کپی‌رایتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟
0 (0)

کپی‌رایتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

امروزه بازاریابی به یکی از اصلی‌ترین نیروهای محرکه کسب‌وکارها تبدیل شده و افراد زیادی می‌خواهند به این حوزه وارد شوند. اشخاص طبق سلیقه و استعدادی که دارند می‌توانند در بخش‌های مختلف مارکتینگ مشغول به کار شوند. در این میان کسانی که از قلم قوی و خلاقیت زیادی برخوردار هستند می‌توانند وارد بخش کپی‌رایتینگ شده و موفقیت‌های زیادی به دست آورند. اگر برای شما هم سؤال پیش‌آمده که در این زمینه افراد دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند. و چرا ما همه‌جا نام و آثار آن را می‌بینیم تا انتها همراهمان باشید.

اهمیت تبلیغ‌نویسی در کسب‌وکار

اهمیت تبلیغ‌نویسی در کسب‌وکار

آشنایی با کپی‌رایتینگ

کسانی که این کلمه را برای نخستین‌بار می‌شنوند تصور می‌کنند که قرار است فردی بنشیند و از همه‌جای اینترنت یک سری جملات و پاراگراف‌ها را کپی کرده و در یک فایل متنی قرار دهد. در نهایت نیز ترکیبی از چندین جمله کپی شده یک مقاله جدید را به وجود بیاورد و آن را روی سایت درج کند. کپی‌رایت به‌هیچ‌وجه چنین چیزی نبوده و بسیار متفاوت‌تر از آنچه که در ذهن عموم نقش گرفته است! در ادبیات انگلیسی به هرگونه متنی که جنبه بازاریابی و تبلیغ داشته باشد، کپی می‌گویند.

حال کسی که می‌خواهد برای تحقق اهداف مارکتینگ برای مجموعه خود یا هر کارفرمایی متون تبلیغاتی بنویسد، در حقیقت دارد در این زمینه فعالیت می‌کند. این محتوای تبلیغاتی باید به‌گونه‌ای باشد که در آن ترفندهای جلب‌توجه مخاطب و نکات فروش به کار رود. در حقیقت کپی‌رایتینگ با محتوانویسی تفاوت‌های اساسی زیادی دارد. یکی از آنها همین پررنگ بودن بازاریابی و دعوت به خرید یا انجام کارهایی در جهت هدف مدیر و استراتژیست مارکتینگ است.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا باید از متن برای بازاریابی استفاده کنیم؟ پاسخ این سؤال قدرت بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای است که رسانه به محتوا داده و باعث شده که یک رقابت بزرگ برای جذب خواننده، بیننده یا شنونده محتوا به وجود آید. نوشتن محتوای تبلیغاتی در حقیقت باهدف ایجاد حس نیاز، حس هیجان، رضایت از خرید و در نهایت شادی درونی انجام می‌شود. از طرفی مدیر مارکتینگ می‌خواهد که یک شخص با خواندن مقاله یا رپرتاژ از یک فرد بی‌میل به یک مخاطب مشتاق تبدیل شود!

نوشتن متون تبلیغی برای سایت‌ها

نوشتن متون تبلیغی برای سایت‌ها

چه کسی متون تبلیغاتی را می‌نویسد؟

یکی دیگر از موارد بسیار مهم و اساسی که باید درمورد نوشتن متون تبلیغاتی بدانید این است که نویسنده آن برخلاف همان تصور غلط، به‌هیچ‌وجه کپی کار نیست! در کار کپی‌رایتینگ موارد زیادی مانند ذوق و استعداد، توانایی نوشتن متن شیوا و رسا، فنون مذاکره و بیان، آشنایی با ادبیات و قواعد، تکنیک‌های فروش و بازاریابی و اصول روان‌شناسی دخیل است. از همین رو می‌توان نویسنده چنین متونی را یک متخصص مارکتینگ دانست که علاوه بر داشتن اطلاعات وسیع، مهارت و تجربه فروش هم باید داشته باشد.

کسی که محتواهای تبلیغاتی را می‌نویسد باید آشنایی کاملی با شرکت کارفرما داشته باشد. بتواند مزیت‌های رقابتی آن را در پوشش خیرخواهی و کمک به مخاطب، در غالب جملات بیان کند. از همین یکی از مواردی که سبب روشن شدن اهمیت تبلیغ‌نویسی می‌شود، نقش کپی‌رایتر در انتقال اطلاعات درست و کامل بوده که نتیجه آن به‌وجودآمدن تصویر خوبی از کسب‌وکار در ذهن مخاطب خواهد بود.

در چه موقعیت‌هایی باید به سراغ تبلیغ‌نویسی برویم؟

تبلیغ‌نویسی یکی از کارهایی است که هیچ حدومرزی را نمی‌شناسد و در همه رسانه‌ها و زمینه‌های مربوط به کسب‌وکار نفوذ کرده است. کسی که رسانه‌های ملی مثل شبکه‌های تلویزیونی یا کانال‌های رادیویی تبلیغ کند باید ابتدا با فردی که تبلیغ‌نویسی انجام می‌دهد مشورت کرده و از او بخواهد سناریو و استراتژی تبلیغ را بچیند. همه وب‌سایت‌ها برای قسمت محصولات، خدمات، وبلاگ و حتی انتشار رپرتاژ به این مهارت و نوشته‌ها نیاز دارند. همچنین می‌توان این کار را با سایر روش‌های تبلیغاتی مانند ایمیل مارکتینگ نیز ترکیب کرد!

از دیگر جاهایی که ما تبلیغ‌نویسی را به‌صورت غیرمستقیم می‌توانیم پیدا کنیم، پادکست‌ها هستند. حجم محتوای یونیک تبلیغاتی می‌تواند از یک مقاله چند هزار کلمه‌ای تا حد یک شعار یا جمله روی بیلبوردهای بزرگ متغیر باشد؛ اما فرایند تدوین استراتژی آنها یکسان است. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که تبلیغ‌نویسی برای طراحی و انتشار تراکت یا بروشور تبلیغاتی نیز می‌تواند به کار گرفته شود.

رعایت اصول تبلیغ‌نویسی

رعایت اصول تبلیغ‌نویسی

اصول و ضوابط تبلیغ‌نویسی

ما در قسمت‌های قبل با کپی‌رایتینگ و کاربردها و دلایل اهمیت آن آشنا شدیم و در این قیمت می‌خواهیم به مهم‌ترین اصول و قوانین تبلیغ‌نویسی اشاره کنیم. در ابتدا لازم است بیان کنیم که این کار به اطلاعات و دانش کافی در زمینه مارکتینگ نیاز دارد. همچنین فردی که ذوق نویسندگی ندارد نمی‌تواند در این حوزه موفق شود. از دیگر اصول کپی‌رایتینگ می‌توان به مهارت تیترسازی، عنوان نویسی و جلب‌توجه اشاره کنیم که در کنار مهارت نویسندگی و رعایت دستور زبان می‌تواند به بهبود فروش کمک بسیار زیادی کند.

همچنین کسی که می‌خواهد وارد عرصه تبلیغ‌نویسی و تجاری نویسی بشود باید بتواند با جملات خود هر خواننده‌ای را درگیر کرده و او را در صفحه محصول یا خدمات نگه دارد. یکی از اصول بسیار مهمی که در آموزش تولید محتوا برای تبلیغ‌نویسی باید بیاموزید توانایی متقاعدکردن مشتری‌ها برای خرید است. همچنین نویسنده متون تبلیغی باید هرازگاهی به کارهای سابق خود نگاه کرده و آنها را آنالیز کند. با بررسی ضعف‌ها و تلاش برای یادگیری نکات جدید، روزبه‌روز تبلیغات بهتری نوشته خواهد شد.

در نهایت نیز باید بیان کنیم که کسی که می‌خواهد برای کسب‌وکار خود از پتانسیل‌های تبلیغ‌نویسی بهره ببرد باید شخصی را پیدا کند که با اصول پایه‌ای سئو و به‌خصوص سئوی محتوایی آشنا باشد. سئو از آنجایی اهمیت دارد که علاوه بر امتیاز دادن به متون یونیک، روی بالارفتن رتبه و همچنین جذب مخاطب هدف مؤثر خواهد بود. لازم است اشاره کنیم که نمونه‌های کپی‌رایتینگ زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آنها ایده بگیرید؛ اما برای جلوگیری از به‌وجودآمدن کپی، این کار را به متخصص آن بسپارید.

کسب دانش و اطلاعات فراوان برای تبلیغ‌نویسی

کسب دانش و اطلاعات فراوان برای تبلیغ‌نویسی

کلام آخر

امروزه تبلیغات به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از آن تهیه محتوای متنی تبلیغاتی است که علاوه بر وب‌سایت‌ها برای پادکست‌ها و ویدئوها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. کسی که می‌خواهد در این حوزه مشغول به کار شود باید علاوه بر دانش کپی‌رایتینگ در زمینه‌های بازاریابی، روان‌شناسی و سئو نیز اطلاعاتی داشته باشد. تفاوت این کار با تولید محتوا در پررنگ بودن اهداف تبلیغاتی در برابر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما