ضرورت پشتیبانی سایت برای کسب‌وکارها
0 (0)

ضرورت پشتیبانی سایت برای کسب‌وکارها

امروزه ما در عصر دیجیتال به سر می‌بریم و به‌تبع جنبه‌های زیادی از زندگی‌مان با تکنولوژی پیوند خورده است. بسیاری از فعالیت‌های روزمره تنها با کم فناوری امکان‌پذیر است و کمتر شغلی را می‌توانیم پیدا کنیم که وارد دنیای وب و صفحات مجازی نشده باشد. بسیاری از افراد برای کسب‌وکار خود وب‌سایت تأسیس کرده‌اند؛ اما نمی‌توانند آن را به‌خوبی مدیریت کنند. این مشکل تنها به دست گروهی از افراد که به پشتیبانی سایت مشغول هستند حل می‌شود و به یک ضرورت تبدیل شده است!

مدیریت وضعیت و پشتیبانی از سایت

مدیریت وضعیت و پشتیبانی از سایت

ما نیز به اهمیت این جایگاه شغلی و خدماتی که ارائه می‌دهد پی برده و تصمیم گرفتیم که برای شما اطلاعاتی درمورد جایگاه شغلی پشتیبان سایت، لیست خدماتی که دریافت می‌کنید و اصول و ضوابط را بیان کنیم. درصورتی‌که شما نیز برای مدیریت‌کردن سایتتان به مشکل برخورده‌اید یا اطلاعات کافی برای کار با سیستم مدیریت محتوا و سئو ندارید حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما تمام نکات مرتبط با پشتیبانی سایت وردپرس و اهمیت آن برای کسب‌وکارها را بیان خواهیم کرد.

پشتیبان سایت چه کسی است؟

در زمان‌های قبل بسیاری از افراد برای آنکه یک وب‌سایت داشته باشند تصمیم می‌گرفتند که صفر تا صد این کار را فراگرفته و خودشان یک سایت طراحی کنند. این افراد خودشان مدیریت سایت را به عهده می‌گرفتند و تلاش می‌کردند تا آن را توسعه بدهند. بعد از مدتی با بیشتر شدن دغدغه‌ها و مشغله‌های مردم و همچنین آشکار شدن اهمیت سئو، دیگر طراحی و پشتیبانی سایت به یک خوزه تخصصی و مستقل تبدیل شده بود و افراد برای این کار باید کارشناسان مرتبط را استخدام می‌کردند.

افراد زیادی هستند که برای شما وب‌سایت بسیار زیبایی طراحی می‌کنند؛ اما آن را همان گونه که خالی هست به شما تحویل می‌دهند و دیگر مسئولیت مدیریت محتوا و سایر کارها را به عهده نمی‌گیرند. در این میان شما به شخصی احتیاج دارید که اطلاعات وسیعی در حوزه وب و وب‌سایت داشته و بتواند سایت شما را مدیریت کند. چنین شخصی به‌اصطلاح ادمین سایت شناخته می‌شود و می‌تواند به کسب‌وکار شما رونق بسیار بالایی بدهد. به‌صورت کلی تمام ادمین‌های وب‌سایت‌ها لازم است که در چند زمینه مهارت کافی داشته باشند.

استخدام مدیر برای سایت

استخدام مدیر برای سایت

اولین زمینه که حوزه تخصصی هر مدیر سایت محسوب می‌شود آشنایی با ساختار سایت و مهارت در پیداکردن نقص‌ها، عیب‌ها و ضعف‌ها است. یک مدیر سایت باید بتواند سایت شما را از دیدگاه فنی آنالیز کرده و همه مشکلات آن را رفع کند. مورد دوم که در زمینه مهارت‌های مدیر پشتیبانی سایت جایگاه ویژه‌ای داشته، به تولید و درج محتوا مربوط می‌شود. البته بسیاری از کسب‌وکارها، محتوا را به نویسندگان تخصصی می‌سپارند و ادمین تنها آن را در سایت درج می‌کند. آخرین حوزه نیز به امنیت سایت مربوط شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تخصص‌های لازم برای مدیریت سایت

حال که شما با مدیر سایت و حوزه‌های عملکردی وی آشنا شدید بهتر است درمورد تخصص‌های موردنیاز برای پشتیبانی از سایت نیز آشنا شوید. درصورتی‌که قصد دارید در آینده به‌عنوان مدیر سایت فعالیت کنید یا اینکه برای سایت خود یک ادمین استخدام کنید حتماً دقت داشته باشید که در رزومه وی تخصص‌هایی که در ادامه گفته می‌شود وجود داشته باشد. در ابتدا باید بگوییم کسی که قصد دارد وظایف پشتیبان سایت را به عهده بگیرد باید به‌خوبی به سیستم‌های مدیریت محتوا و سایت مثل وردپرس و ووکامرس آشنا باشد.

مورد بعدی این است که ساختار صحیح محتوا را بشناسد و به اهمیت درج تصویر، لینک‌سازی، تیتر نویسی و عنوان‌نویسی، پاراگراف‌بندی و… واقف باشد. نکته دیگر که به مهارت‌های ادمین وب‌سایت مربوط می‌شود آشنایی کامل وی به سئو داخلی و خارجی است. هرچند تولید محتوا می‌تواند تأثیر زیادی روی سئو داشته باشد؛ اما برای پشتیبانی سایت به سئو تکنیکال و نکات آن نیز نیاز داریم. مورد بعدی این است که مدیر درمورد هاست و میزبانی سایت اطلاعات کامل داشته و بتواند آن را کنترل و پیگیری کند.

یادگیری تخصص برای مدیریت سایت

یادگیری تخصص برای مدیریت سایت

از دیگر تخصص‌های لازم در زمینه پشتیبانی وب‌سایت‌ها می‌توانیم به بررسی امنیتی اشاره کنیم. کسی که می‌خواهد به‌عنوان مدیر سایت مشغول به کار شود باید بتواند تمام ضعف‌ها و ایرادات امنیتی سایت را پیدا کرده و روش برطرف‌کردن آن را نیز بلد باشد. در نهایت نیز اگر با اصول بازاریابی و تبلیغات آشنا باشد و بتواند روزبه‌روز به جمعیت مخاطبان شما بیفزاید قطعاً یک ادمین حرفه‌ای خواهد بود. در زمان کمک‌گرفتن از افرادی که در زمینه پشتیبانی سایت فعالیت دارند، حتماً به مدت سابقه کاری آنها نیز دقت کنید.

لیست خدماتی که برای پشتیبانی سایت باید دریافت کنید.

در قسمت‌های قبلی برای شما موارد مهمی از جمله اهمیت داشتن مدیر سایت، جایگاه شغلی ادمین و تخصص‌های وی را بیان کردیم. در این بخش می‌خواهیم برای شما کامل‌ترین لیست خدماتی که شما برای پشتیبانی وب‌سایت باید دریافت کنید را شرح دهیم. البته لازم است اشاره کنیم که دریافت همه این خدمات هزینه بسیار زیادی ممکن است داشته باشد. درصورتی‌که به لحاظ منابع مالی در محدودیت هستید می‌توانید از لیست خدمات پشتیبانی سایت تنها یک سری کارها را درخواست کنید.

اولین مورد آنالیز وب‌سایت است. بهتر است این مورد را از لیست خدمات حذف نکنید؛ چراکه ادمین باید به‌خوبی با کسب‌وکار شما آشنا شود. قراردادن محصول روی سایت از دیگر وظایف ادمین است که اگر سایت شما ماهیت فروشگاهی ندارد می‌توانید از آن صرف‌نظر کنید. مورد دیگر که حتماً باید از ادمین بخواهید انجام دهد، آپلود محتوا روی سایت است. البته همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم می‌توانید پشتیبانی سایت و تولید محتوا را به دو گروه مختلف از متخصصان واگذار کنید.

دریافت خدمات برای مدیریت سایت

دریافت خدمات برای مدیریت سایت

ادمین وب‌سایت همچنین باید بتواند به‌صورت مداوم همه اطلاعات را به‌روزرسانی کند تا گوگل سایت شما را ارزشمند و پویا تشخیص دهد. از دیگر وظایف بسیار مهم پشتیبان، تهیه بک‌آپ در فواصل منظم است تا اطلاعات وب‌سایت به‌صورت ناگهانی از بین نرود. ادمین همچنین باید تلاش کند تا سرعت و سئوی سایت بهبود پیدا کرده و رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشید. آشنایی مدیر سایت با سرچ کنسول و گوگل آنالیتکس بسیار مهم و ضروری است. در آخر نیز باید از هرگونه درز اطلاعات و هک و نفوذ امنیتی جلوگیری کند.

سایر خدمات ادمین سایت

در بخش قبل مهم‌ترین وظایفی که لازم است شما از پشتیبان سایت دریافت کنید را شرح دادیم. در این قسمت نیز می‌خواهیم برای شما سایر کارهایی که می‌توانید بخواهید تا برایتان انجام شود را بیان کنیم. از جمله کارهای متفرقه در زمینه پشتیبانی سایت می‌توان به پاسخگویی به کامنت‌ها و رفع ابهام مخاطبان اشاره کرد. هرچند صاحب کسب‌وکار نیز می‌تواند این مورد را انجام دهد؛ اما در صورت مشغله فراوان این مورد نیز قابل‌واگذاری به مدیر سایت است.

همچنین شما می‌توانید از ادمین خود بخواهید که پوسته و تم ظاهری سایت را تغییر داده و آن را تاحدامکان به‌صورت کاربرد پسند طراحی کند. البته در نظر داشته باشید که این کار می‌تواند هزینه بسیار بالایی برای شما در پی داشته باشد. مرتب کردن صفحه‌های اصلی و ایجاد کتگوری‌های منظم در سایت نیز می‌تواند بخشی از خدمات پشتیبانی سایت باشد. درصورتی‌که وب‌سایت شما تازه ایجاد شده و هنوز پیکربندی نشده حتماً این مورد را نیز از ادمین درخواست کنید.

خدمات متنوع برای مدیریت سایت

خدمات متنوع برای مدیریت سایت

هزینه‌های مربوط به پشتیبانی وب‌سایت

یکی از مسائل بسیار مهمی که در زمینه دریافت خدمات مدیریت سایت مطرح می‌شود مقدار هزینه‌ای است که باید پرداخت کنید. این مبلغ به موارد مختلفی بستگی داشته که از جمله آنها می‌توانیم به تجربه و سابقه ادمین، تعداد خدماتی که نیاز دارید تا برایتان انجام شود و مدت قرارداد اشاره کنیم. به‌تبع افراد تازه‌کار که سابقه‌ای ندارند و به‌تازگی وارد دنیای پشتیبانی سایت شده‌اند هزینه بسیار کمتری از شما درخواست می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد تازه‌کار خیلی ماهرتر از اشخاص باسابقه هستند.

همان گونه که در بخش قبلی نیز برای شما اشاره کردیم می‌توانید یک سری خدمات غیرضروری را از لیست وظایف ادمین خارج کنید تا به این شکل در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. حتی می‌توانید خودتان یک سری کارها را یاد گرفته و به‌عنوان ادمین دوم سایتتان را مدیریت کنید. یکی دیگر از مواردی که در هزینه پشتیبانی سایت تأثیر مثبتی دارد قرارداد بلندمدت است. اگر بتوانید یک ادمین که کیفیت کار بالایی دارد را استخدام بند مدت کنید برای شما صرفه بیشتری خواهد داشت تا اینکه بخواهید چند بار یک قرارداد را تمدید کنید.

بازه قیمت پشتیبانی وب‌سایت بسیار گسترده است و هیچ حداقل و حداکثری برای آن تعریف نشده است. معمولاً برای دریافت خدمات ضروری لازم است شما چیزی در حدود 800 هزارتومان پرداخت کنید. درصورتی‌که نیاز دارید تا خدمات بیشتری داشته باشید این هزینه بالاتر می‌رود و به یک میلیون و دویست الی یک میلیون و پانصد هزار تومان نیز خواهد رسید. این مبالغ در برخی مواقع می‌تواند به بالای پنج میلیون تومان نیز برسد که البته خدمات بسیار بیشتر و متنوع‌تری خواهید داشت.

هزینه‌های مربوط به مدیریت سایت

هزینه‌های مربوط به مدیریت سایت

کلام آخر

ما در این مقاله برای شما هرآنچه که لازم بود تا درمورد پشتیبانی سایت بدانید بیان کردیم. در ابتدا دانستیم که همه کسب‌وکارها به یک ادمین حرفه‌ای نیاز دارند تا بتوانند محتواهای خود را روی سایت درج کرده و سئو و امنیت آن را بهبود ببخشند. ما همچنین همه تخصص‌های لازم که یک مدیر سایت باید داشته باشد را شرح دادیم تا شما در زمان استخدام کار دشواری نداشته باشید. همچنین به خدماتی که مدیر سایت برایتان انجام می‌دهد نیز اشاره کرده و به بازه هزینه‌های مربوط به آن را نیز پرداختیم.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
0

دیدگاه شما