کامل‌ترین چک‌لیست سئو داخلی
0 (0)

کامل‌ترین چک‌لیست سئو داخلی

سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جویشگر به یک سری فرایندها و تکنیک‌ها گفته می‌شود که در طی آنها شما می‌توانید به رتبه‌های بالاتری از صفحه نتایج گوگل دست پیدا کنید. سئو به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود که بخش اول آن سئو داخلی و قسمت دوم آن نیز سئوی خارجی نامیده می‌شود. ازآنجایی‌که هرکدام از این فرایندها شامل سلسله عملیات و تکنیک‌های متنوع می‌شود تصمیم گرفتیم تا برای شما بخش از فرایندهای مهم و اساسی را تحت عنوان چک‌لیست مخصوص سئوی اینسایت ارائه کنیم.

شما باید بدانید که بدون کمک متخصص سئو نمی‌توانید به‌سادگی از پس عملیات بهینه‌سازی بربیایید و جهت به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه لازم است که حتماً به یک فرد باتجربه مراجعه کنید. بااین‌حال اما اگر شما قبلاً در حوزه سئو فعالیت‌هایی داشته‌اید و با اصول و تکنیک‌های سئو بیگانه نیستید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این چک‌لیست را بررسی کرده و اطلاعات خود را با آن آپدیت کنید. بدیهی است که همراه سازی اطلاعات قدیمی و تجربیات با اطلاعات جدید برای شما دستاوردهای بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

سئو به بهبود وضعیت سایت کمک می‌کند.

سئو به بهبود وضعیت سایت کمک می‌کند.

آشنایی با مفهوم سئوی داخلی

پیش از آنکه برای شما چک‌لیست سئو را شرح دهیم بهتر است به تعریف و مفاهیم مربوط به سئوی داخلی نیز نگاهی بیندازیم. در این قسمت از سئو، شما روی همه صفحه‌هایی که در سایتتان دارید کار می‌کنید و آنها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنید که به‌خوبی به‌وسیله کلمه‌های کلیدی و سرچ‌های مخاطبان تشخیص داده بشوند. هر چه شما بتوانید سئو داخلی را بهتر انجام دهید تعداد بازدیدهای بیشتری دریافت خواهید کرد و گوگل سایتتان را مفید و کاربردی تشخیص می‌دهد.

با کلمه کلیدی شروع کنید.

یکی از فرایندهای بسیار مهم و اساسی که در آن متخصص سئوکار بهینه‌سازی داخلی را برایتان انجام می‌دهد این است که کلمه کلیدی اصلی را برایتان تعیین می‌کند. تحقیق کلمه کلیدی یکی از پایه‌ای‌ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید تا بفهمید که مخاطب چه چیزی را سرچ می‌کند تا به محتوای مرتبط با کار شما دست پیدا کند. اگر خدمات یا کالایی را ارائه می‌دهید برای فروش بیشتر و جذب مخاطب باید مرتبط‌ترین کلمه کلیدی برای کسب‌وکار خود را تشخیص دهید.

این کلمه کلیدی طبق جدیدترین آپدیت‌ها و دستورالعمل‌های گوگل باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد که شامل مرتبط بودن و واضح بودن، نرخ جست‌وجوی بالا و استفاده رقابتی هستند. اگر کلمه کلیدی شما این مشخصات را نداشته باشد متأسفانه نمی‌توانید نتیجه چندان رضایت‌بخشی از seo  داخلی بگیرید.

بهینه‌سازی سایت برای کسب رتبه بالاتر در زمان سرچ

بهینه‌سازی سایت برای کسب رتبه بالاتر در زمان سرچ

هر صفحه یک کلمه کلیدی باید داشته باشد.

در زمان کار بر روی سئو داخلی سایتتان باید دقت داشته باشید که در هر صفحه محتوایی قرار دهید که کلمه کلیدی یونیک داشته باشد. استفاده از دو یا چند کلمه کلیدی نیز توصیه نمی‌شود. پیشنهاد ما به شما این بوده که برای هر صفحه محتوا با یک کلمه کلیدی اصلی که به هدف سایتتان نیز مربوط می‌شود طراحی کنید و تعدادی کلمه کلیدی فرعی نیز داشته باشید که به تشخیص دادن محتوا برای موتورهای جست‌وجو کمک کند.

نکته دیگری که در همین‌جا مطرح می‌شود این بوده که دقت کنید تا کلمه کلیدی باعث به‌وجودآمدن اختلال در یافتن صفحات نشود. اگر یک کلمه کلیدی برای دو صفحه به‌صورت مشترک استفاده شود آنگاه برای شما نتیجه عکس خواهد داد و سئوی on page شما شکست می‌خورد چون موتور جست‌وجو ارجحیت محتواها را نمی‌تواند تشخیص بدهد.

کلمه کلیدی فرعی را تعیین کنید.

ما در قسمت قبل برای شما اشاره به کلمه کلیدی فرعی کردیم. بعد از آنکه کلمه کلیدی اصلی هر صفحه را تعیین کردید باید به سراغ کلمه کلیدی‌های فرعی بروید. به این کلمه‌های کلیدی، نمایه یا پنهان نیز گفته می‌شود. از مهم‌ترین مشخصات این نوع کلمات کلیدی می‌توان به هم مفهوم بودن آنها یا مترادف بودنشان با کلمه کلیدی اصلی اشاره کرد. همچنین بهتر است بدانید که بر عکس کلمه کلیدی اصلی که باید یکتا باشد، وجود دو تا پنج کلمه کلیدی فرعی تأثیر خوبی روی سئو داخلی می‌گذارد.

اهمیت کلمه کلیدی اصلی و فرعی در سئو

اهمیت کلمه کلیدی اصلی و فرعی در سئو

محتوای مرتبط تولید کنید.

در این گام از سئو داخلی از شما می‌خواهیم که برای صفحات خود محتوا تولید کنید. این محتوا باید فاقد هرگونه کپی بوده باشد و در آن چندین مرتبه از کلمه کلیدی اصلی و فرعی بهره برده شده باشد. محتوا باید به‌صورت متنی بوده و دارای مفهوم منطقی باشد. اینکه شما چند بار کلمات کلیدی اصلی و فرعی را درون متن لورم یا هرگونه متن بی‌اعتبار دیگری به کار ببرید سبب خواهد شد که سئوی داخلی شما با مشکل روبه‌رو بشود.

این محتوا باید ارزش علمی و منطقی داشته باشد، با کلمه کلیدی اصلی مرتبط باشد و خواننده را مدتی درون صفحه نگه دارد. طبق الگوریتم‌های گوگل اگر مخاطبی صفحه شما را بازکرده و در عرض چند ثانیه آن را ترک کند آنگاه سایت شما فاقد محتوای مفید تشخیص داده می‌شود. به همین سبب باید از تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای کمک بگیرید تا برایتان با استفاده از یک سری تکنیک‌ها مخاطب را در صفحه نگه دارند.

برای محتوای خود یک عنوان طراحی کنید.

گام بعدی که ما باید در چک‌لیست نکات مهم سئو به آن اشاره کنیم این بوده که یک عنوان حرفه‌ای برای محتوا طراحی کنید. این عنوان باید با هدینگ  H1 روی سایت قرار بگیرد و شامل کلمه کلیدی شما باشد. همچنین بهتر است آن را جذاب و گیرا طراحی کنید. عنوان باید بتواند نظر مخاطب را در چند ثانیه جلب کرده و او را مشتاق به خواندن مقاله کند. اگر بتوانید چنین عنوانی طراحی کنید نتیجه سئو بسیار ایده‌آل خواهد بود. پیشنهاد ما این است که در عنوان از اعداد و کلماتی که کنجکاوی افراد را برمی‌انگیزند بهره ببرید.

طراحی تیتر حرفه‌ای برای سئو

طراحی تیتر حرفه‌ای برای سئو

درمورد مقدار محتوایی که باید تولید کنید نیز ذکر چند نکته خالی‌ازلطف نیست. اگر شما قصد دارید محصولی بفروشید بهتر است محتوای آن حداقل 300 کلمه باشد. کمتر از این مقدار توسط موتورهای جست‌وجو فاقد اهمیت تشخیص‌داده‌شده و در رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرد. درصورتی‌که می‌خواهید متن تبلیغاتی بنویسید بهتر است بین 500 الی 750 کلمه بنویسید. کمتر از این مقدار نمی‌تواند به‌اندازه کافی کلمه کلیدی اصلی و فرعی درون خود جای دهد و بیشتر از آن نیز برای ذهن مخاطب استهلاک ایجاد کرده و او را خسته می‌کند.

برای بهبود سئو داخلی از طریق انتشار وبلاگ و مقاله بهترین حجم محتوا 1000 الی 1500 کلمه است. در این مقدار از محتوا شما می‌توانید تعداد کلمات کلیدی را به‌خوبی جای‌گذاری کرده و همچنین به سؤالات مخاطب پاسخ دهید. درصورتی‌که تصمیم گرفته‌اید سئوی خود را با سرعت بسیار بالایی توسعه دهید می‌توانید به سبک آسمان‌خراشی نیز محتوا تولید کنید. در این حالت حجم محتوای شما می‌تواند بین 3500 تا 5000 کلمه باشد. این نوع از محتوا روی سئو تأثیر خوبی دارد ولی ممکن است برای مخاطب رضایت‌بخش نباشد.

ویژگی‌های یک محتوای خوب را درون متن اعمال کنید.

تنها نوشتن و قراردادن کلمه کلیدی نمی‌تواند به شما نتیجه خوبی در سئو بدهد. درصورتی‌که می‌خواهید از جانب مخاطب نیز تأییدیه  دریافت کنید باید متن خود را با جمله‌بندی‌های روان و بیانی شیوا بنویسید. سعی کنید طول جمله را نه خیلی بلند کنید که فهم آن دشوار شود نه خیلی کوتاه کنید که پیش‌پاافتاده باشد. بهترین حالت این بوده که جملات 1.5 خط باشند. درمورد سئو وردپرس ذکر این نکته ضروری است که برای هر تیتر بیشتر از 3 بند که شامل 250 الی 300 کلمه است ننویسید.

تولید محتوای درست و اصولی برای سئو

تولید محتوای درست و اصولی برای سئو

محتوا علاوه بر ارزش نگارشی باید ارزش علمی نیز داشته باشد. شما می‌توانید به رفرنس‌های معتبر نیز لینک بدهید. این لینک‌سازی به موتورهای گوگل اعلام می‌کند که شما نه‌تنها ارتباطات قوی داری بلکه هدفتان آگاهی‌بخشی به مخاطب است پس به شما رتبه خوبی می‌دهد. نکته دیگر در مورد محتوا عدم وجود کپی در آن است. با تشخیص هر مورد کمی از ارزش سئوی محتوایتان کاسته می‌شود. ملاک گوگل برای داوری میان دو متن مشابه تقدم آنها در انتشار است و متن قدیمی تر را ملاک قرار می‌دهد.

کلمه کلیدی را به‌صورت کاملاً نامحسوس درون متن استفاده کنید. در حقیقت جوری باید این موضوع را انجام دهید که انگار این کلمه قسمتی از جمله و متن شماست و از آن به‌صورت هوشمندانه بهره برده‌اید. در مورد تعداد دفعات تکرار این کلمه کلیدی نظریات گوناگونی مطرح است. تعدادی از کارشناسان سئو روی 1 درصد از محتوا اتفاق‌نظر دارند در حالی گروه دیگر 2 تا 3 درصد را نیز می‌پذیرند. شما باید این موضوع را با کارشناس سئو داخلی که در حال کار روی محتوای شماست هماهنگ کنید.

پرسونای مخاطب خود را بشناسید.

یکی دیگر از گام‌های اساسی در به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه از سئو این است که مخاطب خود را تشخیص دهید و بفهمید که به چه چیزی فکر می‌کند. شما با دریافت اطلاعات دقیق و کافی از مخاطب خود و جمع‌بندی آن به یک پرسونای حرفه‌ای می‌رسید که می‌توانید از آن برای بهبود رتبه سئو بهره ببرید. در این گام شما باید بدانید که سطح سواد و بازه سنی مخاطبتان به چه صورت است. پیشنهاد ما این بوده که محتوای خود را به صورتی بنویسید که حتی یک نوجوان ۱۵ساله نیز بتواند آن را درک کند.

انجام تحقیقات برای شناخت پرسونای مخاطب

انجام تحقیقات برای شناخت پرسونای مخاطب

ساختار محتوا را استاندارد کنید.

ساختار محتوا یکی دیگر از آیتم‌های بسیار مهم و اساسی بوده که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی نتیجه بسیار خوبی برایتان به ارمغان بیاورد. دراین‌رابطه پیشنهاد ما این است که در صفحه خود که می‌خواهید روی سئو داخلی آن کار کنید تعدادی تیتر به‌صورت H2  و حتی H3 قرار دهید. این تیترها به لحاظ اهمیت و بزرگی رتبه‌های پایین‌تر از H1  را دارند اما می‌توانند بارها تکرار شوند. همان‌طور که قبلاً هم برایتان ذکر کردیم زیر هرکدام از این تیترها بهتر است تنها 250 کلمه بنویسید.

افزایش تعداد کلمات در زیر هر تیتر به شما اخطار کاهش سئو مخصوصاً سئو وردپرس را می‌دهد. پیشنهاد دیگری که برای شما داریم این بوده که حتماً از آیتم‌های مرتب کننده متن مانند بولت یا همان دایره‌های توپر استفاده کنید. در این حالت نیز متن شما یک متن مرتب و حرفه‌ای تشخیص داده می‌شود. نکته مهم دررابطه‌با ساختار این بوده که کلمه کلیدی اصلی را باید یک‌بار در پاراگراف اول و یک‌بار در آخرین پاراگراف قید کنید. بولد کردن و پررنگ کردن کلمه کلیدی‌های اصلی و فرعی نیز تأثیر خوبی روی سئو خواهد داشت.

تلاش برای موفقیت در سئو

تلاش برای موفقیت در سئو

لینک‌دهی داخلی فراموش نشود.

یکی از بهترین کارهایی که برای بهبود سئو داخلی می‌توانید انجام دهید این است که میان متن خود به سایر صفحاتتان نیز لینک بدهید. برای نمونه اگر دارید موضوعی را معرفی می‌کنید می‌توانید اشاره کنید که اطلاعات بیشتر یا مفاهیم مرتبط نیز در سایت وجود دارد و شما با کلیک کردن می‌توانید آنها را مطالعه کنید. این کار دو فایده بسیار مهم دارد. اول اینکه با لینک‌سازی حرفه‌ای، ارتباط میان صفحات شما برای گوگل واضح‌تر می‌شود و بهتر می‌تواند روی رتبه شما کار کند.

مورد دوم نیز این است که مخاطب از طریق دنبال‌کردن لینک‌ها وارد صفحات تازه‌تری می‌شود و همین مورد مدت‌زمان اقامت وی در سایت شما را افزایش می‌دهد. هر چه حس کنجکاوی مخاطب بیشتر تحریک شده و جلوتر برود سایت شما مفیدتر جلوه خواهد کرد و سئو داخلی موفق‌تر خواهد بود.

از اهمیت تصاویر غافل نشوید.

شاید تصور می‌کنید که برای بهبود رتبه گوگل باید فقط از ابزار سئو بهره ببرید و تنها درج یک محتوای معمولی برای سئوی اینسایت کفایت می‌کند. باید بدانید که متن و تصویر به‌خوبی می‌تواند رتبه شما را دگرگون کرده و در جذب مخاطب نیز مؤثر عمل کند. کاری که در این قسمت لازم است انجام دهید این بوده که اولاً تصاویر باکیفیت و بدون هرگونه واتر مارک یا آرم تجاری انتخاب کنید. اگر خودتان عکاسی از محصولاتتان را برعهده دارید حتماً روی نور و وضوح آن کار کنید.

کلمه کلیدی‌های اصلی و فرعی را به‌عنوان نام تصاویر انتخاب کنید تا به مرتبط بودن محتوا کمک کنید. دقت داشته باشید که برخی از عکس‌ها دارای حق کپی‌رایت هستند و استفاده از آنها ممکن است به بلاک شدن شما منجر شود. هر محتوا دست‌کم باید 1 عکس داشته باشد و اگر به‌ازای هر 250 کلمه یک تصویر مرتبط درج کنید سئو داخلی قدرتمندتری خواهید داشت.

نقش عوامل مؤثر بر سئو

نقش عوامل مؤثر بر سئو

کلام آخر

ما در این مقاله برای یک چک‌لیست تدارک دیدیم که در آن مهم‌ترین اقداماتی که لازم است انجام دهید تا صفحات وب‌سایتتان بهینه شود ذکر شد. شما با مطالعه این گام‌ها می‌توانید سئو داخلی سایتتان را بهبود ببخشید و به موتورهای جست‌وجو اعلام کنید که محتوای ارزشمند و باکیفیتی دارید. به‌کارگیری این گام در جذب مخاطبان شما نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت و می‌توانید اثرات مثبت آن را در مدت‌زمان کوتاهی متوجه شوید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما