چه نوع محتوایی تولید کنیم و چرا؟ – قسمت اول
5 (1)

واحد پول در دنیای دیجیتال مارکتینگ، محتوا به‌حساب می‌آید و هیچ‌گاه نباید از اهمیت آن در رونق بیزنیس خود غافل شوید. اگر می‌خواهید در بازی بهترین‌ها برنده باشید، باید قواعد بازی را بدانید. اینکه بدانید چه نوع محتوایی تولید کنیم و چرا این مسئله اهمیت دارد، بنیادی‌ترین دانشی است که باید هرچه سریع‌تر به‌دست آورید؛ وگرنه فرسنگ‌ها از رقبای خود عقب خواهید افتاد.

وب‌سایت‌ها با محتوا شناخته می‌شوند اما از انواع محتوا چه می‌دانید؟ هر یک از این محتواها به‌درد چه نوع کسب‌وکاری می‌خورند؟ کدام‌یک از انواع محتوا بهترین است و چرا؟

ضرورت شناخت انواع محتوا؛ چه نوع محتوایی تولید کنیم

ضرورت شناخت انواع محتوا؛ چه نوع محتوایی تولید کنیم

اگر ندانید قایق شما به کدامین جهت درحرکت است، هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسید. اینکه بدانیم چه نوع محتوایی تولید کنیم مانند بادبانی است که مسیر ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون همراه شماست تا یک بار برای همیشه نقاط تاریک این ماجرا را برای شما روشن کند. پس از مطالعه این نوشتار به‌درستی می‌دانید که چه نوع محتوایی برای شما و کسب‌وکارتان جواب می‌دهد.

شناختن انواع محتوا از اوجب واجبات کسب‌وکار شماست!

می‌دانستید ده‌ها نوع محتوا در بستر دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و هریک کارکرد مخصوص خود را دارد؟ برای شما مثالی می‌زنم تا ضرورت شناخت انواع محتوا برای شما آسان‌تر شود.

تصور کنید شما صاحب یک وب‌سایت فروشگاهی در حوزه لوازم خانگی هستید و شناخت کاملی در زمینه تولید محتوا ندارید. در این صورت احتمالا تمام تمرکز خود را روی وبلاگ‌تان خواهید گذاشت. اگرچه تولید محتواهای آموزشی خوب برای شما موثر است، قطعا نمی‌دانید ویدیوهای جذاب، رپورتاژهای حرفه‌ای و توضیح محصول چگونه می‌توانند شما را به سوی موفقیت پرتاب کنند!

چرا باید انواع محتوا را بشناسیم؟

چرا باید انواع محتوا را بشناسیم؟

در مثالی دیگر شما به بخش‌های مختلف سایت خود آگاه هستید اما از تاثیر رپورتاژهای آگهی‌های کلیدی غفلت کرده و مشتریان بسیاری را از این مسیر از دست خواهید داد؛ بنابراین در یک کلام می‌توان گفت شناخت انواع این محتواها و مزایایی که برای شما دارند، کار پیش‌رو آسان‌تر خواهد شد.

راز اهمیت این تنوع را بشناسید

اگر هنوز نمی‌دانیم که چه نوع محتوایی تولید کنیم، دلیل آن تنها یک نکته است. چنانچه از این موضوع آگاه شویم که چه مزایایی در پس این تنوع وجود دارند، حتماً تلاش می‌کنیم تا چند نوع آن را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانیم. ما تنها سه مزیت را که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، بازگو خواهیم کرد.

مقیاس‌بندی راحت‌تر رهاورد استفاده از این تنوع است

بیایید با یک مثال شروع کنیم. شما بر مبنای مطالعات موردی یک الگوی جامع برای تولید محتوا در اختیار دارید و در کنار آن از یک قالب برای اینفوگرافیک استفاده می‌کنید. تنها کافی است مضمون را در قالب بگنجانید. با این روش، در کمترین زمان بیشترین محتوا را می‌نویسید. حتی این مطالب می‌تواند در مقیاس‌های مختلفی تولید شود و دست شما را برای فرایندهای تکرارپذیر باز بگذارد.

با یک ‌بار تولید محتوا مخاطبان بیشتری جذب کنیم

بر اساس یافته‌های روان‌شناسی، هر فرد بسته به سبک شخصیتی خود با شکل مختلفی از محتوا ارتباط برقرار می‌کند. اگر به مخاطبان بیشتری نیاز داریم، نباید وقت خود را صرف این کنیم که چه نوع محتوایی تولید کنیم. می‌توانیم چندین نوع را در یک بستر بگنجانیم. قسمتی را با متن توضیح داده و بخشی را با تصویر یا حتی ویدئو در اختیار مخاطبان قرار دهیم. از اینفوگرافیک یا پادکست در رسانه‌های مختلف استفاده کنیم و همه را به سمت خود بکشانیم.

 

انواع محتوا

پیشتر هم گفتم که انواع بسیار متنوعی از محتواها در بستر وب وجود دارد که به تناسب کسب‌وکارتان باید با آن‌ها سروکار داشته باشید؛ اما در اینجا قصد دارم موثرترین و کاربردی‌ترین محتواها را به شما معرفی کنم که احتمالا برخی از آن‌ها را می‌شناسید.

مقالات وبلاگ؛
محتواهای صوتی یا پادکست؛
کلیپ یا ویدیوهای کوتاه؛
محتواهای بدنه سایت مانند دسته‌بندی یا کتگوری، صفحات مختلف مانند درباره ما وغیره؛
شرح محصول؛
رپورتاژ آگهی؛
لندینگ پیج یا صفحات فرود؛
اینفوگرافیک؛
وغیره.

مسئله بسیار مهم‌تر آن است که شما نه‌تنها سلیقه مخاطبان امروزی خود را بشناسید، بلکه بتوانید تغییر ذائقه آن‌ها در آینده را نیز پیش‌بینی کنید. با این جهان‌بینی آینده برگ برنده‌ای در دست خواهید داشت که کمتر رقیبی توان رویارویی با شما را خواهد داشت.

البته…

لازم است دسته‌بندی دیگری را نیز به شما معرفی کنیم که براساس بازخوردهای جهانی از رسانه‌های اجتماعی مختلف به دست آمده است. انواع این محتوا عبارت است از:

وب‌سایت؛
اینستاگرام؛
یوتیوب؛
توییتر، لینکدین وغیره.

شما باید این قابلیت را داشته باشید که از هر زاویه‌ای که برای کسب‌وکار شما مفید است به قضایا نگاه کنید؛ بنابراین در این لیست‌ها باید به‌دنبال موثرترین و پرمخاطب‌ترین انواع محتواهایی باشید که برای بیزینس شما کاملا مناسب است. در ادامه تک‌به‌تک انواع محتوا، مزایا و کاربردهای آن‌ها را شرح می‌دهم که برای یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای آینده کسب‌وکارتان سودمند خواهد بود.

دسته‌بندی انواع محتوا

دسته‌بندی انواع محتوا

من با سلیقه شخصی و به ترتیب اهمیت و بازخوردها به تشریح این موارد می‌پردازم.

دنیای جادویی ویدیوها شما را شگفت‌زده می‌کند!

اگر بخواهیم خلاصه و مختصر بگوییم، تولید ویدیوهای جذاب و حرفه‌ای و البته خلاقانه و مرتبط با کسب‌وکارتان همیشه جواب می‌دهد؛ شک نکنید!

آمارهای منتشرشده جهانی نشان می‌دهد تنها در سال 2020 چیزی در حدود 80% ترافیک سایت‌های مختلف در جهان به ویدیوها اختصاص داشتند؛ یعنی سلیقه و طبع بسیاری از علاقه‌مندان به‌سوی محتواهای ویدیویی رفته است. نکته جالب‌تر اینکه از بین این مخاطبین تقریبا 96% آن‌ها از تماشای این ویدیوهای مفید و سودمند راضی بوده‌اند.

می‌دانید یعنی چه؟ شما با تولید ویدیوی مفید موفقیت را به خانه دعوت خواهید کرد. اگر بیزینس شما به‌گونه‌ای ارائه‌دهنده خدمات یا محصولاتی است بی‌شک برای تبلیغات محصولات خود محتوای تصویری را انتخاب کنید. شک دارید؟ می‌دانستید 75% افرادی که ویدیوهای تبلیغی جذابی را می‌بینند، برای خرید اقدام می‌کنند؟!

تنوع دنیای ویدیو

البته باید گفت که محتوای تصویری یا ویدیو نیز دنیای خودش را دارد. یعنی شما برای هر چیزی می‌توانید ویدیو تولید کنید. این امکان را دارید که محتوای آموزشی خود را به موشن گرافیک تبدیل کنید یا آن را با کمک یک بلاگر حرفه‌ای بسازید.

اعجاز محتوای تصویری

اعجاز محتوای تصویری

نیاز به تبلیغات دارید؛ چرا از ویدیو کلیپ‌ها یا موشن‌گرافیک‌های کوتاه و جذاب استفاده نمی‌کنید؟! با ویدیوها برندسازی کنید؛ هویت برند خود را نشر دهید و شبکه‌ای قدرتمند از ارتباطات موثر با مشتریان خود بسازید و از منافع آن لذت ببرید.  نکته جالب درخصوص ویدیوها این است که تقریبا هر نوع وب‌سایت یا کسب‌وکاری می‌تواند از آن بهره ببرد.

دود از کنده محتوای متنی بلند می‌شود!

هر اندازه محتوای تصویری برای مخاطبان شما دلبری کند و بیشتر حجم ترافیک‌ها را به خود اختصاص دهد، هرگز نباید از اعجاز محتوای متنی غافل شوید.  قدمت محتوای متنی به اندازه سن‌وسال اینترنت نباشد، کمتر نیست. تعجب نکنید؛ تولید محتوای متنی اولین ابزاری بود که انسان برای انتقال محتوا و مفاهیم به مخاطبان خود استفاده کرد.

اعجاز آن زمانی مشخص می‌شود که پس از گذشت دهه‌ها همچنان به‌عنوان بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. شما هر کسب‌وکاری داشته باشید بخشی از استراتژی آینده شما باید تمرکز روی مقالات متنی در وبلاگ‌تان باشد.

نکته مهم

حتی اگر بهترین ویدیوها را تولید کنید؛ سرنوشت بازدیدهای این محتواها به کپشن یا متونی بستگی دارد که همراه ویدیوها می‌کنید. همان‌گونه هویداست حتی جذاب‌ترین محتواهای تصویری نیز به سبب محتوای متنی توسط گوگل اعتبارسنجی می‌شوند.

اهمیت مقالات وبلاگ

اهمیت مقالات وبلاگ

البته در طول سال‌ها رفته‌رفته بر پیچیدگی‌های این قبیل محتواها افزوده شده است؛ نکته جالب‌تر آنکه برخی مشاغل دیجیتال تنها با تمرکز روی تقویت محتواهای متنی خود و ارتقای وبلاگ و سایر بخش‌های متنی وب‌سایت‌ خود می‌توانند به‌راحتی پیشرفت کنند.

مزایای داشتن یک وبلاگ حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع محتوا آن است که هر نوع کسب‌‌وکاری کمک خواهد کرد. از طرفی در این روش و برای جلب رضایت مخاطبان راهکارهای بسیاری در اختیار دارید. توانایی‌های یک قلم توانمند حقیقتا غیرقابل انکار است.

نکته مهم دیگر آن است که ساخت برند شما و اعتمادسازی در این زمینه از طریق متون کاری به‌مراتب آسان‌تر است. ساخت شبکه ارتباطی موثر و مفید و دریافت بازخوردها نسبت به فعالیت‌تان از دیگر مزایایی است که با انتشار محتوای متنی نصیب شما خواهد شد.

 

چگونه وبلاگ‌نویسی کنیم؟

بهترین روشی که می‌توانید برای وب‌سایت خود وبلاگ راه‌اندازی کنید، استفاده از هاستی مطمئن است. با این حال اگر ابتدای راه هستید می‌توانید از بسیاری از سرویس‌های حرفه‌ای مانند WordPress، Blogger،Tumblr و مانند آن استفاده کنید.

این خدمات قابلیت‌های بسیاری را به شما عرضه می‌کنند و حتی از طریق این سرویس‌ها نیز می‌توانید کسب‌وکار خود را به‌راحتی رشد دهید. نکته طلایی این است که همین حالا شروع کنید و وقت را از دست ندهید.

وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای

وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای

نکات وبلاگ‌نویسی به‌اندازه‌ای وسیع است که نمی‌توان تمامیت آن را در قالب یک یا چند تیتر توضیح داد. در آینده قصد دارم که این مبانی را به مرور و با جزئیات به نگارش دربیاورم. اگر با ما همراه باشید حتما تکنیک‌های این کار را برای تیم محتوای خود خواهید آموخت. اما به‌طور خلاصه و تیتروار برخی نکات را به شما یادآوری می‌کنم:

لینک‌سازی قدرتمند داخلی بین مقالات مختلف؛
نظم و انضباط در پست‌کردن سروقت مقالات؛
نیازشناسی مخاطبان در وهله اول اهمیت؛
توجه ویژه به کلمات کلیدی که حکم دعوت‌نامه به سایت شما دارند؛
تمرکز روی سئو On-Page؛
وغیره.

اینکه بهتر است چه نوع محتوایی تولید کنیم تا بتوانیم پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشیم، فرآیندی است که آن را در چند قسمت و با جزئیات برای شما تشریح خواهم کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع محتوا و کارکردهای آن‌ها را به تفصیل بشناسید و از مزایای آن به نفع خود استفاده کنید.

آنچه گذشت

در این نوشتار تلاش کردم انواع محتواهایی که می‌تواند برای کسب‌وکار شما سودمند باشد را معرفی کنم. ویدیوها با وجود جذابیت و خلاقیت بالایی که دارند، همواره محبوب مخاطبان هستند. با تمرکز ویژه روی این نوع محتوا منفعت بسیاری کسب خواهید کرد.

همچنین از میان انواع محتوا توجه به محتوای متنی همچنان در صدر است؛ چراکه این قبیل محتواها بهترین راه برقراری ارتباط با مخاطبان و ساخت یک شبکه قدرتمند به‌حساب می‌آید؛بنابراین بهتر است عمده سرمایه‌گذاری خود را در زمینه محتوا برای این قبیل محتواها صرف کنید.

پلتفرم توسعه کسب‌وکار نردبون به‌خوبی می‌داند چه نوع محتوایی تولید کنیم بهتر است و با ارائه انواع محتواهای متنی، صوتی، تصویری و اینفوگرافیک با کیفیت به شما کمک می‌کند که نیازهای بیزینس خود را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید و در لیست بهترین‌ها باشید. برای سفارش تولید محتوا به صفحه نخست نردبون مراجعه کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
5

دیدگاه شما