صفر تا صد تولید محتوای آموزشی
5 (1)

هشدار! هشدار! دارندگان وب‌سایت‌های آموزشی به هیچ‌عنوان خواندن این نوشتار را از دست ندهید. اهمیت تولید محتوای آموزشی به‌اندازه‌ای است که لازم دیدم زنگ خطر را برای شما به صدا دربیاوریم.

ازدست‌دادن مخاطبان و خوانندگان دسته‌بندی محتواهای آموزشی از مشکلات رایجی است که صاحبان این قبیل وب‌سایت‌ها با آن درگیر هستند. تصور می‌کنید محتوای آموزشی برای شما دستاوردهای طلایی ندارد؟

تولید محتوای آموزشی؛ صفرتاصد

تولید محتوای آموزشی؛ صفرتاصد

شاید حتی شما بیش‌از اندازه در این زمینه دانش و مهارت دارید اما هنوز که هنوز است نتوانسته‌اید کسب‌وکارتان را پیش ببرید؟! مشکل کجاست؟ چرا تولید محتوای آموزشی برای شما جواب نمی‌دهد؟

شما صاحب کسب‌وکاری هستید که اگر نتوانید خود را سودمند و جذاب نمایش دهید، کارتان ساخته است. تمام هزینه‌های انجام‌شده را انگار به جوی آب ریخته‌اید؛ بنابراین ضروری است این مطلب را تا انتها بخوانید تا بدانید چگونه محتوایی برای کسب‌وکار شما مناسب است.

ساختارشکنی؛ واجب‌تر از نان شب!

اگر به سال‌های مدرسه بازگردید، آیا هنوز تحمل نشستن سر کلاس‌های خسته‌کننده درسی گذشته را دارید؟ درصورتی‌که مطالب آموزشی خود را در یک قالب خشک و بی‌روح ارائه کنید، مخاطبان‌تان هم از شما فراری خواهند شد.

کمی روش کار خود را بازنگری کنید؛ چقدر توانسته‌اید از قالب‌های تکراری و یکنواخت و سنتی فاصله بگیرید؟ چقدر در آموزش و انتقال مفاهیم آموزشی خلاقیت به خرج می‌دهید؟

ساختار شکنی در تولید محتوای آموزشی

ساختار شکنی در تولید محتوای آموزشی

پاسخ به این سوالات را دست‌کم نگیرید؛ همین نکات ریز هستند که تعیین می‌کنند تولید محتوای آموزشی شما تا چه اندازه موفق بوده است.

قرارگرفتن در معرض توجه مخاطبان و مشتریان هدف به‌همین سادگی و فقط در گروی استخدام نویسندگانی است که می‌توانند محتواهای آموزشی خلاق تولید کنند. نکته جالب توجه این است که نه‌تنها مخاطبان بلکه شما می‌توانید رضایت موتورهای جست‌وجو و در یک کلام بهبود سئو را تجربه کنید.

راه‌حل طلایی

علاوه‌بر تمرکز روی جذابیت و خلاقیت، لازم است یک نکته مهم دیگر را نیز فرابگیرید. چالش‌های مخاطبان خود را بیابید و در قالب‌ آموزش‌ها به آن‌ها راه‌حل بدهید. به‌همین سادگی دل مشتریان خود را برای همیشه به‌دست بیاورید.

از تولید محتوای آموزشی برای ارتقای سطح دانش، رفع مشکلات و در کل بهبود شرایط زندگی مخاطبان هدف خود استفاده کنید و سودش را ببرید.

به هر ساز آموزشی نرقصید

مدیریت یک وب‌سایت آموزش‌محور با بسیاری از سبک‌های آموزش تفاوت اساسی دارد. شما دیگر قادر نیستید هر مطلبی را در قالب آموزش بریزید. مطلبی که قصد نوشتن آن را دارید اصلا به درد وبلاگ می‌خورد؟ شاید یک محتوای تصویری برای شما کار را بهتر در بیاورد یا حتی یک صوت جذاب!

باید به‌اندازه‌ای دقیق و باهوش باشید که تشخیص دهید هر تولید محتوای آموزشی را به چه شکلی ارائه دهید. در ابتدا بهتر است رویکرد خود را به‌دقت مشخص کنید و سازماندهی مناسبی داشته باشید.

به‌عنوان مثال برخی از آمارها نشان می‌دهد که در وب‌سایت‌های آموزشی اینفوگرافی بسیار کارآمد است و می‌تواند نظر مخاطبان را بیشتر جلب کند؛ بنابراین فقط محتواهایی که با اهداف بازاریابی شما تناسب دارد تولید کنید و برای هر نوع آموزش استراتژی مخصوصی داشته باشید.

نگاه متفاوت داشته باشید

در بهترین حالت، احتمالا شما همچون سایر رقبای جدی‌تان محورهایی را برای جلب‌نظر مخاطبان در نظر گرفته‌اید. به‌عنوان مثال درپی پاسخ به برخی سوالات متداول مشتریان خود هستید. اگرچه این رویه درست است؛ از یک نکته غافل شده‌اید! متمایز نیستید.

این روز‌ها حرف اول رقابت را کسب‌وکاری می‌زند که موتور خلاقیت تیم تولید محتوایش با بیشتری قدرت درحال فعالیت است. علاوه‌بر رفع نیازهای معمول، سوالاتی را بیابید که شاید در آینده جزو نیازهای مشتریان شما باشد و این‌گونه رقابت را در دست بگیرید.

نگاه متفاوت در محتوا

نگاه متفاوت در محتوا

خب…

اجازه دهید با یک مثال موضوع را برای شما شفاف کنم. تصور کنید شما درحال تولید محتوای آموزشی در حوزه موبایل هستید. طبیعتا تولید مقالاتی برای توضیح محصولات مختلف، شناساندن برندهای مختلف و حتی ایجاد رقابت فنی میان محصولات مختلف پایه کارهایی است که برای محتوای خود می‌کنید و همه رقبای شما نیز تقریبا به آن تسلط دارند.

زاویه متفاوت کجاست؟ به‌عنوان مثال می‌توانید پیش‌بینی‌هایی برای تولیدات آینده برخی برندها را در محتواهای خود بگنجانید یا برخی تکنولوژی‌های موبایل که بسیار جدید هستند یا نوید آمدن آن‌ها در آینده داده شده است را برای مخاطبان خود تشریح کنید.

خود را نشر حداکثری کنید

از دیگر نکاتی که می‌تواند شما را به موفقیت‌های بزرگی در مسیر تولید محتوای آموزشی برساند، نشر است و بس. این مسئله را دست‌کم نگیرید و سعی کنید قالب‌های مختلف آموزشی خود را در رسانه‌های پرطرفدار به‌خوبی معرفی کنید.

نشر حداکثری محتوا

نشر حداکثری محتوا

آموزش شما در چه قالبی است؟

  • پست وبلاگ؛
  • ویدئو کلیپ‌های طولانی یا کوتاه؛
  • پادکست؛
  • بروشور، اینفوگرافیک وغیره.

این روزها شما تقریبا هر لحظه‌ای از زندگی‌تان را می‌توانید در عرض چند ثانیه به اطلاع افراد بسیاری در سراسر جهان برسانید. تحقیق کنید و دریابید که مخاطبان شما بیشتر در کدام‌یک از رسانه‌های اجتماعی فعال هستند. اکنون تنها کار شما این است که مطالب آموزشی‌تان را در این رسانه‌ها به شیوه‌های خلاقی نشر دهید.

تکنیک‌های جدید تولید محتوای آموزشی

علاوه‌بر عمده فوت‌وفن‌هایی که برای یک تولید محتوای آموزشی عالی فراگرفتید، لازم است تکنیک‌های امروزی‌تر را نیز از دست ندهید. به‌عنوان مثال استوری تلینگ یا داستان‌سرایی.

اگر بتوانید از نویسندگان یا متخصصانی که در آموزش موردنظر شما حرفه‌ای هستند بهره بگیرید، احتمال اینکه بتوانید از این تکنیک بیشتر استفاده کنید بسیار زیاد است؛ چراکه این افراد تجارب فراوان و ارزشمندی دارند که با کمی دقت و آموزش می‌توانند آن را با مخاطبان شما به اشتراک بگذارند.

اگر بتوانید آموزش‌ها و انواع محتواهای صوتی، تصویری و متنی خود را در این قالب پیش ببرید، به یک ترکیب برنده دست پیدا کرده‌اید که نتایج آن حسابی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

داستان سرایی در محتوا

داستان سرایی در محتوا

اگر نگاهی به بازدیدهای سایت‌های مختلف با بینش‌های متفاوت بیندازید، متوجه خواهید شد این‌گونه اشتراک‌گذاری مطالب با مخاطبان برایشان تا چه اندازه جذاب و دوست‌داشتنی است.

آموزش‌های خود را تا حد ممکن ساده کنید

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند در این مسیر شما را پیش ببرد، استفاده از قدرت”مثال” است! برای من مثال بزنید، آن زمان می‌توانم به‌راحتی سخت‌ترین و دشوارترین مطالب را نیز بیاموزم. به‌این شکل به مخاطبان خود اجازه می‌دهید ارتباط بهتری با آموزش‌های شما بگیرند.

زمانی‌که از مثال برای تفهیم مطالب استفاده می‌کنید، بازه دانش و اطلاعات مخاطبان خود را به یاد داشته باشید. حتی یک قدم پیش‌تر بروید و سعی کنید در قالب پایین‌ترین سطح دانش آن‌ها مثال بزنید و خیلی خوب مطالب را برای آن‌ها جا بیندازید.

نکته

البته در هر مسئله‌ای سعی کنید افراط و تفریط نکنید و به‌اندازه باشید. حتی مثال بیش‌از حد نیز می‌تواند کمی دل مخاطبان را بزند. بنابراین هرجا که احساس کردید نیاز است، با مثال محتوای خود را جذاب‌تر کرده و فرآیند حل مسئله را آسان‌تر کنید.

حل چالش های تولید محتوای آموزشی

حل چالش های تولید محتوای آموزشی

درصورتی‌که به‌تازگی وارد دیجیتال مارکتینگ شده‌اید و آشنایی زیادی با محتوا ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایر مقالات آموزشی نردبون بیندازید؛ به‌عنوان مثال تولید محتوا چیست شما را از پایه با این وادی آشنا خواهد کرد.

آنچه گذشت…

در این نوشتار تلاش کردم که شما را تا جای ممکن با محتوای آموزشی، اهمیت آن و تکنیک‌های برای داشتن یک وب‌سایت آموزشی خوب ارائه دهیم. اکنون نوبت شماست که با به‌کارگیری این دانش قدم‌های مثبتی را برای کسب‌وکار خود بردارید و با قدرت پیش بروید.

ساختارشکن باشید و با توجه ویژه روی خلاقیت و جذابیت به سراغ حل چالش‌های مخاطبان خود بروید. آموختید که نباید از هر محتوای آموزش تولید کنید و برای افزایش بازدیدهای خود تنوع زیادی را در ارائه آموزش‌ها ایجاد کنید.

زاویه دید متفاوتی داشته باشید و سعی کنید در رسانه‌های اجتماعی مختلف خود را به‌خوبی نشان دهید. بیان ساده‌ای داشته باشید و با به‌کارگیری مثال‌های مفید و به‌جا آن را حتی بیشتر ساده کنید. درنهایت برای سفارش تولید محتوا می‌توانید از بسته‌های متنوع تیم توسعه کسب‌وکار نردبون نیز بهره ببرید. همچنین خوشحال خواهیم شد که نگاهی نیز به مطالب آموزشی و رایگان ما بیندازید و دانش خود را ارتقا دهید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
5

دیدگاه شما