تکنیک های محتوا نویسی متنی که بازدیدتان را تکان می‌دهد!
4.7 (3)

تکنیک های محتوا نویسی متنی که بازدیدتان را تکان می‌دهد!

محتوا تمام دار و ندار کسب‌وکار شماست! محتوای متنی نقطه اوج فعالیت‌تان در این حیطه است و تکنیک های محتوا نویسی همان نسخه‌ای است که با پیچیدن آن حال بیزینس شما روبه‌راه خواهد شد.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تولید محتوای متنی جوابگوی نیازهای شماست، تنها کافی‌است نگاهی به آمار و ارقام بیندازید. حتی بزرگ‌ترین تیم‌های بازاریابی کسب‌وکارهای بزرگ دیجیتال نیز بر این ادعا صحه می‌گذارند و بیشترین تلاش خود را برای بهترین نوع آن می‌کنند. اما بهترین چیست؟

زمانی که تکنیک های محتوا نویسی را می‌آموزید، از اثرات سریع آن در افزایش بازدیدها شگفت‌زده خواهید شد. پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون قصد دارد در این مقاله شما را با این تکنیک‌های مهم آشنا کند.

عاشق و دلباخته مشتریان‌تان شوید!

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار دیجیتال دارید، باید هم‌وغم‌تان مشکلات و دغدغه‌های مخاطبان‌تان باشد. اگر این فرمول ساده را درک کنید، بازی را برده‌اید.

نیازهای مخاطبانتان را بشناسید

نیازهای مخاطبانتان را بشناسید

در درجه اول مخاطبان اصلی خدمات یا محصولات‌تان را مشخص کنید. به این نکته ریز دقت کنید که نمی‌توانید رضایت همه نوع مخاطبی را جذب کنید. تنها کافی است از میان صدها میلیون بازدیدکننده گوگل دایره مخاطبان خود را محدود کنید.

در این صورت این افراد محدود و ویژگی‌های خاص آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسید و می‌توانید محتواهای خود را براساس نیازشناسی آن‌ها طراحی و نگارش کنید. این را مطمئن باشید تلاشی که شما صادقانه برای جلب رضایت مخاطبان می‌کنید، به‌زودی با تشکیل شبکه‌ای از مخاطبان وفادار احاطه خواهید شد.

برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را شناسایی کنید، باید از خود سوالات زیر را بپرسید تا مشخص شود که چه کسانی قرار است محتوای شما را بخوانند و چه کسانی قرار است تحت تأثیر آن قرار بگیرند:

  •  پای مخاطب شما به دنبال چه هدفی قرار است به مقاله شما باز شود؟
  •  شما قرار است گره‌گشای کدام مشکل آن‌ها باشید؟
  •  مخاطبان شما در کدام بستر بیشتر به دنبال محصول شما یا رقبایتان هستند؟
  •  علاوه بر این موضوع، کدام مضامین دیگر را می‌توانید در قالب یک محتوا به آن‌ها برسانید؟
  •  آیا پاسخ به این سوالات دقیقاً منعکس‌کننده ویژگی مخاطبان شما است؟

هرگز از یاد نبرید حتی یک لرزش کوچک در انتخاب اشتباه تکنیک های محتوا نویسی متنی یا پاسخ ناقص به این سوالات می‌تواند مخاطب نادرست را روی صندلی مقابل شما بنشاند و همه زحماتتان را به باد دهد؛ پس به‌دقت این نکات را بررسی کنید تا مطمئن شوید منابعی را انتخاب کرده‌اید که در پیدا کردن پاسخ به این پرسش‌ها به شما کمک می‌کنند.

در یک کلام؛ برای مشتریان خود بمیرید تا آن‌ها نیز برای شما تب کنند و دست به خرید بزنند.

مخاطب دوم خود را فراموش نکنید!

درست است که مخاطب اصلی افرادی هستند که قرار است مقاله شما را بخوانند؛ اما از یاد نبرید که این گروه دوم هستند که راه را برای موفقیت می‌گشایند.

قبل از خوانندگان، توجه خود را روی موتورهای جستجو معطوف کنید. یکی از مهم‌ترین تکنیک های محتوا نویسی متنی سئو کردن محتوایی است که قرار است منتشر کنید. این روش به شما در یافتن مخاطب هدف و اغوای او بسیار کمک خواهد کرد. برای این کار باید سه گام مهم خود را به‌درستی بردارید. این سه گام عبارت‌اند از:

گام اول: پیش از نگارش چه باید کرد؟

حتماً تلاش کنید تا قبل از هر اقدامی کلمات کلیدی را مشخص کنید و مطمئن شوید این کلمات حول محور اهداف مشترک شما و مخاطبان تنظیم شده‌اند. می‌توانید از گوگل بخواهید به شما در این مسیر کمک کند.

یک بار واژه مورد نظر را جستجو کرده تا بتوانید مشخص کنید بر اساس این نتایج مخاطبان شما بیشتر به دنبال اطلاعات هستند یا تمایل دارند در این زمینه از یک سایت بازدید کنند؟ خرید محصول چه جایگاهی در میان این نتایج دارد؟ با این شیوه می‌توانید کمی مسیر خود را بهتر ترسیم کنید.

 

گام دوم: محتوا را بنویسید!

درست است که عناوین بسیار نقش مهم و کلیدی دارند؛ اما از یاد نبرید ترکیبی درست از تیترهای 2، 3 و 4 جذابیت بیشتری برای مخاطبان می‌تواند داشته باشد. علاوه بر این مطلب، سعی کنید یکی دیگر از تکنیک های محتوا نویسی متنی را که لینک‌دهی است از یاد نبرید.

می‌توانید با این شیوه هم بخش‌های دیگر سایت را به مخاطبان معرفی کنید و هم جایگاه خود را برای موتورهای جستجو ارتقا دهید. علاوه بر این موارد برای چاشنی بیشتر، تصاویر را نیز به محتوای متنی خود بیفزایید.

گام سوم: پس از نوشتن چه باید کرد؟

اگر همه چیز آماده یک رونمایی موفق از محتوایی است که نگارش کرده‌اید، با یک عنوان متا، کار را تمام کنید. این تیتر باید به‌اندازه‌ای جذاب باشد که بتواند مخاطب شما را به کلیک بر روی آن ترغیب کند و برنده این مسابقه تنگاتنگ شود.

عنوانی که انتخاب می‌کنید باید کمتر از 60 کاراکتر داشته باشد و کلمه کلیدی اصلی را نیز در بربگیرد. علاوه بر این تیتر، باید URL نیز شامل واژه محوری موضوع شما باشد. به‌این‌ترتیب و به کمک این سه گام، وقت آن است که دکمه را بزنید و منتظر باشید تا مخاطبان به سمت شما سرازیر شوند.

ارزش‌آفرین باشید

یا تولید محتوا در بستر وب را آغاز نکنید یا محتوای ارزشمند و کاربردی تولید کنید؛ به‌عنوان یکی از تکنیک های محتوا نویسی بای بدانید محتوای غیر مفید محکوم به شکست است!

ارزش آفرینی کلید برنده شدن شماست

ارزش آفرینی کلید برنده شدن شماست

از طرف دیگر اگر بدانید با چه خوراک فکری ارزشمندی مخاطبان خود را تغذیه کنید، صاحب یک گنجینه پایان‌ناپذیر ثروت خواهید شد. تا زمانی که ارزش بیافرینید برنده‌اید. چگونه؟

مخاطبان محتواهای شما را می‌خوانند؛ آن را ذخیره می‌کنند؛ حتی به اشتراک می‌گذارند. به احتمال زیاد از آن پس وب‌سایت شما را در گوشه‌ای از خاطرشان محفوظ نگاه می‌دارند و دوباره به شما سر خواهند زد. اگر محتوای اشتراکی دارید، احتمالا حتی حاضر هستند بهایی را برای دنبال‌کردن شما بپردازند.

چطور ارزش بیافرینیم؟

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، تلاش کنید همواره اطلاعات تخصصی محصولات خود را در اختیار خوانندگان قرار دهید یا این مشخصات را به‌روز کنید. فقط مشخصات فنی کافی نیستند؛ مقالات وبلاگ خود را نیز غنی کنید. در این زمینه گستره فراوانی دارید تا دل آن‌ها را به دست آورید.

راه‌هایی برای آفرینش ارزش

راه‌هایی برای آفرینش ارزش

بهتر است کسب‌وکار خود را بر پایه دانش و تخصص بنا کنید؛ بنابراین حتی اگر سفارش تولید محتوا را برون‌سپاری کنید، می‌توانید به‌راحتی بر کیفیت محتواهای تولیدی نظارت داشته باشید. تخصصی بنویسید و اطلاعات ارزشمند ارائه کنید تا ماندگار شوید.

مشکلاتی که ممکن است مشتریان شما با آن مواجه شوند را بیابید و راه‌حل آن‌ها را به‌صورت قدم‌به‌قدم ارائه دهید. هر اندازه محتواهایی که تولید می‌کنید خاص و تخصصی باشند، بیشتر به برد نزدیک می‌شوید.

عناوین پادشاهی می‌کنند

اگر از قدرت و قابلیت‌های عنوان اطلاعی نداشتید، تقریبا نیمی از راه آمده را از دست داده‌اید. هیچ می‌دانستید که عنوان‌ها چه بار سنگینی را تحمل می‌کنند؟

content-writing-technics

اهمیت عنوان در افزایش بازدیدها

آمارها نشان می‌دهد 80% بازدیدکنندگان اولیه تنها تیتر را می‌خوانند. بله درست حدس زدید؛ زمانی موفق به جذب آن‌ها می‌شوید که همه مهارت خود را در طراحی یک عنوان خوب و جذاب به خرج دهید. اما یک پادشاه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

آنچنان جذاب است که خواننده را برای خواندن متقاعد می‌کند؛
وارد جزئیات نمی‌شود و طرح کلی موضوع را بیان می‌کند؛
اطلاعات مهم را عرضه می‌کند؛
طول مناسبی دارد و بیش‌از حد طولانی یا کوتاه نیست؛
حاوی یک عبارت است که به آن‌ها نشان می‌دهد قصد آموزش دارید؛ مانند آیا می‌دانید.

با طراحی عناوین اصلی حرفه‌ای قدرت در دستان شماست و این نرخ 80% به‌راحتی زیرتیترهای شما را می‌خوانند و شیفته تسلط شما در تکنیک های محتوا نویسی خواهند شد.

به جاده خاکی نروید!

بازدیدکنندگان را همانند افرادی بسیار وسواسی و حساسی تصور کنید که هرگونه اهمال را به سرعت مجازات می‌کنند و شما را ترک خواهند کرد. در این صورت چقدر دوست دارید اشتباه کنید؟

در تکنیک های محتوا نویسی بی‌راهه نروید!

در تکنیک های محتوا نویسی بی‌راهه نروید!

جاده خاکی رفتن یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا به‌حساب می‌آید و منظور آن است که محتوانویس به جای پرداختن به اصل موضوع به نکاتی می‌پردازد که آنچنان مهم و مرتبط نیستند.

به‌عنوان مثال من درحال نگارش مقاله‌ای تحت عنوان تکنیک های محتوا نویسی هستم. شما در جایگاه خواننده حتما انتظار دارید که در طول مقاله با این تکنیک‌ها آشنا شوید و آن‌ها را بیاموزید. حال تصور کنید من در بیشتر قسمت‌ها به موضوعاتی نظیر اهمیت نگارش محتوا، چرا باید محتوا بنویسیم، محتوانویسی چیست، هزینه تولید محتوا و مانند آن بپردازم.

اگرچه ممکن است این مطالب نیز برای شما مفید باشد، دوست دارید این نکات را در چنین مقاله‌ای با چنین تیتری بخوانید؟ به سرچ مخاطبان احترام بگذارید و فقط به دادن پاسخ‌های سریع، علمی و مفید به آن‌ها تکیه کنید.

 

بدون هدف، هرگز!

فراموش نکنید بدون داشتن هدف، ممکن است مسیر اصلی خود را گم کنید و به جاده خاکی بروید. برای این کار باید مجموعه‌ای از اهداف را ترسیم کرده و حول محور آن محتوای خود را نگارش کنید. یکی از اصلی‌ترین تکنیک های محتوا نویسی متنی برای مشخص کردن نتیجه مطلوب، استفاده از روشی موسوم به روش SMART است. بر اساس این شیوه هدف خود را براین‌اساس باید تنظیم کنید:

  • Specific: هدف خود را خاص کنید.
  • Measurable: باید بتوانید در نهایت، دسترسی به هدف خود را اندازه‌گیری کنید.
  • Achievable: هدف خود را به نحوی تنظیم کرده که بتوانید به آن دست پیدا کنید.
  • Relevant: هدف و محتوای شما باید به یکدیگر مرتبط باشند.
  • Time-bound: این اهداف باید در ارتباط با یک بازه زمانی خاص تنظیم شوند.

به هدف این‌که مطمئن شوید اهداف شما با تکنیک های محتوا نویسی متنی هم‌راستا بوده و همخوانی دارند از خود بپرسید:

  •  برای رسیدن به چه هدفی این محتوا را نگارش می‌کنید و چقدر زمان برای آن در اختیارتان است؟
  • بر پایه چه ملاک و مقیاسی متوجه می‌شوید که به هدف خود دسترسی پیدا کرده‌اید؟
  •  منابعی که اکنون در اختیارتان است تا چه میزان به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند؟
  •  این هدف تا چه حد شما را به قله‌های موفقیت در کسب‌وکار اصلی که دارید نزدیک می‌کند؟

نقشه راهتان را بکشید

داشتن یک طراحی ساده و کاربردی در هر کاری به شما کمک خواهد کرد. در تکنیک های محتوانویسی هم همینطور است. اگر برای هر محتوایی یک طرح کلی داشته باشید و بدانید قرار است چه تیترهایی و با چه ترتیبی داشته باشید، از همین حالا روی بازدیدهای بالای آن محتوا حساب کنید.

بدانید که به کجا می‌روید

بدانید که به کجا می‌روید

شاید این سوال پیش آید که چرا باید به خودتان چنین زحمتی دهید؟

بسیاری از آمارها نشان می‌دهد وجود چنین طرحی به تیم تولید محتوا کمک خواهد کرد که همان چیزی را بنویسند که در راستای اهداف سئوی شماست. از طرفی این طرح براساس سئو و تکنیک‌های آن تدوین می‌شود. ساخت یک ساختمان 10 طبقه با نقشه منطقی‌تر است یا بدون نقشه؟ چرا نیز درحال ساخت عمارت باشکوه کسب‌وکارتان هستید.

 با مقدمه مخاطب را گیر بیندازید

شاید گیر انداختن اصطلاح جالبی به نظر نیاید، اما حقیقت جز این است. شما نیاز به یک قلاب دارید که بازدیدهای بیشتر را صید کنید و چه قلابی موثرتر از یک مقاله کاربردی، جذاب و مفید؟!

content-writing-technics

مقدمه خوب و جذاب، معجزه می‌کند!

عنوان جذاب یک دعوت‌نامه است که مخاطبان را به خواندن مقاله ترغیب می‌کند. در مرحله بعدی شما به اندازه 100 کلمه فرصت دارید ثابت کنید که ارزش خوانده‌شدن دارید.

با تکیه بر چالش‌ها و مشکلات، دغدغه‌هایی را در مقدمه مطرح کنید که می‌خواهید در ادامه به تشریح آن بپردازید.

جالب است بدانید آمارهای علمی نشان می‌دهد نرخ پیمایش بازدیدکنندگان بیشتر در قسمت‌های بالایی صفحه است. این بدین معناست که بهتر است اصل حرف‌تان را در مقدمه و چند تیتر ابتدایی بزنید؛ کمتر خواننده‌ای شما را در ادامه دنبال می‌کند. این رقم 57% است که رقم قابل‌ملاحظه‌ای تلقی می‌شود؛ بنابراین این 100 کلمه طلایی را هدر ندهید و قاپ مخاطبان را بدزدید.

نکته مهم‌تر!!!

درصورتی‌که می‌خواهید مخاطب به شما اطمینان پیدا کند، بعد از ارائه یک مقدمه چالش‌ساز و ایجاد دغدغه در ذهن خواننده، بلافاصله و در تیتر اول به نخستین سوال او پاسخ دهید. با اینکار دیگر تیرتان به هدف خواهد خورد و از نظر آن‌ها ارزشمند شناسایی می‌شوید.

مخاطب را در چنگال خود نگه دارید!

درست است که گام اول و جذب مخاطب اهمیت بسزایی دارد؛ اما از خاطر نبرید که یکی از تکنیک های محتوا نویسی متنی این است که بتوانید او را تا پایان مقاله جذب خود کنید. در واقع علاوه بر همه این موارد، باید در نظر داشته باشید که هر مخاطب، لحن مخصوص به خود را دارد. با کمک این شیوه بیشتر می‌توانید او را با محتوایی درگیر کنید که می‌نویسید.

به عبارت ساده‌تر باید بدانید که شما با همان زبانی که با دوست صمیمی خود صحبت می‌کنید، با استاد یا مادربزرگتان سخن نمی‌گویید. تحقیقات نشان داده انتخاب لحن مناسب با خواننده، به این معنی است که شما توانسته‌اید نزدیک به 78 درصد از موفقیت را برای خود تضمین کنید. زمانی که توانستید مشتری را به سمت خود بکشانید، نگه‌داشتن او تا پایان مقاله نیز به همان اندازه اهمیت خواهد داشت.

فراموش نکنید شما تنها تا پایان مقاله وقت ارائه همه مطلب مورد نظر خود را دارید. با کمک لحن جذاب برای مخاطب هدف، می‌توانید او را راضی کنید که مقاله شما ارزش خواندن را دارد. با این شیوه فرصت دارید تا به بهترین روش کسب و کار خود را به او معرفی کنید!

اگر تا به این جای مقاله رسیده‌اید و همچنان درحال خواندن هستید، به احتمال زیاد مقدمه و اولین تیتر من کارشان را کرده‌اند.

 

آنچه گذشت…

در این مقاله از تیم تولید محتوا نردبون تلاش کردیم که تکنیک های محتوا نویسی را در قالب چند نکته طلایی بیاموزیم.

نگارش یک مقدمه چالشی در کنار عنوانی جذاب راهنمای خیل عظیمی از مخاطبان به سوی محتوای شماست. برای محتواهای خود طرح داشته باشید و به آن نظم و ساختار ببخشید. مخاطبان و نیازهای آن‌ها را بشناسید و برمبنای مشکلات آن‌ها محتوای ارزشمند بیافرینید.

اگر تصور می‌کنید توجه همه‌جانبه به محتوا کمی برای شما سخت یا وقت‌گیر است، بد نیست کار با یک تیم حرفه‌ای و آگاه به این نکات و فوت‌وفن‌ها را تجربه کنید. برای سفارش تولید محتوا از نردبون فرصت را از دست ندهید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
4.7

دیدگاه شما