معنا و مفهوم دقیق محتوای زرد چیست و چه زمانی اجازه داریم از این نوع محتوا استفاده کنیم؟
0 (0)

ما امروزه بارهاوبارها نام محتوای زرد، خبرهای زرد، مجلات و کتاب‌های زرد و… را می‌شنویم. این محتواهای زرد در حقیقت محتواهایی هستند که در آنها هیچ اطلاعات ارزشمندی وجود ندارد و چیزی به ما اضافه نمی‌کنند اما از طرف دیگر با آب‌وتاب و جنجال زیادی همراه می‌شوند. معمولاً عموم مردم نسبت به محتواهای زرد ابراز بی‌تمایلی می‌کنند اما در عمل به این‌گونه محتواها بسیار جذب می‌شوند. همین مسئله سبب شده که خیلی از آژانس‌های بازاریابی ازاین‌دست محتواها برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند.

اینکه محتواهای زرد چه نوع محتوایی هستند و اصلاً محتوا زرد به چه معناست را در این مقاله می‌خواهیم با هم بررسی کنیم. همچنین می‌خواهیم بدانیم که چه موقع می‌شود به سراغ اطلاعات و متون زرد رفت و از آنها استفاده کرد. باتوجه‌به پتانسیل بالای این محتواها و مخاطبان بسیار زیادی که دارند، نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت و تنها به محتوای ارزشمند و حتی سبز اکتفا کرد.

تولیدمحتوای دروغین و بی ارزش

تولید محتوای دروغین و بی‌ارزش

به چه محتواهایی زرد گفته می‌شود؟

اصولاً محتواهای زرد رنج وسیعی از انواع محتوا را در برمی‌گیرند که شایع‌ترین آنها محتواهای متنی و ویدئویی هستند. در مورد محتواهای متنی زرد به‌تفصیل برایتان صحبت خواهیم کرد پس بیایید درمورد محتوای ویدئویی زرد کمی بدانیم. محتوای زرد ویدئویی یعنی کسی بیایید جلوی دوربین و برای شما حرف‌هایی بزند که اولاً هیچ ارزش خاصی ندارد و دوم باعث ایجاد هیجان کاذب در شما می‌شود. ویدئوهای انگیزشی زرد یا محتواهای طنز سخیف نمونه‌هایی ازاین‌دست محتوا هستند.

اما به سراغ محتواهای زرد متنی می‌رویم. حتماً تا کنون دیده‌اید که روی یک سایت یا درون یک کانال مطلبی با یک تیتر بسیار جذاب گذاشته می‌شود و شما را ترغیب می‌کند تا آن را دنبال کنید. وقتی که این محتوا را باز کردید دیدید که اصلاً آنچه که تیتر نشان می‌داد نبوده و بسیار بی‌محتوا است. برای نمونه تیتر زرد می‌توان به (عکس لو رفته خانم بازیگر در باغ) یا (علت طلاق آقای فوتبالیست فاش شد!) اشاره کرد. شما هم احتمالاً بارهاوبارها چنین تیترهایی را دیده‌اید.

زمانی که روی چنین تیترهایی کلیک می‌کنید می‌بینید که درون آن هیچ محتوای ارزشمند و اصلاً مرتبطی نیست و آنها فقط از یک جمله معمولی چنین برداشت جنجالی کرده‌اند. نکته نهایی درمورد محتوای زرد که لازم است در این بخش برای شما اشاره کنیم این بوده که اصلاً چنین محتواهایی از ابتدا با هدف جلب‌توجه ساخته شده‌اند و اصلاً واژه زرد به محتواهای بی‌ارزش اطلاق می‌شود. در همه ادوار حتی در میان قدیمی‌ترین مطبوعات، همیشه از واژه زرد برای تحقیر و سطح پایین شمردن محتوا استفاده می‌شد.

طرفداران بسیار مطالب زرد در همه ادوار

مطالب زرد در همه ادوار طرف‌داران زیادی داشته‌اند.

درمورد نوشتن محتواهای زرد بیشتر بدانید.

نوشتن محتواهای زرد یا به قول کارشناسان محتوا، زرد نویسی پدیده جدیدی نیست و سال‌هاست که مطبوعات برای جذب بیننده و جلب‌توجه از آن استفاده می‌کنند. در این کار داستان‌های معمولی بیش از حد اغراق‌آمیز می‌شوند یا از یک جمله ساده که از زبان یک فرد معروف بیرون می‌آید تیترهای جنجالی می‌سازند. در حقیقت فرمول نوشتن محتوا به‌صورت زرد واضح است. یک داستان یا محتوای ترند را با آب‌وتاب تعریف کنید و چند نام معروف در کنار آن بیاورید می‌توانید به محتواهای زرد بسیاری برسید.

محتواهای زرد حتی می‌توانند روی ضد فرهنگ‌ها یا تابوهای جامعه و موارد ممنوع در جامعه مانور دهند درحالی‌که اصلاً در واقعیت چنین چیزی نبوده یا بسیار معمولی بوده است. مثلاً استفاده از کلمه (عکس) یا (فیلم) در کنار صفت‌های بسیار حساس مثل (لو رفته) یا (ممنوع) یا (سانسور شده) در کمتر از یک ثانیه نظر مخاطب عام را جذب می‌کند. چنین کلماتی اگر در کنار یک اسم معروف یا واقعه خاصی بیایند مخاطب را بسیار تحریک می‌کند تا اطلاعات زرد را پیگیری کند.

گاهی نیز برای نوشتن محتواهای زرد و بی‌ارزش به اتفاقی پرداخته می‌شود که اصلاً تأثیر مثبتی در زندگی کسی ندارد. اینکه مخاطب بداند چرا فوتبالیست طلاق گرفت یا مدل لباس جنجالی یک بازیگر به چه صورت است چه اثر سازنده‌ای در زندگی‌اش می‌گذارد.

شاید بگویید پس به‌جای محتواهای زرد باید همیشه به دنبال محتوای فاخر باشیم. در این میان ذکر این نکته حائز اهمیت است که صرف انرژی برای تولید محتوای ارزشمند و از طرفی صرف وقت برای مطالعه محتوای مفید باید در اولویت شما باشد. هرچند هیچ‌گاه نمی‌توان جذابیت اخبار زرد را منکر شد.

سرعت انتشار محتوای زرد

محتوای زرد به‌سرعت انتشار پیدا می‌کند

چه زمانی به سراغ محتواهای زرد برویم؟

اگر شما در مقام مخاطب می‌خواهید درمورد محتواهای زرد بدانید پیشنهاد می‌کنیم که تنها به‌عنوان سرگرمی به آن نگاه کرده و به‌هیچ‌وجه وقت زیادی را صرف آن نکنید. بسیاری از خبرهای زرد آن‌قدر جنجالی می‌شوند که حتی روزها، مخاطب را با خود همراه می‌کنند. بهتر است شما به‌عنوان یک مخاطب هوشیار بدانید که هدف چنین محتوایی تنها جذب مخاطب و فالوور است. از طرفی شاید شما یک تولیدکننده محتوا هستید که واقعاً می‌خواهید از پتانسیل‌های چنین محتواهایی استفاده کرده و از آن به نفع خود بهره ببرید.

همان‌طور که گفتیم هیچ‌گاه نمی‌توان تأثیر بزرگ و سریعی که محتوهاای زرد روی مخاطب می‌گذارد را انکار کنیم. از طرفی هیچ‌وقت مخاطبان این‌گونه محتواها در سراسر دنیا کم نمی‌شوند. پس در این صورت می‌توان به آن به چشم یک منبع بالقوه و بالفعل برای بازاریابی نیز نگاه کرد. اگر شما می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاهی به یک جامعه بزرگ از مخاطبان دست پیدا کنید می‌توانید به سراغ شگردهای سئو کلاه خاکستری بروید. در این شگردها شما باید محتوای خود را با تکنیک‌های زرد همراه کنید تا با سرعت بالاتری مخاطب بگیرید.

مخاطب هنگام روبه‌رو شدن با محتوای زرد سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز راحت‌تر مجاب می‌شود که شما را دنبال کند. کسانی که در بسترهایی مانند سایت‌های خبرگزاری، یوتیوب و اینستاگرام فعالیت می‌کنند بیشتر از بقیه افراد به سمت تولید محتواهای زرد متمایل می‌شوند. شما می‌توانید نمونه محتوای زرد را در صفحات مجازی افرادی که هنر خاصی نداشته اما بسیار جریان‌ساز و جنجالی هستند مشاهده کنید.

مخاطبان بسیار محتوای زرد

محتواهای زرد مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند.

کلام آخر

در دنیای امروز هرکس به شیوه‌ای تلاش می‌کند که با تولید محتوا عده‌ای مخاطب را برای خود تدارک ببیند. در این میان یک سری محتواها که اصلاً ارزش خاصی ندارند و فقط بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز هستند در مدت‌زمان کوتاهی به مخاطبان زیادی دست پیدا می‌کنند. این‌گونه محتواها به‌عنوان محتوای زرد شناخته می‌شوند و ما می‌توانیم نمونه‌هایی از آنها را در همه پلتفرم‌های آنلاین ببینیم. این دست محتواها تنها در صورتی کاربرد دارند که شما برای بازاریابی از آنها استفاده کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما