گام‌های طراحی کمپین تبلیغاتی موفق
0 (0)

گام‌های طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

بازاریابی علم بسیار وسیعی بوده و در آن ابزار و وسایل و همچنین استراتژی‌های متنوعی وجود دارد. یکی از بهترین استراتژی‌های مارکتینگ برای اینکه بتوانید به‌صورت همه‌جانبه جدیدترین محصولات یا خدمات خود را به مخاطب اعلام کنید، طراحی کمپین تبلیغاتی است! ما در این مقاله برای شما در ابتدا کمپین را تعریف خواهیم کرد و بعد از آن به بیان تعریف کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی و تفاوت‌هایشان خواهیم پرداخت. در نهایت نیز گام‌های عملی برای آنکه بتوانید یک کمپین موفق را رهبری کنید برایتان شرح می‌دهیم.

روش اجرای کمپین تبلیغاتی

روش اجرای کمپین تبلیغاتی

بررسی ماهیت کمپین

پیش از آنکه بخواهیم کمپین را تعریف کنیم باید نگاهی به مفاهیمی همچون بازاریابی و تبلیغات بیندازیم. بازاریابی یک علم بزرگ بوده و در آن برای کسب‌وکارها، رفتار مشتریان تحلیل شده و اطلاعاتی استخراج می‌شود که در نتیجه آن فرد می‌تواند به فروش بیشتر و جامعه مخاطبان بزرگ‌تر دست پیدا کند. برای مثال ما می‌توانیم به بازاریابی محتوا اشاره کنیم که از طریق انواع تصویر و متن و ویدئو و صوت به گروهی از افراد که نیازها یا علایقی مشابه زمینه کاری‌مان دارند دسترسی پیدا می‌کنیم.

تبلیغات یکی از ابزارها و زیرمجموعه بازاریابی بوده و شامل روش‌های زیادی می‌شود. تبلیغ یک مفهوم با چندین وجهه است. حتماً شما تاکنون پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت کرده یا از تلویزیون آگهی‌های بازرگانی را دیده‌اید. همه این‌ها به‌علاوه هزاران ایده دیگر تبلیغ محسوب می‌شود.

حال زمانی که یک مجموعه بخواهد از چند روش به تبلیغ محصول با خدمات خود بپردازد در حقیقت در حال طراحی کمپین تبلیغاتی است! یعنی اگر شما به کمک ایمیل، ویدئو، تصویر، محتوای صوتی، رپرتاژ، بیلبورد و هر چیز دیگری هم‌زمان تبلیغ کنید یک کمپین دارید! کمپین‌های بازاریابی بسیار جامع‌تر و بزرگ‌تر از کمپین‌های تبلیغاتی هستند و در طی آنها اطلاعات بیشتری شامل رفتار و پرسونای مخاطب جمع‌آوری می‌شود.

درحالی‌که در کمپین تبلیغاتی قصد ما تنها اطلاع‌رسانی و دعوت برای خرید محصول یا دریافت خدمات است. برای نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی می‌توانید تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های گسترده برندهای تلفن همراه، نمایندگی‌های خودروها، اپراتورها و حتی آموزشگاه‌ها را در نظر بگیرید. زمانی که تبلیغات یک برند در یک موضوع مشخص را همه‌جا ببینید در حال دیدن کمپین هستید!

اجرای کمپین تبلیغاتی دیجیتال

اجرای کمپین تبلیغاتی دیجیتال

گام‌های راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

حال که شما به‌خوبی با ماهیت کمپین و تفاوت کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی آشنا شده‌اید بهتر است قدری هم درمورد روش راه‌اندازی کمپین اطلاع داشته باشید. طراحی کمپین تبلیغاتی نیازمند رعایت ضوابط و مسائل زیادی است تا موفقیت‌آمیز باشد. ازآنجایی‌که راه‌اندازی کمپین وابسته به صرف هزینه‌های زیادی است پس نمی‌توان بدون داشتن راهنما و اطلاعات کامل آن را آغاز کرد. در ادامه با گام‌های اصلی این کار آشنا خواهید شد.

هدف خود را به‌صورت واضح تعریف کنید.

تعیین هدف شاید در ابتدا کار بسیار ساده و سطحی به نظر برسد؛ اما بااین‌حال شما باید بدانید که می‌خواهید از راه‌اندازی کمپین به چه اهدافی دست پیدا کنید! آیا شما می‌خواهید مردم با محصولات آشنا شده و آن را خریداری کنند؟ آیا قصد دارید که با راه‌اندازی کمپین اینستاگرام، تعامل صفحه‌تان بیشتر شده و تعداد دنبال‌کنندگانتان بیشتر شود؟ شاید هم تنها به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از جامعه مخاطبانتان هستید و بعداً از این اطلاعات برای روش‌های دیگر بازاریابی استفاده خواهید کرد.

به‌هرحال هدفی که شما در سر دارید باید با تمام جزئیات بیان شده و البته یک سری مشخصات نیز داشته باشد. ازآنجایی‌که یکی از گام‌های طراحی کمپین سنجش میزان عملکرد است، هدف شما باید قابل آزمایش و اندازه‌گیری باشد (برای مثال دیدن تعداد فالوورهای اضافه شده یا نرخ افزایش فروش). همچنین هدف شما از طراحی کمپین تبلیغاتی باید واقع‌گرایانه بوده و با امکانات و بودجه‌ای که در دسترس دارید، قابل انجام باشد. در نهایت نیز باید اشاره کنیم بازه شروع و پایان کمپین نیز باید تعیین شود.

تعیین هدف از اجرای کمپین

تعیین هدف از اجرای کمپین

  • جامعه مخاطبان خود را تعیین کنید.

  • یکی دیگر از گام‌های اساسی برای برگزاری هرچه موفق‌تر یک کمپین تبلیغاتی این است که پیام‌های شما به دست مخاطب درست برسد. جمع‌آوری ایمیل و شماره‌تلفن از افرادی که به سایتتان مراجعه می‌کنند می‌تواند در این مسیر کمکتان کند. همچنین اگر افراد بالفعلی را انتخاب کنید که نرخ انجام کار در آنها بالاست، مثلاً مخاطبان دانشجو برای طراحی کمپین فروش موبایل، می‌توانید اثربخشی بسیار بالایی داشته باشید.
  • ابزارهای کمپین را تدارک ببینید.

  • طراحی کمپین نیازمند داشتن یک سری ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بوده که به‌عنوان کانال انتقال عمل کند. مثلاً پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات ارسال ایمیل گسترده یا پوش نوتیفیکیشن نمونه‌ای از این ابزارها هستند. اگر می‌خواهید در بستر اینستاگرام کمپین راه‌اندازی کنید به تولیدکننده محتوای متنی یا تصویری و ویدئویی نیاز خواهید داشت و همچنین باید با اینفلوئنسرها یا بلاگرهای حوزه کاری‌تان ارتباط برقرار کنید.
  • اجرای کمپین در فازهای مختلف

  • حال که شما همه پیش‌زمینه‌ها را آماده کرده‌اید باید تبلیغات را شروع کنید. در فاز اول می‌توانید از افراد پرمخاطب و فعال در رسانه بخواهید که محصول یا خدماتتان را معرفی کنند. بهتر است این کار را با چند نفر و در مدت‌زمان مناسبی ادامه دهید تا شناخت مخاطب از شما افزایش‌یافته و نسبت به برندتان احساس اعتماد کند. در ادامه این فاز باید مخاطب را از طریق کمپین تبلیغاتی گوگل یا لینک‌های فرود به صفحه یا سایتتان هدایت کنید.
  • در گام بعدی باید اطلاعاتی مانند ایمیل مخاطب را دریافت کرده و برایش اطلاعات جدیدی از کمپین مانند کد تخفیف اختصاصی ارسال کنید. فازهای تبلیغاتی شما بسته به هدف و مخاطبانی که دارید ممکن است بسیار متنوع و متفاوت باشد پس بهتر است که این بخش از طراحی کمپین تبلیغاتی را به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بسپارید.

فازهای مختلف اجرای کمپین

فازهای مختلف اجرای کمپین

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و سنجش عملکرد

آخرید گام در اجرای کمپین این است که عملکرد خود را ارزیابی کرده و از اطلاعات و تجارب به‌دست‌آمده برای کمپین‌های بعدی استفاده کنید. تحلیل کمپین تبلیغاتی به این صورت است که تعداد کلیک‌ها، حجم تعامل، نرخ تبدیل، تعداد لایک‌ها یا تعداد فالوها، تعداد فروش موفق، نرخ زمان سپری شده در سایت یا صفحه فرود و موارد این‌چنینی را بسنجید.

کلام آخر

ما در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم که شما به‌صورت اجمالی با نحوه برگزاری یک کمپین تبلیغاتی موفق آشنا شوید. این کمپین می‌تواند در بسترهای مختلفی برگزار شده و اهداف متعددی را دنبال کند. شما برای آنکه بتوانید در طراحی کمپین تبلیغاتی موفق عمل کنید باید هدف واضحی داشته باشید و مخاطبانتان را به‌خوبی بشناسید. سپس لازم بوده که ابزار و وسایل تبلیغات طبق استراتژی کمپین را تهیه کرده و بعد از آن وارد فاز اجرایی شوید. آخرین گام در این مسیر به تجزیه‌وتحلیل کمپین مربوط می‌شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما