکننده محتوا را داشته باشیم؟ آیا کیفیت یک محتوانویس در آینده کسب‌وکار شما موثر است؟

این‌ها تمام سوالاتی است که در این مقاله و به کمک نردبون به پاسخ آن‌ها دست خواهید یافت. ابتدا از همین سوال آغاز می کنیم که تولیدکننده محتوا یعنی چه؟

 

افشای رازهای یک محتوانویس

حتما این مثل معروف را شنیده‌اید؛ اگر به من مثلا 8 ساعت زمان برای قطع‌کردن یک درخت بدهند، 6 ساعت آن را به تیزکردن تبر و تنها 2 ساعت را به قطع‌کردن اختصاص می‌دهم. البته اگر به من باشد، شاید حتی 7 ساعت!

پیش‌رفتن در مسیر کسب‌وکار بدون درنظر گرفتن کیفیت محتوا دقیقا مانند قطع‌کردن درختی با تبری کند است؛ بنابراین پیش از هرکاری در فکر استخدام یک محتوانویس عالی یا کار کردن با یک تیم حرفه‌ای و تمرکز روی کیفیت باشید، سپس به سراغ سرعت بخشیدن به مسیر بروید.

 

محتوانویس کیست؟

محتوانویس کیست؟

 

تولیدکننده محتوا فردی است که در حوزه‌های مختلف متنی، صوتی، تصویری وغیره برای شما یک محتوای حرفه‌ای تدارک می‌بیند. او کسی است که بینش و نگرش کسب‌وکارتان را به اجرا در می‌آورد.

اگرچه شما هستید که سیاست‌های کلی کار و نقشه راه را مشخص می‌کنید اما کیفیت چنین فرد یا افرادی تعیین می‌کند که شما چگونه پیش خواهید رفت؛ بنابراین هیچ‌گاه آینده کسب‌وکار خود را به دست فردی ناآگاه، نابلد و بی‌تجربه نسپارید.

گاهی ممکن است شما برای نگارش یک محتوای متنی برای فروشگاه یا وبلاگ به یک تولیدکننده محتوا یا محتوانویس اعتماد کنید؛ گاهی نیز شما درحال آماده‌سازی محتوای تصویری یا صوتی برای اینستاگرام یا یوتیوب خود هستید؛ درهرحال باید به فرد کاربلدی اعتماد کنید.

ابزار محتوانویسی

شاید با همین چند خط متوجه شده باشید تولیدکننده محتوا یعنی چه؛ اما این حوزه بسیار وسیع است و باید اطلاعات بیشتری بیاندوزید. مثلا چه؟

 

محتوانویس کیست؟

محتوانویس کیست؟

 

ابزار محتوانویسان معمولا قلم آن‌ها یا خلاقیتی است که در کار خود خرج می‌کنند. بنابراین گاهی آن‌ها باید نویسندگان خوبی باشند که به‌خوبی کلمات را به یکدیگر پیوند می‌دهند و مقصود و مطلوب مخاطبان می‌شوند؛ گاهی نیز باید افراد خلاقی باشند که ایده‌های شما را در قالب تصاویر پیاده‌سازی می‌کنند.

شاید این‌گونه تصور کنید حالا که یک تیم سئوی حرفه‌ای دارید و تمام قسمت‌های وب‌سایت شما درحال بهینه‌سازی است، دیگر نیازی نیست حساسیت زیادی روی تولید محتوا داشته باشید. اما کاملا در اشتباه هستید!

محتوانویس نه‌تنها باید در حوزه ادبی و نگارش متن تسلط بالایی داشته باشد، بلکه تا حدودی دستی بر آتش سئو آن پیج داشته باشد. هر اندازه تیم محتوای شما به سئوی متن مسلط باشند، احتمال اینکه شما برنده این رقابت سخت باشید بیشتر است؛ پس این مساله مهم را هرگز فراموش نکنید.

 

یک محتوانویس چه مسئولیت‌هایی دارد؟

اگر ابتدای کار هستید و تابه‌حال با یک تیم محتوانویس کار نکرده‌اید، این چک لیست برای شما کارآمد خواهد بود. با نگاهی به شرح وظایف و مسئولیت‌های محتوانویس به‌راحتی امکان مدیریت تیم یا برون‌سپاری محتواها را خواهید داشت.

 

مسئولیت‌های محتوانویس

مسئولیت‌های محتوانویس

 

یک محتوانویس خوب و موثر یا تیم محتوانویسی حرفه‌ای باید:

نسبت به مهلت‌های زمانی درخواست‌شده متعهد باشد؛
تسلط مناسبی بر SEO-On-Page داشته باشد و محتوای متنی سئوشده را تحویل دهد؛
اصول و قواعد اولیه نگارشی محتواهای متنی را به‌خوبی رعایت کند؛
تا حد امکان با سبک و سیاق نگارشی مشتریان وفق یابد؛
ویرایش‌های لازم تا رسیدن به محتوای دلخواه مشتری را انجام دهد؛
محتوایی منسجم، خوانا و یونیک ارائه کند؛
سواد کامپیوتری داشته باشد یعنی بتواند به‌راحتی با ابزارهای رایج مانند ورد، اکسل و پلتفرم‌های مدیریت پروژه کار کند؛
با سایر اعضای تیم شامل سایر نویسندگان، تیم ویراستاری و مدیریت پروژه وغیره ارتباط مناسبی برقرار کند.

باتوجه به الزامات و نیازهای شرکت و کسب‌وکار شما تیم محتوایی داخلی یا تیم محتوانویسی که با آن کار می‌کنید، می‌تواند شرح وظایف متفاوتی داشته باشد.

اگرچه داشتن و مدیریت یک تیم داخلی تولید محتوا به‌نظر مناسب‌تر است، دغدغه‌های فراوانی نیز در پی دارد. براین اساس بسیاری از بیزینس‌ها ترجیح می‌دهند که با تیم‌های حرفه‌ای نظیر پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون برای تامین محتواهای خود همکاری داشته باشند. همکاری و برون‌سپاری این محتواها به آن‌ها کمک می‌کند وقت و انرژی مربوط به مدیریت تیم داخلی را صرفه‌جویی کنند.

 

تحصیلات تولیدکننده محتوا چه باشد بهتر است؟

اگر بخواهیم نگاه تخصصی و آکادمیک به این ماجرا داشته باشیم، به‌نظر می‌آید فارغ‌التحصیلان ادبیات یکی از بهترین پیشنهادها برای تولید محتوا هستند؛ چراکه آن‌ها به‌خوبی با اصول و فنون نگارشی آشنایی دارند.

 

تحصیلات تولیدکننده محتوا

تحصیلات تولیدکننده محتوا

 

اما تجربه شخصی من می‌گوید که لااقل در این زمینه، تحصیلات آکادمیک تاثیر چندانی بر کیفیت محتوای متنی شما ندارد. یعنی بهتر است هنگام استخدام محتوانویس یا کار با یک تیم محتوانویسی به تجربه افراد توجه بیشتری کنید و ماحصل سال‌ها کار آن‌ها را بسنجید.

اگر نویسنده بتواند به‌خوبی مخاطبان را شناسایی کند؛ نیازهای آن‌ها را درک کند و با تسلط بر کلام موفق به انتقال مفاهیم شود، کار تمام  است؛ بنابراین در زمینه نوع تحصیلات تیم محتوای خوب زیادی مته به خشخاش نگذارید و روی نتیجه باکیفیت و تجربه بالا تمرکز کنید.

محتوانویس و استراتژیست محتوا تفاوت دارد؟!

حواستان باشد اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید و می‌خواهید تمامی امور محتوای خود را برون‌سپاری کنید، نباید از نویسنده محتوا انتظارات نابه‌جایی داشته باشید.

 

تفاوت‌های استراتژیست و محتوانویس

تفاوت‌های استراتژیست و محتوانویس

 

به‌عنوان مثال برخی صاحبان کسب‌وکار محتوانویس را با استراتژیست اشتباه می‌گیرند و از او انتظار دارند مطابق با نیازهای بیزینس آن‌ها گام بردارد، بدون آنکه مسیر را برای محتوانویس مشخص کرده باشند. پس لازم است یک بار تعریف هریک از این مشاغل و مسئولیت‌های آن‌ها را مرور کنیم.

 

تعریف استراتژیست

استراتژیست فردی است با مهارت‌ها و دانش بالا در خصوص تحقیقات بازار بیزینس شما که براساس این داده‌ها نقشه راه محتوایی را مشخص کرده و گاهی نیز تقویم محتوایی تولید می‌کند. او با اطلاعاتی که از نیازهای مخاطبین شما دارد، می‌گوید که چند محتوا از چه نوعی و در چه تاریخ‌هایی نیاز دارید؛ هریک از این محتواها چند کلمه باشند؛ چه کلمات کلیدی و تیترهایی داشته باشند و مانند این‌ها.

 

محتوانویس کیست؟

نویسنده که فردی با مهارت‌های نگارشی بالاست با در دست داشتن اطلاعات و مسیر مشخص‌شده محتوای متنی، صوتی یا تصویری موردنظر را تولید می‌کند. درواقع او همان چیزی را به شما ارائه می‌کند که از او انتظار دارید.

پس…

نباید از هریک از این افراد انتظارات و توقعات مسئولیت دیگر را داشته باشید؛ مگرآنکه فرد مورد نظر در هر دو مسئولیت دانش بالایی داشته باشد و کار را برای شما در بیاورد.

اگر بخواهید از طراحی استراتژی و تولید تقویم محتوایی تا تولید کامل محتوا و ویراستاری را برون‌سپاری کنید، باید هزینه‌های مربوط به هریک از این قسمت‌ها را جداگانه پرداخت کنید.

 

راه حل کاهش هزینه‌ها

معمولا تیم‌های تولید محتوایی مانند نردبون به دلیل آنکه با افراد بسیاری در زمینه محتوا همکاری می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی صفرتاصد کار را با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای انجام دهند. یعنی شما به‌جای پرداخت این هزینه‌ها به‌صورت مجزا به افراد مختلف، برای تهیه محتوا از صفرتاصد مبلغ کمتری را صرف می‌کنید که کاملا ایده‌آل است.

 

آنچه گذشت…

تولیدکننده محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکار شماست که مسئولیت دارد انواع محتوای موردنیاز شما را در بازه زمانی مناسب و در بهترین کیفیت تهیه کند. همکاری با یک تیم محتوانویسی عالی به شما این فرصت را می‌دهد که از ظرفیت‌های فوق‌العاده کسب‌وکار و افزایش فروش بهره ببرید.

پس از دریافت پاسخ این سوال که تولیدکننده محتوا یعنی چه، قابل‌ذکر است تیم تولید محتوا نردبون با در اختیار داشتن تیم‌های گسترده و حرفه‌ای نویسندگی، ویراستاری و مدیریت پروژه سرعت تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری با کیفیت را بهبود بخشیده است. برای سفارش تولید محتوا در مدت زمان مناسب فرصت دارید همین حالا به صفحه مربوطه مراجعه کرده و سفارش موردنظر خود را در کمترین زمان ثبت کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما