نحوه کارکرد افزونه وردپرس و معرفی کاربردی‌ترین پلاگین‌ها
0 (0)

نحوه کارکرد افزونه وردپرس و معرفی کاربردی‌ترین پلاگین‌ها

اگر سابقه طراحی و یا مدیریت سایت‌های وردپرسی را داشته باشید، مسلماً با افزونه وردپرس و پلاگین‌های مختلفی آشنا هستید. وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که مطابق با آمار W3Techs، حدود 39.6 درصد کل وب‌سایت‌های طراحی شده را تأمین می‌کند. برای ایجاد ویژگی‌های مختلف در سایت‌های وردپرسی، نیاز به نصب و فعال‌سازی افزونه‌های مختلف خواهد بود.

این افزونه‌ها نقش مهمی در عملکرد سایت خواهند داشت و روی سرعت، سئو، امنیت، طراحی رابط کاربری سایت و… تأثیرگذار هستند. در این مقاله قصد داریم به نحوه عملکرد این پلاگین‌ها و همچنین معرفی برخی از افزونه‌های کاربردی وردپرس بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

افزونه وردپرس و نحوه عملکرد آن

همان‌طور که به آن اشاره شد، افزونه‌های وردپرس، فایل‌های نصبی هستند که روی سایت‌هایی با CMS وردپرس نصب و فعال‌سازی می‌شوند و به‌واسطه آن‌ها، ویژگی‌های جدیدی به سایت افزوده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، برای طراحی یک سایت فروشگاهی و فعال‌سازی قابلیت خرید آنلاین، باید از افزونه وردپرس ووکامرس استفاده کرد. این افزونه با ایجاد قابلیت‌های جدید در سایت، امکان اضافه کردن محصول و خرید اینترنتی را در سایت فراهم می‌کند.

برای نصب، فعال‌سازی و استفاده از افزونه‌های وردپرس، نیازی به استفاده از کدنویسی نخواهد بود. این افزونه‌ها با داشتن بخش تنظیمات، به‌راحتی قابلیت شخصی‌سازی را دارند که این ویژگی، یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده زیاد از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی و مدیریت سایت به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از 60 هزار پلاگین در بخش دایرکتوری وردپرس وجود دارند که به‌صورت رایگان عرضه شده‌اند.

عملکرد افزونه وردپرس، با استفاده از نقاط دسترسی و اکشن هوک‌های مختلف انجام می‌شود. این نقاط دسترسی بدون هیچ‌گونه تغییر در فایل‌های هسته‌ای وردپرس، به سورس وب‌سایت متصل شده و باعث تغییر در عملکرد آن و در نتیجه ایجاد ویژگی‌های جدید می‌شوند. کدهای مخصوص پلاگین‌ها با استفاده از زبان PHP نوشته شده و با استفاده از API، به کدهای اصلی سایت متصل می‌شود.

ازآنجایی‌که سیستم مدیریت محتوای وردپرس، Open Source و متن‌باز است و قابلیت ویرایش توسط توسعه‌دهندگان را دارد، افزونه‌های مختلف نیز قابلیت شخصی‌سازی و تغییر در کدهای اصلی توسط توسعه‌دهندگان وردپرس را دارند.

افزونه وردپرس و نحوه عملکرد آن

افزونه وردپرس و نحوه عملکرد آن

نحوه نصب افزونه‌های رایگان و پولی وردپرس

به‌طورکلی افزونه‌های وردپرس در دو دسته رایگان و غیر رایگان جای می‌گیرند. برای نصب و فعال‌سازی افزونه‌های رایگان و پولی، کافی است پس از مراجعه به پیشخوان سایت وردپرسی و در بخش داشبورد، موس را روی قسمت Plugins یا افزونه‌ها نگه دارید و پس از نمایش منو، روی گزینه افزودن یا Add New کلیک کنید.

در صفحه باز شده، لیستی از محبوب‌ترین افزونه‌ها را مشاهده خواهید کرد که بیشترین تعداد نصب توسط کاربران را داشته‌اند. برای دانلود و نصب افزونه وردپرس مدنظر خود به‌صورت رایگان، کافی است عبارت و یا کلمه کلیدی مدنظر خود را در بخش جستجوی افزونه‌ها وارد کرده تا در بخش نتایج جستجو، پلاگین‌های مرتبط را مشاهده کنید. با انتخاب افزونه مدنظر خود، باید روی دکمه نصب و پس از آن روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید تا افزونه روی سایت شما فعال شود.

روش دیگر نصب و فعال‌سازی افزونه وردپرس که بیشتر برای پلاگین‌های غیر رایگان و یا افزونه‌هایی که از سایت‌های دیگر مانند GitHub دانلود شده‌اند کاربرد دارد، بارگذاری افزونه است. برای این کار کافی است در همین صفحه و در قسمت بالای کادر، روی دکمه افزودن افزونه یا Upload Plugin کلیک کرده و پس از انتخاب فایل zip افزونه از سیستم، اقدام به نصب و فعال‌سازی آن کنید.

در بیشتر مواردی که برای افزودن ویژگی‌های خاص به سایت پلاگین مناسبی یافت نمی‌شود، ساخت افزونه وردپرس توسط توسعه‌دهندگان انجام خواهد شد. ساخت این پلاگین‌ها نیاز به دانش برنامه‌نویسی خصوصاً در زبان PHP دارد؛ به همین دلیل برای تمامی افراد توصیه نمی‌شود.

بخش افزونه‌ها در داشبورد وردپرس

بخش افزونه‌ها در داشبورد وردپرس

لیستی از پرکاربردترین افزونه‌های وردپرس

تا اینجا با اهمیت استفاده از افزونه وردپرس، نحوه عملکرد، نصب و فعال‌سازی آن آشنا شدیم؛ اما برای ساخت یک وب‌سایت که ویژگی‌های پایه‌ای را داشته باشد، باید از چه افزونه‌هایی استفاده کنیم؟ در این بخش قصد داریم به معرفی پرکاربردترین و بهترین افزونه های وردپرس در هر بخش بپردازیم.

افزونه وردپرس Yoast SEO

افزونه وردپرس Yoast SEO، یکی از بهترین و پرکاربردترین پلاگین‌های طراحی شده به شمار می‌رود که بیش از 5 میلیون نصب فعال توسط کاربران را داشته است. این افزونه کاربردی برای سئو و بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جستجو ساخته شده و ویژگی‌های مناسبی از جمله افزودن کلمه کلیدی به مقالات، ایجاد سایت مپ، اضافه کردن تگ‌های متا، تجزیه و تحلیل خوانایی و… را در خود جای داده است.

کار با این افزونه بسیار ساده است و تمامی افراد تنها با مشاهده برخی آموزش‌ها، به‌راحتی می‌توانند با استفاده از آن، سئو سایت خود را بالا ببرند و از ویژگی‌های مختلف آن استفاده کنند.

بهبود سئو سایت با افزونه وردپرس Yoast SEO

بهبود سئو سایت با افزونه وردپرس Yoast SEO

  • افزونه WooCommerce

  • ساخت یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس بدون نصب WooCommerce، عملاً غیرممکن خواهد بود. همان‌طور که به آن اشاره شد، افزونه ووکامرس یکی از ضروری‌ترین  افزونه‌ها برای ایجاد بخش فروشگاه در وب‌سایت است که به‌صورت رایگان عرضه می‌شود. کار با این افزونه به دلیل ویژگی‌های متنوع، در نگاه اول ممکن است پیچیده به نظر برسد؛ اما در صورت آموزش بخش‌های مختلف آن، به‌راحتی می‌توانید انواع دسته‌بندی، محصولات، قیمت، نحوه ارسال، نحوه پرداخت و… را در سایت خود پیاده‌سازی کنید.
  • افزونه وردپرس Jetpack

  • از دیگر پلاگین‌ها با نصب فعال بیش از 5 میلیون، افزونه وردپرس Jetpack است که نقش مهمی در تأمین امنیت سایت دارد. استفاده از این افزونه، می‌تواند کارایی سایت را به شکلی مناسب بالا ببرد؛ به این صورت که با استفاده از آن مدیریت دقیق و کاملی روی سایت خواهید داشت و علاوه بر نظارت بر امنیت سایت، می‌توانید تصاویر را بهینه‌سازی کرده و همچنین ترافیک سایت را مدیریت کنید.
  • افزونه Contact Form 7

  • دیگر افزونه پرکاربردی که به معرفی آن می‌پردازیم، افزونه Contact Form 7 یا فرم تماس 7 است. این افزونه یکی از بهترین پلاگین‌ها برای مدیریت و طراحی فرم‌های تماس است که با استفاده از آن، بدون هیچ‌گونه دانش برنامه‌نویسی می‌توان فرم‌های مختلف را در سایت قرار داد.

ساخت فرم‌های مختلف با افزونه Contact Form 7

ساخت فرم‌های مختلف با افزونه Contact Form 7

افزونه Smush

بهینه‌سازی تصاویر و مدیریت آن‌ها، یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای افزایش سرعت سایت است. کم کردن حجم تصاویر آپلود شده در وردپرس، با استفاده از افزونه Smush به‌راحتی قابل انجام است. این افزونه در دو نوع رایگان و پرو ارائه می‌شود که نسخه رایگان آن را به‌راحتی می‌توانید از مخزن وردپرس دانلود کنید.

درصورتی‌که نسخه پریمیوم این افزونه را خریداری کنید، می‌توانید از ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه رایگان بهره‌مند شوید. نسخه پرو این افزونه وردپرس قابلیت‌هایی از جمله بهینه‌سازی تصاویر بزرگ، تشخیص اندازه‌های نادرست تصاویر، فشرده‌سازی خودکار تصاویر، تبدیل فرمت‌های مختلف به یکدیگر، فشرده‌سازی بر اساس پوشه و… را به کاربران ارائه می‌دهد.

افزونه رایگان Akismet

یکی از افزونه‌های مناسب برای مدیریت نظرات و پیام‌های اسپم، افزونه Akismet است. این افزونه که کاملاً به‌صورت رایگان عرضه شده است، برای وب‌سایت‌هایی که بخش ارسال پیام و نظرات دارند بسیار کاربردی خواهد بود. این افزونه وب‌سایت را از محتوای مخرب و هرزنامه‌ها در امان نگه می‌دارد و قابلیت‌های مناسبی در فیلتر کردن دیدگاه‌های اسپم دارد.

فیلتر دیدگاه‌های اسپم توسط افزونه Akismet

فیلتر دیدگاه‌های اسپم توسط افزونه Akismet

نکته مهم در دانلود افزونه‌های وردپرسی

ممکن است استفاده از مخزن وردپرس برای نصب و فعال‌سازی افزونه‌ها، پاسخگوی نیاز شما نباشد. علاوه بر این مورد بسیاری از افزونه‌های ایرانی و یا افزونه‌های پولی، باید از طریق آپلود فایل نصبی در وردپرس فعال‌سازی شوند. دانلود این افزونه‌ها از مرجع‌های نامعتبر و وب‌سایت‌های ناامن، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در سایت شود.

بسیاری از افزونه‌های غیر رایگان، به‌صورت نال شده در وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مختلف در دسترس قرار می‌گیرند که ممکن است امنیت و حریم خصوصی سایت را مورد تهدید قرار دهند. از طرفی استفاده از این افزونه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در سئو خواهد شد و قابلیت به‌روزرسانی در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

خرید افزونه وردپرس از سایت‌های معتبر که قیمت‌های مشخصی را برای پلاگین‌ها و یا انواع قالب وردپرس تعیین کرده‌اند، بهترین گزینه خواهد بود. با خرید و دانلود قانونی این محصولات، علاوه بر به‌روزرسانی مداوم و بهره‌مندی از پشتیبانی مناسب، وب‌سایت خود را در معرض خطر قرار نداده و می‌توانید امنیت کامل وب‌سایت خود را فراهم کنید.

تأمین امنیت سایت با خرید قانونی افزونه وردپرس

تأمین امنیت سایت با خرید قانونی افزونه وردپرس

جمع‌بندی

پلاگین‌ها و افزونه‌های مختلف وردپرس، مجموعه بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توان قابلیت‌های متنوعی را به سایت اضافه کرد. پایه و اساس یک سایت وردپرسی، بر پایه این افزونه‌ها ساخته می‌شود. با استفاده از این افزونه ها، به‌راحتی و بدون نیاز به هیچ‌گونه دانش برنامه، می‌توان ویژگی‌های دلخواه را به سایت افزود.

در این مقاله به بررسی افزونه وردپرس، نحوه عملکرد، نصب و فعال‌سازی آن پرداختیم. همچنین لیستی از پرکاربردترین افزونه‌ها که برای هر وب‌سایت ضروری هستند را معرفی کردیم. با دانلود و نصب این افزونه های پرکاربرد از مراجع معتبر مانند مخزن وردپرس می‌توانید علاوه بر افزودن ویژگی‌های جدید، امنیت سایت خود را نیز تضمین کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما