سئو تکنیکال سایت شامل چه مواردی می‌شود؟
0 (0)

سئو تکنیکال

قرارگرفتن در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو، یکی از اهداف تمامی وب‌سایت‌ها است. تکنیک‌های مهمی از جمله انتخاب بهترین کلمات کلیدی، لینک‌دهی داخلی و خارجی، نوشتن توضیحات متا و … نقش مهمی در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها خواهد داشت؛ اما بخش مهمی از بهینه‌سازی، مربوط به سئو تکنیکال است که در دسته‌ای جداگانه قرار می‌گیرد.

به‌طورکلی بهینه‌سازی و سئو وب‌سایت، به سه دسته سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی (تکنیکال) تقسیم‌بندی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به‌صورت جامع در خصوص سئو تکنیکال و تکنیک‌های پیاده‌سازی آن بپردازیم. اگر شما نیز قصد بهینه‌سازی وب‌سایت خود در این بخش را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از دسته‌بندی‌های مربوط به بهینه‌سازی و سئو وب‌سایت مربوط به سئو تکنیکال است. این بخش از سئو به جنبه‌های فنی وب‌سایت می‌پردازد و عناصر درون وب‌سایت را برای خزنده‌های موتورهای جستجو، بهینه‌سازی می‌کند.

درصورتی‌که تکنیک‌های مربوط به این بخش از بهینه‌سازی را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید، ربات‌ها و خزنده‌های گوگل به‌صورت مستمر به ایندکس صفحات وب‌سایت شما پرداخته و عملکرد مؤثرتری در رتبه‌بندی سایت خواهند داشت.

این بخش از بهینه‌سازی، هیچ ارتباطی با محتوای اصلی وب‌سایت نخواهد داشت. به‌عنوان‌مثال بخش‌هایی که در سئو داخلی مانند استفاده از توضیحات متا، لینک‌دهی داخلی و … مورداستفاده قرار می‌گیرند، در این بخش از سئو اهمیتی نداشته و بخش مهم و مدنظر، بهینه‌سازی بخش‌های فنی سایت مانند ریسپانسیو بودن، استفاده از نقشه سایت، سرعت بالای بارگذاری صفحات و … خواهد بود.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟

میزان اهمیت سئو تکنیکال در بهبود رتبه سایت

برای قرارگرفتن در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو، باید به تمام بخش‌های سئو وب‌سایت توجه داشته باشید. بخش سئو تکنیکال نیز یکی از این بخش‌هاست که بهینه‌سازی آن، نقش مهمی در بهبود رنک وب‌سایت خواهد داشت.

برای درک بهتر اهمیت این بخش، فرض کنید محتوای منحصربه‌فرد و بی‌نقصی را تولید کرده‌اید که تمامی اصول سئوی داخلی و هم چنین سئو خارجی در آن رعایت شده است. درصورتی‌که موتورهای جستجو نتوانند به‌راحتی به آنالیز سایت شما بپردازند، عملاً تمامی تلاش‌های شما بی¬نتیجه خواهند بود. از طرفی نیز جلب رضایت کاربران با مواردی مانند ریسپانسیو بودن سایت، سرعت بالای لود صفحات و … تنها با استفاده از تکنیک‌های این بخش از سئو سایت امکان‌پذیر خواهد بود.

موردتوجه قرارگرفتن توسط خزنده‌های موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی وب‌سایت و هم چنین افزایش رضایت کاربران از وب‌سایت، نیازمند سئو فنی است؛ به همین دلیل اگر قصد بهبود رتبه سایت خود را دارید نباید میزان اهمیت این بخش را دست‌کم بگیرید. به طور خلاصه، اهمیت این بخش از بهینه‌سازی سایت شامل موارد زیر می‌شود.

  • تأثیر مستقیم روی رتبه سایت
  • تأثیرگذاری مثبت روی مخاطبان و کاربران وب‌سایت
  • ایجاد استراتژی‌های مناسب‌تر برای بازاریابی
  • عملکرد بهتر در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها

سئو تکنیکال شامل چه مواردی می‌شود؟

پیاده‌سازی اصول و تکنیک‌های سئو فنی در وب‌سایت، ممکن است کمی پیچیده‌تر از اصول سئو داخلی یا خارجی باشد؛ به همین دلیل نیز توجه به جزئیات، اهمیت بالایی در این بخش خواهد داشت. قسمت مهمی از الگوریتم‌های گوگل شامل موارد مربوط به سئو تکنیکال می‌شود؛ بنابراین آشنایی با تکنیک‌های این بخش از بهینه‌سازی، نقش مهمی در بهبود رنک سایت خواهد داشت. در ادامه به بررسی چک‌لیست سئو تکنیکال می‌پردازیم.

افزایش سرعت وب‌سایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این بخش از بهینه‌سازی وب‌سایت باید موردتوجه قرار گیرد، بهبود و افزایش سرعت بارگذاری صفحات است. توجه به این مورد نقش مهمی در جلب رضایت کاربران و همچنین ایندکس بهتر صفحات سایت شما خواهد داشت.

امروزه سرعت‌بخش مهمی از امور روزمره را تشکیل می‌دهد و بسیاری از کاربران، مدت‌زمان زیادی را برای لود و بارگذاری صفحات وب‌سایت صرف نخواهند کرد. به طور میانگین حدود 53 درصد از کاربران موبایل، تنها 3 ثانیه به یک وب‌سایت مهلت بارگذاری صفحات را خواهند داد و درصورتی‌که این زمان بیشتر شود، آن را ترک خواهند کرد؛ بنابراین اگر قصد افزایش ترافیک سایت خود را دارید، سعی کنید با استفاده از تکنیک‌های افزایش سرعت سایت، مدت بارگذاری صفحات وب‌سایت را به کمترین زمان ممکن کاهش دهید.

با استفاده از وب‌سایت GTMetrix، می‌توانید میزان زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را مشاهده کرده و درجه بندی آن را نیز متوجه شوید. همچنین این وب‌سایت با ارائه روش‌هایی برای کاهش زمان بارگذاری صفحات، نقش مهمی در بهینه‌سازی سایت و افزایش سرعت آن را خواهد داشت.

افزایش سرعت سایت در سئو تکنیکال

افزایش سرعت سایت در سئو تکنیکال

استفاده از SSL و بالابردن امنیت سایت

از دیگر موارد مهم در چک‌لیست سئو تکنیکال، پیاده‌سازی SSL است. استفاده از گواهینامه SSL باعث می‌شود ابتدای دامنه، عبارت https نمایش داده شود که این مورد لایه‌ای امن میان وب سرور و مرورگر ایجاد خواهد کرد. اهمیت استفاده از گواهی SSL به‌قدری بالاست که امروزه تمامی مرورگرها در صورت استفاده‌نکردن وب‌سایتی از این گواهی، اخطار ناامن بودن را نمایش می‌دهند و ورود به سایت را نوعی ریسک تلقی می‌کنند.

استفاده از نقشه سایت (سایت مپ)

یکی از اصلی‌ترین روش‌ها در سئو تکنیکال، استفاده از نقشه سایت یا همان سایت مپ xml است. این فایل به‌عنوان نوعی راهنما عمل کرده و دارای فهرست کاملی از تمامی صفحات وب‌سایت است. با استفاده از سایت مپ، موتورهای جستجو به شکلی بهینه به‌تمامی فهرست محتوای بارگذاری شده در وب‌سایت شما دسترسی خواهند داشت و به این صورت، در رتبه‌بندی سایت عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند.

تأثیر مثبت نقشه سایت در سئو تکنیکال

تأثیر مثبت نقشه سایت در سئو تکنیکال

ریسپانسیو بودن وب‌سایت

ریسپانسیو بودن، بخش مهمی از سئوی وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد. الگوریتم‌های گوگل اهمیت زیادی برای واکنش گرایی سایت‌ها قائل می‌شوند و این مورد را یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند.

ریسپانسیو کردن وب‌سایت کاری تخصصی است و نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد؛ بااین‌حال درصورتی‌که از وب‌سایت‌هایی با cmsهای وردپرس، جوملا، دروپال و … استفاده می‌کنید به‌راحتی می‌توانید با استفاده از قالب‌های آماده و مناسب، واکنش گرایی سایت خود را بالا برده و در این بخش از سئو تکنیکال، عملکرد مناسبی داشته باشید.

قابلیت ریسپانسیو بودن وب‌سایت

قابلیت ریسپانسیو بودن وب‌سایت

ثبت وب‌سایت در گوگل سرچ کنسول

یکی از اقداماتی که برای بهینه‌سازی سئو وب‌سایت می‌توان انجام داد، ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است. استفاده از این وب‌سایت مزایای مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله مشاهده وضعیت ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو به سایت، مشاهده آمار دقیق کلیک‌های ارگانیک و …

ثبت وب‌سایت در گوگل سرچ کنسول باعث می‌شود که خزنده‌های گوگل و موتورهای جستجو، به‌راحتی امکان کراول کردن لینک‌های شما را داشته باشند که این موضوع باعث ایجاد نوعی ضمانت برای نمایش سایت در رتبه‌های برتر نتایج جستجو می‌شود.

بهینه‌سازی آدرس صفحات

از دیگر روش‌هایی که در سئو تکنیکال مورداستفاده قرار می‌گیرد، بهینه‌سازی و ساختارمند کردن آدرس صفحات وب‌سایت است. با اینکه تغییر URLهای وب‌سایت نیاز به دانش بالایی ندارد و کار ساده‌ای است، اما اهمیت آن در بهینه‌سازی وب‌سایت بسیار بالاست.

از جمله اقداماتی که برای ساختارمند کردن آدرس صفحات وب‌سایت می‌توان انجام داد، استفاده از کلمات کلیدی در آن¬هاست. شما می‌توانید با افزودن عبارات و یا کلمات کلیدی به آدرس صفحات وب‌سایت خود، نتایج بهتری در رتبه بندی موتورهای جستجو را دریافت کنید.

عدم استفاده از آدرس‌هایی بی¬ربط و همچنین استفاده‌نکردن از اعداد و حروف نامرتبط در URL صفحات وب‌سایت، تنها بخشی از بهینه‌سازی در این بخش محسوب می‌شود. درصورتی‌که می‌خواهید نتایج بهتری را کسب کنید، باید صفحاتی که لینک‌های خراب یا شکسته دارند را نیز بازسازی کنید. این صفحات که با خطای 404 روبرو می‌شوند، عملاً هیچ فایده‌ای برای وب‌سایت نخواهند داشت و تنها باعث کسب نمره منفی از سمت موتورهای جستجو خواهند شد.

برای عملکرد بهتر در این بخش پیشنهاد می‌کنیم لینک‌های وب‌سایت خود را به‌صورت مرتب و با استفاده از ابزارهای مختلف سئو رصد کرده و درصورتی‌که لینکی را تغییر داده و یا حذف کرده‌اید، صفحه مناسبی برای آن ایجاد کنید. به این شکل موتورهای جستجو هنگام کروال کردن در وب‌سایت شما دچار مشکل نخواهند شد و عملکرد بهتری در رتبه‌بندی سایت خواهند داشت.

استفاده از فایل robot.txt

با استفاده از فایل robot.txt، به‌راحتی می‌توانید با ربات‌های گوگل ارتباط برقرار کنید! در این فایل می‌توان دستورهایی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی قرار داد که ارتباط با موتورهای جستجو را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان با استفاده از دستورات مشخصی به ربات‌های گوگل اعلام کرد که به ایندکس صفحات مشخص شده نپردازند.

این فایل در روت (ریشه) وب‌سایت ذخیره می‌شود و یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در سئو تکنیکال به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که هنگام ویرایش و یا ساخت این فایل، تمامی نکات کدنویسی را رعایت کنید؛ زیرا ویرایش یا افزودن یک کد به‌اشتباه، می‌تواند موتورهای جستجو را دچار سردرگمی کند که این موضوع روی رتبه‌بندی وب‌سایت شما، اثرات منفی زیادی خواهد داشت.

استفاده از robot.txt در سئو تکنیکال

استفاده از robot.txt در سئو تکنیکال

Amp کردن صفحات

یکی دیگر روش‌ها در سئو تکنیکال، amp کردن صفحات وب‌سایت است. هرچند که استفاده از این تکنیک ضرورت بالایی ندارد اما اجرای آن می‌تواند شما را از سایر رقبا پیش بیندازد. اما amp کردن صفحات به چه معناست و چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

به‌طورکلی منظور از amp کردن، ذخیره‌سازی صفحات وب‌سایت در دیتابیس گوگل است. شما می‌توانید با استفاده از کدنویسی‌های لازم و یا برخی از افزونه‌ها، صفحات وب‌سایت خود را در دیتابیس گوگل ذخیره کرده و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، این صفحات را به کاربر نمایش دهید. صفحات amp شده وب‌سایت‌ها با یک نماد فلش مشخص شده‌اند و کاربر با کلیک روی آنها، در کمتر از یک ثانیه می‌تواند محتوای آن را مشاهده کند.

استفاده از این تکنیک می‌تواند نتایج مثبت زیادی داشته باشد و روی تجربه کاربری نیز تأثیرگذار است؛ بااین‌حال برای تمامی صفحات وب‌سایت قابل اجرا نخواهد بود. به‌عنوان‌مثال صفحاتی که از زبان js در کدنویسی خود استفاده می‌کنند، مانند صفحات خرید، قابلیت amp شدن را ندارند.

قابلیت amp کردن صفحات وب‌سایت

قابلیت amp کردن صفحات وب‌سایت

فعال‌سازی Bread Crump

با فعال‌سازی بردکرامب سایت، کاربری که وارد وب‌سایت شما شده است به‌راحتی متوجه می‌شود که کجا قرار دارد و چه مسیری برای رسیدن به صفحه‌ای که در حال مطالعه محتوای آن است را طی کرده است. فعال‌سازی این ویژگی با استفاده از افزونه‌های مختلف امکان‌پذیر است و می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

بهبود تجربه کاربری یکی از اصلی‌ترین تأثیرات استفاده از قابلیت است. هم چنین با فعال‌سازی Bread Crump نوعی لینک‌سازی داخلی در سایت انجام می‌شود که تأثیرات مثبت زیادی در بخش سئو داخلی وب‌سایت خواهد داشت.

تأثیر Bread Crump در سئو تکنیکال

تأثیر Bread Crump در سئو تکنیکال

عدم استفاده از قالب‌های نامعتبر و کرک شده

آخرین موردی که در بخش سئو تکنیکال به آن خواهیم پرداخت، استفاده از قالب‌های مطمئن و حرفه‌ای آماده برای وب‌سایت است. درصورتی‌که سایت شما بر پایه سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس ساخته شده است، می‌توانید از قالب‌های مختلفی برای آن استفاده کنید.

قالب‌های نامناسب مانند قالب‌های نال شده و یا کرک شده، از به‌هم‌ریختگی زیادی در بخش کدنویسی برخوردارند. نحوه صحیح کدنویسی قالب تأثیر زیادی در عملکرد بهتر خزنده‌های گوگل خواهد داشت؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان از قالب‌های رایگان و کرک شده برای ساخت وب‌سایت اصلی خود استفاده نکنید.

عدم استفاده از قالب و افزونه‌های کرک شده

عدم استفاده از قالب و افزونه‌های کرک شده

جمع‌بندی

سئو تکنیکال شاید نسبت به بخش‌های دیگر سئو مانند سئو داخلی و سئو خارجی، از پیچیدگی و تخصص بالاتری برخوردار باشد؛ بااین‌وجود می‌توان با افزایش اطلاعات لازم در این زمینه و به‌کارگیری تکنیک‌های کاربردی، تا حدود زیادی وب‌سایت خود را در این بخش بهینه‌سازی کرد. بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های گفته شده در این مقاله، می‌تواند تجربه کاربری وب‌سایت شما را افزایش داده و شانس بیشتری برای قرارگرفتن در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو را ایجاد کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما