سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ | به زبان ساده
0 (0)

سئو چیست

پیشرفت تکنولوژی این روزها به حدی است که اغلب کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا از فضای تحت وب برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند و البته برد با کسی است که بداند سئو چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. سئو سایت یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو، در واقع فرایندی است که یک سایت را از نظر پیکربندی فنی، ارتباط محتوا و استفاده از لینک‌ها تجهیز می‌کند.

با این کار موتور جستجوی گوگل راحت‌تر می‌تواند وب‌سایت را از میان هزاران سایت دیگر پیدا کند و به مخاطب آن را نشان دهد. گوگل صفحاتی را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد که هم به‌سهولت پیدا شود، هم ارتباط بیشتری با محتوا داشته باشد و هم نسبت به سایر سایت‌ها محبوب‌تر باشد. هر چه یک سایت این ویژگی‌ها را بیشتر داشته باشد، در رتبه‌بندی مقام بالاتری را به دست می‌آورد و احتمال اینکه بازدید بیشتری داشته باشد هم زیاد است. گوگل و سایر موتورهای جستجو توصیه می‌کنند تا از روش سئوکاری کمک بگیرید.

با این کار هم کاربرانی که به دنبال شما هستند شما را راحت‌تر می‌یابند و هم شما با اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌دهید، رتبه‌بندی بهتری به دست می‌آورید. همه تلاش‌هایی که در سایت انجام می‌دهید، اعم از استفاده از کلمات کلیدی، توضیحات متا، تیترها و عناوین، URL و حتی نشانه‌گذاری و استفاده از اعداد برای گوگل حائز اهمیت است و در زمره فعالیت‌های سئو محسوب می‌شوند. اکنون وقت آن است که دقیق و حرفه‌ای به این دریای بزرگ شیرجه بزنید و تا می‌توانید ماهی بگیرید.

بهینه سازی موتور جستجوگر

بهینه سازی موتور جستجوگر

با دوست جدیدتان سئو، آشنا شوید

سؤال اصلی که شما را به اینجا کشانده این است که دقیقاً بدانید سئو چیست؟ سئو مخفف کلمه search enginge optimize یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو است. این اصطلاح به معنای این است بتوانید با کمک فرایندهایی که در ادامه خواهید خواند ترافیک سایتتان را از طریق جستجوی رایگان و ارگانیک افزایش دهید. به عبارت ساده‌تر یعنی اقداماتی انجام دهید که بدون صرف هیچ هزینه‌ای موتور جستجو شما را به مخاطب نشان دهد و با این کار افراد زیادی از سایت شما دیدن کنند.

هدف اصلی از سئو این است در نتایجی که موتور جستجو به مخاطبان نشان می‌دهد، رتبه بالاتری به دست آورید و افراد بیشتری شما را پیدا کنند. این روزها سئو مفهوم اولیه خود را ندارد و از آن به‌عنوان فعالیتی از سری فعالیت‌های بازاریابی نگاه می‌کنند؛ به همین دلیل باید بدانید برای سئوی سایتتان به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برید. لازم است از افرادی کمک بگیرید که با قوانین و راه‌ها آشنایی دارند.

ترتیب‌بندی صفحات سایت بر اساس قوانین سئو مهم است

ترتیب‌بندی صفحات سایت بر اساس قوانین سئو مهم است

عملکرد موتورهای جستجو در یک نگاه

زمانی که فردی برای جستجوی مطلبی کلمه‌ای را وارد موتور جستجو می‌‌کند، موتور جستجو شروع به فعالیت می‌کند. آن‌ها باید شبکه گسترده‌ای را بررسی کنند که سرشار از وب‌سایت‌ها است. همین‌جا است که الگوریتم گوگل وارد می‌شود و تعیین می‌کند کدام سایت ابتدا نشان داده شود. یک نکته را فراموش نکنید. ازآنجاکه بیشتر کاربران از گوگل استفاده می‌کنند، اغلب سئو حول محوری در جریان است که گوگل آن را تعیین کرده است.

گوگل و الگوریتم آن گزینه‌های مرتبط با خواسته کاربر را در اختیار او قرار دهد. آنچه برای گوگل مهم است این است که شما بدانید دو عنصر اساسی برای سئو چیست؟ به نظر گوگل دو عنصر ورودی کاربر و نتیجه خروجی مهم هستند و باید با هم در ارتباط باشندکه در ادامه با آن آشنا می‌شوید، به نحوی طراحی شده است که تلاش می‌کند بتواند در سریع‌ترین زمان، بهترین.

به الگوریتم گوگل سلام کنید

موتورهای جستجویی مانند الگوریتم گوگل به این دلیل به وجود آمده‌اند که به افراد کمک ‌کنند تا بتوانند مطلبی را که در گوگل جستجو کرده‌اند به‌راحتی پیدا کنند. البته تفاوتی ندارد که شما در چه زمینه‌‌ای در گوگل جستجو می‌کنید. رستوران یا مقاله‌ای درباره متافیزیک هر دو یکی است. مهم این است که این موتور جستجو، دقیقاً همان نقطه شروعی است که وب‌سایت‌ها را به سمت خود می‌کشاند و به آن‌ها کمک می‌کند تا ترافیک سایت را بالا ببرند.

هدف اصلی شما این است که بتوانید با عنایت به اینکه اصول سئو چیست، در صفحه نخستی که گوگل به مخاطبان خود نشان می‌دهد، جایی برای خود دست‌وپا کنید. برای این کار باید بتوانید در راستای الگوریتم گوگل راه بروید و با او هم مسیر شوید. ‌ آنچه این رتبه‌بندی‌ها را تعیین می‌کند، همین الگوریتم گوگل است. البته برای این الگوریتم نه فقط درک خواسته مخاطب که حتی ماهیت فنی سایت هم اهمیت بسزایی دارد.

الگوریتم گوگل اصطلاحی است که هنوز هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند چه قوانینی دارد و معیارهای اصلی‌اش برای رتبه‌بندی چیست، اما از شواهدی موجود می‌توانید برخی موارد اصلی سئو را دریابید. بهتر است قبل از اینکه بدانید سئو چیست با عملکرد موتورهای جستجو نیز بیشتر آشنا شوید.

الگوریتم گوگل حرف اول را می‌زند

الگوریتم گوگل حرف اول را می‌زند

زمان، زمان سئو است

همه آنچه خواندید تا به اینجا برای این بود که علاوه بر اینکه بدانید سئو چیست، متوجه شوید که چرا سئو برای شما و وب‌سایتتان اهمیت بسزایی دارد؟ بدانید در قبال سئو کردن سایتتان، باید منتظر چه نتایجی باشید تا بتوانید میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید. سئو از سه بخش مجزا تشکیل شده است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر روی هر بخش به‌صورت جداگانه تمرکز کنید و نتایج بهتری را به دست آورید. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

سئو داخلی

بعضی مواقع، برخی از  متغیرهای درون سایت وجود دارند که می‌توانند بر عملکرد ارگانیک باقی بخش‌های داخل سایت نیز تأثیر مثبت و مستقیمی بگذارد. این به معنای سئو داخلی است؛ مانند لینک‌هایی که شما از یک محتوای سایت در محتوایی دیگر قرار می‌دهید.

 سئو خارجی

اگر متغیری که در یک سایت خارجی وجود دارد باعث افزایش عملکرد ارگانیک در سایت شما شود، یعنی سئوی خارجی شما جواب داده است. بک‌لینک از سایت دیگر یا حتی نظراتی که کاربران می‌گذارند از زمره این موارد است.

سئوی تکنیکال

سئو تکنیکال به متغیرهایی گفته می‌شود که به سایت از لحاظ فنی افزوده شده و باعث می‌شود موتورهای جستجو جذب سایت شوند. البته علاوه بر این موارد، هر معیاری که رفتار کاربر را تحت‌تأثیر قرار دهد نیز می‌تواند در این حوزه جای بگیرد. سرعت صفحه یکی از این موارد است.

نکته‌ای که باید بدانید

آیا می‌دانید دو شیوه اصلی سئو چیست؟ سئوی سایت در واقع به‌صورت کلی دو نوع دارد. سئوی ارگانیک و سئوی پولی دو نوع متفاوتی است که باید با آن‌ها نیز آشنا شوید. گاه شما تمایل دارید که ره صد‌ساله را یک‌شبه طی کنید. برای این کار باید هزینه سئو را به گوگل پرداخت کنید. در این مواقع شما مبلغی را پرداخت می‌کنید و به‌این‌ترتیب گوگل نه‌تنها شما را در ابتدای لیست قرار می‌دهد، بلکه در کنار نام سایتتان حروف Ad را که مخفف کلمه advertising  است، می‌آورد.

نوع دیگر سئو، سئوی ارگانیک است. آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید در زمینه سئوی ارگانیک است. در سئوی ارگانیک شما از راه‌های دیگر سعی می‌کنید تا خودتان را به ابتدای لیست برسانید. هرچند هرگز بر سئوی پولی نمی‌توان پیروز شد، اما بدون پرداخت پول به گوگل، خودتان را به سرلیست می‌رسانید.

سایت خود را برای موتورهای جستجو قابل خزیدن کنید

سایت خود را برای موتورهای جستجو قابل خزیدن کنید

سئوهای مختلف کدام‌اند؟

درست است که دانستن این که سئو چیست و به چه‌کارتان می‌آید بسیار اهمیت دارد اما با دانستن موارد فنی، استفاده از کلمات کلیدی، بک‌لینک یا هرکدام از ترفندهای دیگر می‌توانید مهم شوید و مخاطبان بیشتری به دست آورید، اما گاه اگر از نوع خاصی از سئوکاری استفاده نکنید کمی با مشکل روبرو خواهید شد. درست است! سئو انواع مختلفی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • سئوی بین‌المللی

  • این نوع سئو همان گونه که از نامش پیداست مناسب افرادی است که تمایل دارند در بازارهای جهانی بدرخشند و مخاطبانشان باید از سراسر جهان آن‌ها را به‌راحتی پیدا کنند. با کمک راهنمایی‌های خاصی که خود گوگل دارد، می‌توانید متوجه شوید که چگونه باید از این سئو برای سایت خود استفاده کنید و بهتر و بیشتر دیده شوید.
  • سئوی محلی

  • کسب‌وکارهای کوچکی که قرار است تنها در شهر خود فروش داشته باشند و داشتن فروش حتی برای شهرهای کوچک کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد، این روش را انتخاب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر یک پیتزافروشی دارید نمی‌توانید انتظار داشته باشید از استان دیگری مشتری پیدا کنید. پس برای این کار باید نام خدمات خود را در کنار نام محل خود بیاورید. مثلاً پیتزافروشی اقدسیه در تهران می‎‌تواند مخاطبان خاص شما را به شما لینک بدهد و هم کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند و هم سئوی مفیدتری برای شما داشته باشد.
  • موتور جستجوی اپ‌استور

  • این برای کسب‌وکارهایی مفید است که در کنار وب‌سایت، اپلیکیشن هم دارند. با این کار می‌توانید به نحوی سئو کنید که این موتورهای جستجو نیز با سهولت بیشتری شما را پیدا کنند. فقط به یک نکته توجه کنید. همه این سئوها و قوانین خاصشان را باید در کنار انواع دیگر سئو مانند خارجی، داخلی و فنی به کار ببرید. ترکیب این دو طبقه‌بندی همیشه برنده است.

به رشد سئو کمک کنید

برای اینکه بتوانید با اقدامات خود باعث رشد سئو شوید، باید بدانید چرخه رشد سئو چیست  و از چرخه رشد سئو که از آن تحت عنوان چرخه رشد ارگانیک نیز یاد می‌شود، استفاده کنید. این چرخه به شما نشان می‌دهد که وب‌سایت برای اینکه بتواند به رشد مطلوب برسد، باید چه مراحلی را طی کند؟ این چرخه اغلب با چهار مرحله مشاهده، ترافیک، تعامل و تبدیل توضیح داده می‌شود.

از یک تیم حرفه‌ای بخواهید کمکتان کند

از یک تیم حرفه‌ای بخواهید کمکتان کند

مشاهده را مشاهده کنید

این مرحله، اولین مرحله و نقطه شروع چرخه رشد سئو است. آنچه در این مرحله اتفاق می‌افتد این است که سایت به کمک کلمات کلیدی که در سایت یا صفحاتی که دارد مورد رتبه‌بندی گوگل قرار می‌گیرد. اگر بخواهید خودتان هم از این معیار آگاه شوید می‌توانید از معیار Impressions در کنسول جستجو کمک بگیرید و میزان دید گوگل از سایتتان را بررسی کنید. برداشت‌های بیشتر گوگل از سایت شما، باعث می‌شود تا سایت شما بیشتر دیده شود.

تنها ترافیک جذاب قرن!

اکنون که مرحله اول را رد کرده‌اید وارد مرحله دوم می‌شوید. در این مرحله ترافیک سایتی که دارید، به‌صورت واقعی و ارگانیک افزایش پیدا می‌کند. برای اینکه بتوانید متوجه شوید که آیا ترافیک سایتتان افزایش پیدا کرده یا نه می‌توانید از معیار کلیک در موتور جستجوی گوگل استفاده کنید. کلیک‌های بیشتر یعنی ترافیک ارگانیک بالاتر.

تعاملی که در گام سوم قرار دارد چیست؟

آیا می‌دانید تعامل در سئو چیست؟ تعامل در این مرحله به این معنی است که چند درصد از کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند توانسته‌اند با محتوایی که تولید کرده‌اید ارتباط برقرار کنند. بسیاری از کاربران به‌محض اینکه وارد سایت می‌شوند از آن خارج شده و هیچ کلیکی در سایت نمی‌کنند.

گزارش رفتار، معیاری است که گوگل آنالیتیکس برای شما اندازه‌گیری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی دیگر از معیارهایی که به شما در درک پیشرفت این مرحله کمک می‌کند، بونوس ریت، میانگین زمانی که کاربر در سایت سپری کرده و میانگین صفحاتی که در سایت بازبینی کرده است، می‌توانند باشند.

به‌تنهایی نمی‌توانید سئوکاری کنید

به‌تنهایی نمی‌توانید سئوکاری کنید

تبدیل و تمام!

تبدیل در این اصطلاح به این معنی است کاربری که وارد سایت شده است تا چه حد توانسته تبدیل به کاربری شود که موردنظر شما است؟ شما انتظارتان از کاربران چیست؟ آیا توانسته‌اند آن کار را انجام دهند؟ این معیار بسته به سایت شما می‌تواند با سایت‌های دیگر متفاوت باشد.

در وب‌سایت‌هایی که بر مبنای امور تجاری بنا شده‌اند، خرید یا ارسال فرم معیاری برای تبدیل کاربر محسوب می‌شود؛ اما در برخی دیگر از وب‌سایت‌ها، حتی تماشای یک ویدئو می‌تواند هدف را تشکیل دهد. پس اگر کاربری که با موتور جستجو به سایت شما رسیده است، ویدئویی را تماشا یا خریدی کرد، یعنی تبدیل به کاربری شده است که شما منتظرش هستید. گزارش تبدیل معیاری است که به شما کمک می‌کند این مرحله را اندازه‌گیری کنید.

داشتن استراتژی حرف اول را می‎زند

داشتن استراتژی حرف اول را میزند

اصولی که نباید فراموش شوند

درست است که با درک جمله سئو چیست وارد این میدان شده‌اید، اما باید بدانید که چگونه می‌توانید در این دریای مواج خودتان را سالم به ساحل برسانید. رقابت در این زمینه بسیار زیاد است و هرکس به شیوه‌ای تلاش می‌کند تا خود را به هدف اصلی، یعنی رتبه برتر کنسول جستجوی گوگل، برساند.

آنچه شما را در این راستا می‌تواند بیش از هر مسئله دیگری نجات دهد، استفاده از اصول سئو است. این اصول شاید همیشه و برای همه یکسان نباشد، اما خط‌مشی شما را برایتان ترسیم می‌کند و هر جا احساس کردید مسیر را اشتباه رفته‌اید، می‌توانید از این اصول کمک بگیرید. با کمک این اصول، ترافیک سایت خود را افزایش می‌دهید. این اصول کدام‌اند؟

گوگل و قوانینش را به رسمیت بشناسید

همان‌طور که پیش‌ازاین هم متذکر شدیم بیشترین جستجو از طریق کنسول گوگل است. نفر بعدی سایت بینگ است که در مقابل 85 درصد استفاده گوگل، 6 درصد مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل است که باید اول گوگل، الگوریتم و قوانینش را مدنظر بگیرید. البته می‌توانید از قوانین یاهو یا بینگ استفاده کنید، اما این تنها به این معنی است که کمتر دیده می‌شوید؛ چون مشتریانتان اغلب گوگل باز هستند. پس اصل اول که پیش از آن هم در این زمینه صحبت کردیم، احترام به قوانین گوگل است.

باید مراحل سئو را به‌دقت سپری کنید

باید مراحل سئو را به‌دقت سپری کنید

راه را برای خزیدن باز کنید

درست است که برخی از اقدامات سئو باعث افزایش رتبه خواهد شد، اما برخی موارد اگر وجود نداشته باشد اصلاً دیگر اینکه سئو کنید یا نکنید اهمیتی ندارد. دومین اصل این است که اجازه دهید وب‌سایتتان قابل خریدن باشد. می‌دانید قابلیت خزیدن در سئو چیست؟

کنسول‌های جستجو باید بتوانند وب‌سایت‌ها را پردازش کنند. این کار به‌اصطلاح خزیدن نام دارد. از طریق همین خزیدن است که وب‌سایت شما رتبه‌بندی می‌شود. برای اینکه وب شما قابل پردازش یا خزیدن باشد باید چه کرد؟ گزینه‌های زیر شما را راهنمایی می‌کنند:

  • باید یک فایلtxt را در وب‌سایت خود قرار دهید. با این فایل در واقع به گوگل و همکارانش نشان می‌دهید کجا بخزند و کجا نروند.
  • در ساختار URL خود از کلمات کلیدی باید استفاده کنید.
  • نقشه سایت خود را برای گوگل ارسال کنید. به این طریق خزندگان متوجه می‌شوند که کدام صفحات بیشتر قابل خزیدن خواهد بود.
  • ساختار سایت خود را باید به نحوی تنظیم کنید موتورها بتوانند به‌سهولت اطلاعات آن را پیدا کنند. از دسته‌بندی صفحات گسترده شروع کنید و با ایجاد زیرمجموعه موضوعی و موضوعات فرعی‌تر و خاص ادامه دهید.

دیگر کارهایی که باید انجام دهید

  • ساختار داده‌های خود را به طرزی با طرح‌واره‌ها نشانه‌گذاری کنید که خوانندگان و خزندگان به‌راحتی به آن دست پیدا کنند. حتی این طرح‌واره‌ها باعث می‌شود تا بتوانید با کمک قطعات غنی‌تری در مقابل چشم عموم ظاهر شوید.
  • یکی از راه‌ها برای خزیدن خزندگان جستجوگر از یک صفحه به صفحه دیگرتان این است که حتماً از لینک داخلی استفاده کنید. خزنده‌ها از این لینک‌ها به‌عنوان پل استفاده می‌کنند و از صفحه‌ای به صفحه دیگر حرکت می‌کنند.

اگر متوجه شدید که ترافیک شما افزایش پیدا نمی‌کند یا به‌سادگی در موتور جستجو یافت نمی‌شود به این معنی نیست که رتبه خوبی ندارید. شاید به این معنی باشد که اصلاً گوگل نتوانسته شما را پیدا کند و همین باعث شده تا از موتور جستجو حذف شوید. اولین کار این است که مطمئن شوید سایتی دارید که قابل خزیدن یا پردازش است.

سئو راهی برای دیده‌شدن در موتور جستجو

سئو راهی برای دیده‌شدن در موتور جستجو

کلمات کلیدی را هم بهینه کنید

اصلاً تصور کاربرد سئو بدون استفاده از کلمات کلیدی غیرممکن است. اگر قرار است الگوریتم گوگل را تحت‌تأثیر قرار دهید، باید بدانید که اولین گام، استفاده از کلمات کلیدی است. لازم است تا برای هر صفحه خود کلمات کلیدی را به‌دقت بررسی کنید و محتوایی که قرار است تولید کنید را حول این کلمات تنظیم کنید.

انتخاب و جستجوی کلمات کلیدی خود یکی از مواردی است که اهمیت و نقش بسزایی در پیشبرد استراتژی سئوی شما دارد. راه رسیدن به کلمات کلیدی در سئو چیست؟ برای این کار ما چند راه را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ از جمله:

  • طوفان فکری

  • به این معنی که بتوانید هر کلمه‌ای که مرتبط با محصول یا خدمات شما است را به‌تنهایی ردیف کنید.
  • برنامه‌ریز کلمات گوگل

  • همه مدیران وب‌سایت حرفه‌ای با این روش به‌خوبی آشنا هستند و به کمک آن تلاش می‌کنند تا به نیاز مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند.
  • پیشنهادهای گوگل

  • خودتان را جای مخاطب بگذارید و از موتور جستجوی گوگل شروع به سرچ کردن کنید. هم‌زمان با سرچ شما، گوگل خود نیز لیستی از کلماتی که مرتبط است یا مخاطبان آن را جستجو کرده‌اند، به شما پیشنهاد می‌دهد.
  • وب‌سایت‌های پرسش‌وپاسخ

  • برخی سایت‌ها مانند سایت کوورا هستند که روزانه هزاران سؤال از کاربران در آن پرسیده می‌شود و کاربران دیگر نیز به آن پاسخ می‌دهند. شما نیز می‌توانید از این راه استفاده کنید و با چند ساعت وقت‌گذاشتن نتایج مطلوبی به دست آورید.

از نظر فنی باید بررسی کنید که چقدر موفق بوده‌اید

از نظر فنی باید بررسی کنید که چقدر موفق بوده‌اید

برچسب عنوان

یکی دیگر از اصولی که باید نیم‌نگاهی نیز به آن داشته باشید، برچسب عنوان یا همان تیترهای معروف خودمان هستند. دلیل اهمیت این تیترها در سئو چیست؟ از این تیترها و عناوین غافل نشوید؛ زیرا الگوریتم گوگل یکی از معیارهای خود را تجزیه‌وتحلیل این عناوین قرار داده است. از طریق عناوین است که گوگل متوجه می‌شود آیا پست شما ارتباطی به موضوع مورد جستجو دارد یا خیر؟

بهترین تیترها، عناوینی هستند که با کلمه کلیدی شروع شده باشند. این معیار دست گوگل را در انتخاب شما به‌عنوان پست برتر باز می‌گذارد. از طرف دیگر اگر تمایل دارید تا خوانندگان، تنها از روی تیتر به سمت شما جلب شوند، نام برند را نیز در آن قرار دهید.

البته تنها استفاده از کلمه کلیدی کفایت نمی‌کند. درست است که توانستید گوگل را راضی کنید پست شما را به همه معرفی کند، اما باید مخاطب را نیز راضی کنید تا به شما سری بزند. پس باید تیتری بنویسید که جالب و هیجان‌انگیز باشد. تیتری خوب است که افراد را مانند یک فراخوان به کاری دعوت کند. با این کار آن‌ها از همان ابتدا با شما و محتوایتان درگیر می‌شوند و همین مخاطبان بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کلید سئو استفاده از کلمات کلیدی است

کلید سئو استفاده از کلمات کلیدی است

توضیحاتی که کاربر را قانع کند

زمانی که موتور جستجو چند پست را برای شما انتخاب می‌کند و نشان می‌دهد شما چه چیزی می‌بینید؟ بله درست است. عنوان و توضیحات متا. اگر توضیحات متا شما را راضی کرد، روی اسم سایت کلیک می‌کنید؛ اما توضیحات متای معمولی، همه کار را خراب می‌کند. حتی اگر محتوای تولید شده عالی باشد، ولی توضیحات متا جاذب کاربر نباشد، انگار آب در هاون کوبیده‌اید.

موتور جستجو اولین کاری که می‌کند کلمه کلیدی را برای مخاطب در توضیحات متا برجسته یا به‌اصطلاح بولد می‌کند. کاربر نیز با این کار متوجه می‌شود که آیا محتوا برای او حلال مشکلات است یا باید گزینه بعدی را انتخاب کند. توضیحات متا این روزها بیشتر از کلمات کلیدی تأثیرگذار هستند.

بهتر است از کارشناس سئو کمک بگیرید

بهتر است از کارشناس سئو کمک بگیرید

محتوای باکیفیت، مخاطبی که میخکوب می‌شود!

می‌دانید جایگاه محتوای باکیفیت در سئو چیست؟ همه کارها را تا بدین جا درست و بر اساس قوانین نوشته‌اید؟ اما اگر محتوایی که نوشته‌اید باکیفیت نباشد، دیگر پیگیر سئو و ترافیک بالا نباشید. پست مرتبط ایجاد کنید، پست مرتبط ایجاد کنید، پست مرتبط ایجاد کنید. با این پست‌ها است که می‌توانید رتبه‌های برتر را کسب کنید.

پستی که بارگذاری می‌کنید باید بتواند مشکلات مخاطبتان را حل کند. پستی برای مخاطب مفیدتر است که بتواند مشکلی را حل کند؛ به همین دلیل باید بدانید که پست‎‌های طولانی‌تر، برنده هستند. ایده‌آل‌ترین پست، محتوایی است که حدود 1600 کلمه را شامل شود.

البته فقط محتوای متنی را نباید در نظر بگیرید. استفاده از محتوای چندرسانه‌ای مانند عکس و ویدئو نیز لازم است تا مخاطب خسته نشود و تا انتهای متن با شما همراهی کند. در ضمن با کمک عکس می‌توانید برخی از مفاهیم را دقیق‌تر توضیح دهید. بارگذاری این نوع محتوا از ضروریات پست‌هایی است که قرار است مخاطب را وادار به خرید محصول یا استفاده از خدمات کند.

اگر قابل پردازش باشید برای سئو مانند چراغی می‌درخشید

اگر قابل پردازش باشید برای سئو مانند چراغی می‌درخشید

ممیزی سئو

اگر نمی‌دانید منظور از ممیزی سئو چیست این بخش را نباید از دست بدهید. درست است که شما یک متن را همراه با همه ضمائم در سایت خود بارگذاری کردید، اما این درست نیست که فکر کنید کار همین‌جا به پایان رسیده است. ممیزی سئو به این معنا است که هرچند وقت یکبار و در فواصل معین سری به پست خود بزنید و آن را نونوار کنید. این کار الزامی است که نقاط ضعف را پیدا کنید و آن را درست کنید یا اگر لازم است مطلب را به‌روزرسانی کنید. برای این کار بهتر است تا از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • هر صفحه را بررسی کنید تا مطمئن شوید عناوین و توضیحات متا بی‌نقص است.
  • کلمات کلیدی را از نظر تناسب و تعداد بررسی و در صورت لزوم آن را بهینه کنید.
  • از نظر فنی ساختار URL مقالات را بار دیگر تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • مطمئن شوید که همه تصاویر دارای برچسب‌های ALT قابل‌قبول هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما بر روی موبایل نیز قابل‌اجرا است یا خیر.
  • اگر لازم بود بر تعداد کلمات محتوا نیز بیفزایید.

با این روش‌ها مطمئن می‌شوید که سایت شما همچنان بی‌عیب‌ونقص است و حق شما است که ترافیک بالایی را تجربه کنید. این چند گام اطمینان می‌دهد که سئو محتوا ایرادی ندارد.

تولید محتوای درست در سئو حرف اول را می‌زند

تولید محتوای درست در سئو حرف اول را می‌زند

سرعتی که کاربر را راضی می‌کند

البته سرعت صفحه، دقیقاً دلیل تجربه بهینه کاربر نیست؛ اما میزان همپوشانی این دو مورد با یکدیگر بسیار بالا است. نمی‌توانید سرعت را نادیده بگیرید و منتظر باشید تا کاربر راضی از صفحه شما بیرون برود. از طرف دیگر یکی از فاکتورهایی که میزان بازدید از صفحه شما را بررسی می‌کند سرعتی است که صفحه شما دارد. با کمک این معیارها است که می‎توانید رسیدن به هدف را از نظر آماری بررسی کنید.

زمانی که در کنسول گوگل عنوانی را سرچ می‌کنید، گوگل در کمترین زمان آن را برای شما پیدا می‌کند. این مهم‌ترین دلیلی است که کاربران به سمت این سایت تمایل دارند. اگر شما نتوانید پابه‌پای گوگل این نیاز کاربر را برآورده کنید، پس تجربه کاربری مثبتی نیز پاداش شما نخواهد بود. آنچه گوگل از این واکنش‌ها درمی‌یابد این است که در انتخاب شما به‌عنوان سایت برتر کمی تجدیدنظر کند. پس یک گام به عقب بازمی‎‌گردد و در رتبه‌بندی جدید خود، شما را نادیده می‌گیرد.

این تمام داستان نیست. اگر صفحه شما با سرعت کمی بارگذاری شود، کاربر فرار را برقرار ترجیح می‌دهد و دیگر خبری از نرخ تبدیل نخواهد بود. حتی آماری که خود گوگل منتشر کرده نشان می‌دهد که هر ثانیه‌ای که بارگذاری صفحه به تعویق بیفتد نرخ تبدیل تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. کدام عوامل می‌توانند بر سرعت صفحه تأثیر بگذارند؟

85 درصد کاربران گوگل را انتخاب می‌کنند

85 درصد کاربران گوگل را انتخاب می‌کنند

  • تصاویر پابه‌پای کلمات کلیدی

  • از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر سرعت صفحه تأثیر بگذارد، اندازه تصاویری است که در خلال محتوای متنی بارگذاری می‌کنید. زمانی که حجم تصاویر زیاد باشد، برای بارگیری زمان بیشتری نیاز است. همین باعث کاهش سرعت صفحه می‌شود. البته تصاویر اگر کیفیت نداشته باشند هم از کیفیت کلی کار کم می‌کنند؛ پس حد تعادل را حفظ کنید. تصاویر باکیفیتتان را با حجم زیر 100 کیلوبایت تنظیم کنید. ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند در این راه کمک شایانی به شما کنند. این ابزارها را از دست ندهید.
  • کد وب‌سایت

  • استفاده از وردپرس یا مواردی مشابه این باعث می‌شود که کدها و پلاگین‌های زیادی وجود داشته باشد که باعث شود ناخودآگاه سرعت وب‌سایتتان بسیار کند شود. برای این کار باید از فردی کمک بگیرید که در این زمینه تخصص دارد و بداند قوانین سئو چیست؟ آن‌ها کدها را بهینه کرده و تنها افزونه‌های ضروری را برایتان نگه خواهند داشت.

استراتژی‌های سئو را بشناسید

استراتژی‌های سئو را بشناسید

  • میزبان شما کیست؟

  • میزبانی که هاست و دامنه شما را پشتیبانی می‌کند، یکی از عواملی است که از دو مسیر می‌تواند سرعتتان را کاهش دهد. اگر سرور میزان کند باشد، بهتر است دیگر برای بهینه‌سازی سایت خود تلاش نکنید. درهرصورت بارگذاری سایت بسیار کند انجام خواهد شد. از طرف دیگر باید بدانید سرور در کجا قرار دارد.حتماً می‌دانید که داده‌های شما باید از طریق سرور به دستگاه کاربر ارسال شوند. اگر فاصله این دو با هم زیاد باشد، قطعاً سرعت نیز کاهش خواهد یافت. در این صورت دیگر دانستن اینکه سئو چیست و استفاده از آن فایده‌ای ندارد. راه‌حل این است که با کمی صرف هزینه از سروری استفاده کنید که در کشور کاربران هدف شما قرار دارد.
  • به موبایل‌ها اهمیت دهید

  • گوشی‌های هوشمند باعث می‌شوند که دیگر افراد کمی از رایانه برای جستجو در گوگل استفاده کنند. شاید بد نباشد اگر بدانید که طبق آمار 55 درصد از جستجوها از طریق گوشی هوشمند انجام می‌شود؛ پس برای گوگل اهمیت دارد که سایتی را در اختیار کاربر قرار دهد که از نسخه موبایل نیز پشتیبانی کند. این مورد نیز یکی از معیارهای اصلی الگوریتم گوگل برای انتخاب بهترین وب‌سایت‌ها است.در این موارد، زمانی که کاربر از گوشی همراه خود وارد سایت می‌شود، سیگنال‌هایی مانند سرعت صفحه به الگوریتم گوگل ارسال می‌شود و در نتیجه تجربه کاربر باعث می‌شود گوگل برای کاندیداتوری دوباره شما، تصمیم جدی‌تری اتخاذ کند.

باید بدانید سئو چیست تا به هدف خود برسید

باید بدانید سئو چیست تا به هدف خود برسید

بک‌لینک و رازهای آن!

یکی از فاکتورهایی که مدت‌ها پای ثابت الگوریتم گوگل بوده و هست، همین بک‌لینک است؛ اما علت اهمیت بک‌لینک در سئو چیست؟ بک‌لینک یا سئو خارجی، به معنی لینک یا پیوندی است که صفحه‌ای دیگر از سایتی دیگر به سایت و صفحه‌ای از سایت شما اشاره دارد. این می‌تواند برای گوگل نشانه خوبی باشد. با این کار گوگل تصور می‌کند که سایتی که لینک شما را در صفحه خود قرار داده است قبول دارد که محتوای شما ارزشمند است، در نتیجه کاربران را برای اطلاعات بیشتر به شما ارجاع می‌دهد.

در واقع و به‌عبارت‌دیگر گویی سایت میزبان به گوگل اعتراف می‌کند که به سایت شما اعتماد کامل دارد. البته یک بک‌لینک، نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد. مجموعه‌ای از چندین بک‌لینک باعث می‌شود تا گوگل کاملاً قانع شود که شما محتوای مفیدی را تولید کرده‌اید. برای دریافت بک‌لینک دو راه وجود دارد:

  • کاملاً طبیعی رفتار کنید. محتوایی تولید کنید که به حدی کامل و جامع باشد که سایت‌های دیگر را به بک‌لینک وادار کند.
  • لینک بیلدینگ کنید. لینک بدهید، لینک بگیرید.

با کمک خود گوگل متوجه شوید که آیا ترافیک افزایش یافته است؟

با کمک خود گوگل متوجه شوید که آیا ترافیک افزایش یافته است؟

یک نکته بسیار مهم!

بک‌لینک‌ها، همه ارزش یکسانی ندارند. برخی گوگل را بیشتر قانع می‌کند و برخی اصلاً دلیل قانع‌کننده‌ای برای این نیست که محتوای شما خیلی خاص است. تصور کنید قرار است گیتار خوبی خریداری کنید. قطعاً از یک نوازنده نظر می‌خواهید. درحالی‌که برای شنیدن توضیحات یک نقاش حتی سر خود را هم برنمی‌گردانید. گوگل هم همین کار را می‌کند.

زمانی بک‌لینک قانع‌کننده است که اولاً سایت خود دارای اعتبار کافی باشد، ثانیاً ارتباط محتوایی میان سایت شما و سایتی باشد که لینک شما را قرار داده است. یک لینک از چنین سایتی، معادل چند لینک از سایت‌های نامعتبر و بی‌ارتباط برای گوگل است. البته اگر تعداد سایت‌ها حتی بی‌ارتباط زیاد باشد، گوگل نیم‌نگاهی خواهد انداخت، اما این زمان زیادی از این موضوع خواهد گذشت.

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو

مسیر سئوی سایت را در یک قاب ببینید

شاید حالا تا حدودی متوجه شده باشید که سئو چیست، اما همیشه پاسخ ساده به این سؤال نمی‌تواند دردی را درمان کند. سئو اگر خوب اجرا شود، زوایای مختلفی را در بر می‌گیرد و چندین وجه را شامل می‌شود. برای اینکه بتوانید به آنچه مدنظر برسید باید راهی طولانی را در پیش بگیرید. استراتژی سئو اغلب شامل خرده مراحلی است که باید طی کنید. به‌صورت خلاصه این مراحل شامل موارد زیر است:

  • استراتژی اولیه و دورنمای کلی را باید ترسیم کنید تا بتوانید تا حدودی مسیر را پیش‌بینی کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی، فرعی و حتی کیوورد گپ را جستجو کنید.
  • محتوای خود را بر مبنای سئو انجام دهید. صفحات فرود که با عنوان لندینگ پیچ شناخته می‌شوند را مشخص کنید و محتوای سایت را تولید کنید.
  • اکنون وقت آن است که با کمک سئوی صفحات، محتوای موجود بر روی موتور جستجو را بهینه‌سازی کنید.
  • نرخ تبدیل را بهینه کنید.
  • بک‌لینک‌ها را فراموش نکنید.
  • سئوی فنی را ارتقا دهید.

البته این تقریباً مسیری است که اغلب سایت‌هایی که می‌دانند سئو چیست در مسیر سئوکاری باید طی کنند. اما بسته به سایتی که دارید ممکن است مراحلی را مجبور شوید اضافه کنید یا برخی از مراحل را چندین بار انجام دهید.

ترافیک بیشتر، رتبه بهتر با سئوی درست و دقیق میسر است

ترافیک بیشتر، رتبه بهتر با سئوی درست و دقیق میسر است

حرفه‌ای در مقابل آماتور

دیگر همه کسانی که می‌دانند سئو چیست به‌خوبی می‌دانند سایتی نیست که بتواند ادعا کند نیاز به سئو ندارد.  شما وارد مسابقه‌ای شده‌اید که قوانینش از پیش تعیین شده است و تخلف از آن می‌تواند به ضرر شما و برندتان باشد؛ اما تصور نکنید که انجام این کار به‌سادگی خواندن این مقاله است. سئو، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که زوایای مختلفی دارد.

اگر قرار است سایت خودتان را سئو کنید باید علاوه بر اینکه می‌دانید سئو چیست، چشم‌انداز بلند مدتی هم داشته باشید و از کمک یک تیم حرفه‌ای کارآزموده بهره‌مند شوید. استفاده از فرایند بهینه‌سازی موتور جستجو، به‌سادگی سال‌‎های پیش نیست.

اکنون تبدیل به دانشی تخصصی شده است که مؤلفه‌های متعددی دارد. استفاده به‌موقع از هر مؤلفه سخت‌ترین بخش استراتژی بازاریابی و اجرای آن است. آنچه کارشناس سئو برای شما انجام می‌دهد بسیار گسترده است، اما می‌توان اهم آن را در چند جمله خلاصه کرد:

  • سئوکاران به‌خوبی می‌دانند چگونه باید استراتژی دقیقی تدوین کنند که همه جنبه‌‎های سئو را در بر بگیرد.
  • سئو محتوا باید به‌خوبی انجام شود و بتوان چرخه رشد را در سایت به حرکت درآورد.
  • استخراج تاکتیک‌های روابط‌عمومی تا به این وسیله بتوان با کمک سئو خارج از صفحه قدرت را به سایت بازگرداند.
  • بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت شما تا مشاهده و ترافیک ارگانیک را به دست آورد.
  • از همه مهم‌تر اینکه تیم سئو به شما کمک می‌کند تا همگام با تغییرات الگوریتم گوگل حرکت کنید و با تغییر ناگهانی معیارهای الگوریتم، از قافله جا نمانید.

نکته!

بسته به سایتی که دارید، هدفی که دنبال می‌کنید، خدماتی که ارائه می‌کنید و… می‌توانید از روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی سایت استفاده کنید. آنچه مهم بوده این است کارشناس سئو اگر در این زمینه حرفه‌ای باشد می‌تواند باتوجه‌به همه عوامل گفته شده، بهترین نتیجه را برای شما به دست آورد و با استراتژی درست، شما را به هدفتان برساند.

راه‌های بسیاری برای سئو وجود دارد

راه‌های بسیاری برای سئو وجود دارد

کلام پایانی

برترین نوع استراتژی بازاریابی این روزها در اختیار سئو است. همه کسانی که می‌دانند سئو چیست در پی این هستند که بتوانند خود را با این روش بالا بکشند. سئو داشتن یعنی اهمیت‌دادن به نظر 70 درصد متخصصان بازاریابی دیجیتال که معتقدند بهترین راه فروش، سئوکاری سایت است. از طرفی 68 درصد ارائه خدمات موفق از موتور جستجو شروع شده است. بالغ بر 63 درصد معاملات این روزها آنلاین است.

آمارهای زیادی نشان می‌دهد که باید این مقوله را جدی بگیرید؛ اما مهم‌تر از آن این است که بدانید با همه آنچه که خواندید هنوز تبدیل به یک متخصص بازاریابی دیجیتال نشده‌اید. برای این‌که بتوانید سایت خود را به جایگاهی که می‌خواهید برسانید باید از کارشناس سئو کمک بگیرید. با این کار هم خودتان نیمی از مسیر را رفته‌اید هم مطمئن هستید مسیری که در پیش گرفته‌اید به نقاط خوبی خواهد رسید.

کمک‌گرفتن از یک کارشناس و متخصص امور سئو، در واقع صرف هزینه نیست. امروزه به همه ثابت شده است که هزینه‌کردن برای بازاریابی مانند سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت مهم و باارزش است. اگر امروزه پولی را صرف کرده‌اید، چند وقت دیگر از طریق مخاطبان و مشتریانی که به دست آورده‌اید سود بیشتری خواهید کرد. پس خودتان را به دست متخصصان بسپارید. شما محصولات خود را تولید کنید و بازاریابی را برای کارشناسان سئو باقی بگذارید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما