بررسی تکنیک‌های افزایش سرعت سایت
0 (0)

بررسی تکنیک‌های افزایش سرعت سایت

داشتن یک وب‌سایت، برای هر کسب‌وکاری می‌تواند سودمند باشد. باتوجه‌به رقابت بالا در این زمینه، اکثر فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی به دنبال راهکارهایی برای جذب مخاطب بیشتر و افزایش درآمد در کسب‌وکار خود هستند. یکی از این روش‌ها که به‌هیچ‌عنوان نباید آن را نادیده گرفت، افزایش سرعت سایت است.

امروزه موضوع سرعت در لود شدن صفحات یک وب‌سایت، یک انتخاب نیست و باتوجه‌به اهمیت بالای آن در بهبود تجربه کاربری، رتبه‌بندی در نتایج جستجو، سئو و… به یک ضرورت تبدیل شده است. اگر شما نیز قصد افزایش سرعت لود سایت خود را دارید، تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی ارائه دهیم که به کمک آن‌ها سرعت وب‌سایت خود را افزایش داده و در جذب مشتری، بهتر عمل کنید.

اهمیت افزایش سرعت سایت

ابتدا نگاهی به دلایل اهمیت افزایش سرعت سایت خواهیم داشت. مطابق با آماری که وب‌سایت Strange Loop ارائه داده است، تنها تأخیر یک ثانیه‌ای در بارگذاری صفحات یک وب‌سایت، می‌تواند باعث ریزش 7 درصد از آمار فروش شود. همچنین کاهش 11 درصدی بازدید از صفحات نیز از دیگر تبعات دیر لود شدن صفحات وب‌سایت خواهد بود. بااین‌وجود نمی‌توان نقش سرعت بارگذاری صفحات یک وب‌سایت را بر تجربه کاربر انکار کرد.

علاوه بر بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش، بالا بودن سرعت یک وب‌سایت نقش مهمی در سئو و همچنین رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو خواهد داشت. برخی از الگوریتم‌های گوگل، برای رتبه‌بندی سایت‌ها دارای فاکتورهای به‌خصوص هستند که سرعت سایت، یکی از این موارد است. با بالا رفتن سرعت سایت، قابلیت ایندکس و جستجوی موتورهای گوگل در وب‌سایت افزایش یافته که این موضوع، باعث بهبود نمره سئو و رنک بهتر وب‌سایت در نتایج جستجو خواهد شد.

بررسی تکنیک‌های افزایش سرعت سایت

بررسی تکنیک‌های افزایش سرعت سایت

روش‌های بررسی سرعت سایت

پس از درک اهمیت سرعت سایت، اولین اقدام تست سرعت خواهد بود. مسلماً نمی‌توان سرعت بالا آمدن یک وب‌سایت را تنها با جستجو و کلیک روی لینک آن به‌صورت دقیق بررسی کرد. برخی ابزارها که بیشتر آن‌ها نیز رایگان هستند، به بهترین شکل می‌توانند سرعت سایت را بررسی کرده و راهکارهای مختلفی نیز برای افزایش سرعت سایت ارائه دهند. در ادامه به معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت می‌پردازیم.

GTMetrix

از پرکاربردترین ابزارهای تست سرعت سایت، می‌توان به GTMetrix اشاره کرد. با وارد کردن سایت و آنالیز آن توسط این ابزار، سرعت بارگذاری صفحات و کارایی سایت و سرور نمایش داده خواهد شد. سیستم امتیازدهی این وب‌سایت از نمره F تا A است و علاوه بر نمره دهی دقیق به عملکرد سرعت، راهکارهای مناسبی برای افزایش سرعت لود سایت نیز ارائه خواهد داد.

گوگل پیج اسپید

گوگل پیج اسپید یا PageSpeed Insightd نیز از دیگر ابزارهای کاربردی برای اندازه گیری سرعت سایت است. معیارهای این ابزار برای نمره دهی به‌سرعت سایت، بر مبنای الگوریتم‌های گوگل بوده و نحوه کار با آن نیز، به ساده‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر است. با استفاده از ابزارهای نام‌برده‌شده در این بخش، به‌راحتی و به‌صورت رایگان می‌توانید سرعت لود صفحات وب‌سایت خود را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت مشاهده نمره پایین، اقدام به استفاده از تکنیک‌های افزایش سرعت سایت کنید.

بررسی سرعت سایت با استفاده از گوگل پیج اسپید

بررسی سرعت سایت با استفاده از گوگل پیج اسپید

تکنیک‌های افزایش سرعت سایت

باتوجه‌به اهمیت بالای سرعت سایت در سئو، کاهش نرخ پرش، افزایش نرخ تبدیل، تبلیغات و همچنین تجربه کاربر، استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهایی برای افزایش آن، از اولویت بالایی برخوردار است. در این بخش با استفاده از برخی روش‌های تست شده و تضمینی، راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت ارائه خواهیم داد.

بررسی ‌هاست و دامنه سایت

اولین عاملی که در سرعت یک سایت تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد، سرویس ارائه‌دهنده میزبانی هاست و دامنه است. انتخاب سرویس‌های میزبانی اشتراکی، استفاده از هاست‌های رایگان و یا ارزان‌قیمت، بی‌توجهی به پهنای باند، سخت‌افزار سیستم‌های سرور و یا نوع سیستم‌عامل سرویس، می‌تواند از دلایل دیر لود شدن صفحات سایت باشد. پیشنهاد می‌کنیم در اولین اقدام سعی کنید سرویس میزبانی هاست و دامنه خود را بررسی کرده و در صورت استفاده از میزبانی نامناسب، آن را به سرویسی حرفه‌ای و پرسرعت تغییر دهید.

انتخاب سرویس میزبانی مناسب برای افزایش سرعت سایت

انتخاب سرویس میزبانی مناسب برای افزایش سرعت سایت

فعال‌سازی کش مرورگر

نصب و استفاده از افزونه کش مرورگر، از دیگر عوامل افزایش سرعت سایت خواهد بود. در صورت فعال‌سازی این ویژگی، فایل‌های موجود در وب‌سایت تنها یک بار لود و ذخیره‌سازی می‌شوند و برای بارگذاری مجدد، نیازی به دانلود نخواهند داشت. به این صورت تنها اولین ورود به سایت کمی با تأخیر انجام می‌شود و ورودهای بعدی، با افزایش سرعت چشمگیری همراه است.

افزونه‌های مختلفی برای فعال‌سازی این ویژگی طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سرعت لود سایت خود را چندین برابر کنید. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که سایت شما بر پایه سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است، می‌توانید از افزونه‌های WP Rocket، WP Fastest Cash، W3 Total Cashe  و یا  WP-Optimize استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر

از دیگر تکنیک‌های کاربردی در افزایش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر است. این سیستم بهینه سازی، حجم تصاویر موجود در سایت را با استفاده از برخی تکنولوژی‌های فشرده‌سازی، بدون هیچ‌گونه افت در کیفیت، کاهش می‌دهد. با استفاده از این تکنیک فضای اشغال شده ‌هاست کاهش یافته و برای لود آن‌ها نیز پهنای باند به نسبت کمتری مصرف خواهد شد. از طرفی باتوجه‌به حجم پایین تصاویر، فایل بک‌آپ سایت سبک‌تر است که این مورد نیز می‌تواند روی سرعت سایت تأثیرگذار باشد.

برخی افزونه‌های وردپرسی از جمله Smush، Optimus، EWWW Image Optimizer و  Imagify می‌توانند حجم تصاویر موجود در سایت را بدون هیچ‌گونه افت کیفیت، کاهش دهند. همچنین برای بهینه سازی تصاویر قبل از آپلود در سایت، می‌توانید از ابزارهایی از جمله TinyPNG، JPEG Mini، Optimizilla و  ImageOptim استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر، راهکار افزایش سرعت سایت

بهینه سازی تصاویر، راهکار افزایش سرعت سایت

  • فشرده‌سازی کدها

  • فشرده‌سازی فایل‌های CSS، HTML و JavaScript، می‌تواند حجم فایل‌های وب‌سایت را تا 70 درصد کاهش داد و از این طریق باعث بالا رفتن سرعت وب‌سایت شود. استفاده از این تکنیک با استفاده از افزونه‌های وردپرسی مانند Autoptimize امکان‌پذیر است. علاوه‌برآن می‌توانید به‌صورت دستی و با ویرایش فایل htaccess. کدهای نام‌برده‌شده را فشرده‌سازی کنید.
  • فعال‌سازی قابلیت Lazy Load

  • استفاده از تصاویر و یا فایل‌های ویدئویی زیاد در برخی صفحات وب‌سایت مانند بخش‌های گالری، می‌تواند علت دیر لود شدن سایت باشد. یکی از تکنیک‌هایی که برای این بخش بسیار کارآمد خواهد بود، فعال‌سازی قابلیت Lazy Loading است. درصورتی‌که این ویژگی در وب‌سایت فعال باشد، هنگام ورود کاربر به سایت و مشاهده صفحه، تمام تصاویر به یکباره لود نخواهند شد و بارگذاری آن‌ها، تنها تا بخش قابل رویت کاربر انجام می‌شود.
  •  به این شکل، لود تصاویر تنها درصورتی‌که کاربر به بخش‌های پایین‌تر اسکرول کند انجام خواهد شد که این موضوع افزایش سرعت سایت را در برخواهد داشت. برای فعال‌سازی این ویژگی می‌توانید از افزونه‌های A3 Lazy Load، Lazy Loader و Smush برای سایت‌های وردپرسی استفاده کنید.
  • فعال‌سازی AMP

  • AMP یکی از پروژه‌های گوگل است که با هدف ارائه محتوا به شکلی سریع‌تر ایجاد شده است. این ویژگی برای کاربرانی قابل‌مشاهده خواهد بود که با استفاده از موبایل وارد سایت شوند. باتوجه‌به اینکه درصد زیادی از کاربران وب‌سایت، با استفاده از موبایل وارد سایت می‌شوند، فعال‌سازی این ویژگی می‌تواند نقش زیادی در جلب رضایت کاربران و بهبود تجربه کاربری شود.
  • وب‌سایت‌هایی که از این قابلیت بهره‌مند هستند، هنگام جستجو با نمادی صاعقه مانند مشخص شده‌اند و هنگام کلیک روی آن‌ها، با سرعت بالاتری لود خواهند شد. فعال‌سازی این ویژگی در سایت‌های وردپرسی، با استفاده از افزونه WPForms امکان‌پذیر خواهد بود.

نمایش سریع‌تر وب‌سایت با قابلیت AMP

نمایش سریع‌تر وب‌سایت با قابلیت AMP

کاهش ریدایرکت‌ها

ریدایرکت کردن، به معنای هدایت برخی لینک‌ها به آدرس‌های دیگر است که به‌صورت طبیعی هیچ‌گونه مشکلی برای سایت به وجود نخواهند آورد؛ اما درصورتی‌که بیش حد از آن‌ها استفاده شود، روی سرعت سایت به شکلی منفی تأثیرگذار خواهد بود.

با هر ریدایرکت، یک درخواست HTTP به سرور وب‌سایت افزوده خواهد شد که استفاده بیش از حد از آن، باعث کاهش عملکرد سرور و در نتیجه کاهش سرعت لود شدن صفحات وب‌سایت می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای افزایش سرعت سایت، استفاده از ریدایرکت‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید.

حذف افزونه‌های غیرکاربردی

آخرین تکنیکی که برای افزایش سرعت وب‌سایت در این مقاله بررسی خواهد شد، حذف افزونه‌های غیرضروری است. امروزه بیشتر وب‌سایت‌ها با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی می‌شوند که برای فعال‌سازی قابلیت‌های جدید، نیاز به نصب افزونه‌های مختلف دارند.

هرچند استفاده از پلاگین‌های وردپرس ضروری است، اما برخی از آن‌ها، بخش زیادی از سرعت سایت را کاهش می‌دهند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با غیرفعال‌سازی و حذف این افزونه و استفاده از افزونه‌های کاربردی و جامع‌تر، علاوه بر افزایش امنیت سایت خود، سرعت آن را به شکلی چشمگیر افزایش دهید.

حذف افزونه‌های غیرضروری در وردپرس

حذف افزونه‌های غیرضروری در وردپرس

جمع‌بندی

سرعت لود صفحات یک وب‌سایت نقش مهمی در جذب مخاطب، بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو و در نتیجه افزایش درآمد از سایت خواهد شد. درصورتی‌که نتوانید رضایت مخاطب در این زمینه را جلب کنید، علاوه بر کاهش نمره سئو، نرخ پرش سایت افزایش خواهد یافت و نمی‌توانید در جذب کاربر، عملکرد مناسبی داشته باشید.

در این مقاله، کاربردی‌ترین تکنیک‌ها برای افزایش سرعت سایت را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها و همچنین با تست و اندازه گیری سرعت سایت خود، مشکلات این بخش از وب‌سایت را برطرف کرده و عملکردی مناسب در این زمینه داشته باشید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما