آشنایی با نریشن و تأثیر آن در تبلیغات
1 (1)

آشنایی با نریشن و تأثیر آن در تبلیغات

احتمالاً واژه نریشن Narration یا نریتور را به‌دفعات شنیده‌اید. Narration در حقیقت به معنای روایت داستان است. در تبلیغات هر برندی داستانی دارد و یک ویدیو تبلیغاتی با کمک صدای مناسب می‌تواند داستان مختص به آن را برای بینندگان و شنوندگان شرح دهد. در دنیایی که کتاب‌های صوتی جای کتاب‌های متنی فیزیکی و الکترونیکی را گرفته‌اند، ویدیو مارکتینگ نقش پررنگی در ارائه یک مفهوم به مخاطب ایفا می‌کند؛ پس بدیهی است که صدا نیز از آن جزهای جدانشدنی در تبلیغات باشد.

صدا همواره معنا و مفهومی بسیار فراتر را به تصاویر متحرک می‌بخشد. همان‌طور که با ظهور صدا در سینما، انقلابی عظیم در ساخت ویدیو‌ها پدید آمد. صدا همواره می‌تواند به‌عنوان عاملی برای شدت بخشیدن به تأثیرگذاری ویدیو محسوب شود. برای اثبات اهمیت نریشن و صدا تنها کافی است یک ویدیو را بدون صدا تماشا کنید. در این مقاله قصد داریم با انواع نریشن صوتی آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

تقدم محتوای صوتی بر متن در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها

تقدم محتوای صوتی بر متن در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها

انواع Narration و کاربرد آن

نریشن چیست؟ پاسخ این سؤال را در ابتدای این مقاله دریافتید. حال به ذکر انواع و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. امروزه حوزه استفاده از نریشن بسیار گسترده است و در انواع مختلفی منتشر می‌شود. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت تبلیغات و ساخت ویدیوهای تبلیغاتی است. همان‌طور که در مقدمه گفته شد، صدا ابزاری برای شدت بخشیدن تأثیر یک ویدیو است. شاید جالب باشد بدانید این ابزار آن‌قدر تأثیرگذار است که حتی به‌تنهایی نیز می‌تواند برای اهداف تبلیغاتی کافی باشد.

به کسی که نریتور است گوینده نیز گفته می‌شود و گویندگی به صورت کلی همه انواع نریشن را در بر می‌گیرد. گویندگی رادیو و تلویزیون، گویندگی اخبار، گویندگی مستند، گویندگی در فیلم، گویندگی در تولید محتوای صوتی و گویندگی در پادکست از انواع نریشن محسوب می‌شوند.

در مورد پادکست باید بگوییم درواقع نریشن صوتی اگر به‌تنهایی و بدون تصاویر منتشر شود، به محتوای انتشاریافته، پادکست می‌گویند. سایر کاربردهای آن در صنعت سینما، کتاب صوتی و دوبله نیز دیده می‌شود. بد نیست بدانید خواندن متن نریشن در هرکدام از زمینه‌های ذکرشده دارای تفاوت‌های بسیار زیادی است.

نریتور که در حقیقت فردی است که متن نگاشته شده را می‌خواند، باید با تکیه‌بر آگاهی خود از زمینه‌های مختلف کاربرد نریشن متن را متناسب با زمینه موردنظر بخواند؛ ازاین‌رو نریتور باید تخصص مناسبی درزمینه موردنظر داشته باشد تا بتواند همان حسی را که در جستجوی آن هستیم، به مخاطب القا کند. در ادامه مطلب ویژگی‌های یک نریتور خوب را بررسی خواهیم کرد.

تأثیر صدای یک نریتور خوب در تعامل با مخاطبانتان

تأثیر صدای یک نریتور خوب در تعامل با مخاطبانتان

ویژگی‌های یک نریتور خوب

به‌عنوان اولین و بدیهی‌ترین ویژگی در تشخیص یک نریتور خوب باید بدانید، چنین فردی دارای صدایی واضح، رسا و دل‌نشین است. وضوح و گوش‌نواز بودن صدای یک نریتور علاوه بر آنکه جز ویژگی‌های ذاتی افراد است، در اثر سال‌ها تمرین و نرمش حنجره ایجاد خواهد شد. پس یک نریتور حرفه‌ای قطعاً صدایی پخته و دوست‌داشتنی دارد و این در نمونه نریشن تهیه‌شده توسط او مشخص است.

همچنین یک نریتور خوب روی صدای خود کنترل دارد و می‌تواند بسیاری از پارامترهای حنجره مثل نازکی و کلفتی صدا، ایجاد خش در صدا و تغییر تن صدا را به‌راحتی کنترل کند. او باید بتواند احساسات مهمی را در مخاطب برانگیزد. باید درک کاملی روی متن نریشن داشته باشد و از خلاقیت خود در جهت ایجاد حس استفاده کند. تلفظ و بیان درست کلمات و علائم نگارشی از پایه‌ای‌ترین توانایی‌های یک نریتور موفق هستند که به‌طورقطع هیچ نریتوری بدون داشتن این توانایی در این مسیر مطرح نخواهد شد.

مراحل تولید صوت باید درنهایت دقت و ظرافت طی شود

مراحل تولید صوت باید درنهایت دقت و ظرافت طی شود

مراحل تولید نریشن تبلیغاتی

در سال‌های اخیر تولید محتوای صوتی حوزه‌ای غنی محسوب شده و به نیرو‌های حرفه‌ای کاربلد نیاز دارد. این حوزه بسیار قدرتمند و پرزحمت است. خواهید دید که به‌جز نریتور که مخاطبان تنها صدای او را می‌شنوند، افراد زیادی در تهیه این محتوا‌ها نقش دارند؛ برای مثال متن نریشن معمولاً توسط یک نویسنده یا تعدادی از نویسندگان مورد نگارش واقع می‌شود و پس از اصلاح و بازنویسی در اختیار نریتور قرار می‌گیرد.

گاهی یک نفر به‌عنوان کارگردان محتوای صوتی، در کنار نریتور به اصلاح موارد مرتبط با خوانش نریتور می‌پردازد تا دقیقاً همان چیزی حاصل شود که هدف سفارش نریشن است. خوانش متن در حضور گوینده و سایر افراد مرتبط در یک استودیو مجهز صدا برگزار می‌شود. ضبط صدا در استودیو برای به دست آمدن یک فایل صوتی باکیفیت و مطلوب ضروری است. درنهایت فایل صوتی آماده‌شده، به دست تدوینگر و صداگذار می‌رسد و با اعمال یک سری تغییرات موردنیاز یا افزودن برخی افکت‌های صوتی، محتوای صوتی موردنظر تولید خواهد شد.

اگر به‌عنوان یک کسب‌وکار پیشرو و حرفه‌ای قصد دارید تا نریشن تبلیغاتی صوتی مختص به خود را برای مخاطبانتان تولید کنید، می‌توانید این وظیفه حساس را به پلتفرم نردبون بسپارید. پلتفرم نردبون با در اختیار داشتن تعداد زیادی از نریتورهای حرفه‌ای قادر است محتوایی بی‌نقص در این حوزه را به شما ارائه دهد.

انتخاب نریتور متخصص در حوزه تبلیغاتی موردنظر

انتخاب نریتور متخصص در حوزه تبلیغاتی موردنظر

نتیجه‌گیری

اکنون دریافتید صدا به‌عنوان ابزاری برانگیزنده می‌تواند در ایجاد تعامل با مخاطب و تقویت مفهوم تبلیغاتی شما مؤثر باشد. نریشن تبلیغاتی به‌عنوان عاملی رسا می‌تواند هر آنچه را نیاز دارید به مخاطب بگویید، در قالبی دل‌نشین و کاربردی به مشتریان شما منتقل کند. حواستان باشد از تأثیرات صوت در تقویت برند خود نزد مخاطبان غافل نشوید. اغلب مخاطبان بیش از آنکه جذب محتوای متنی شوند، توجه و علاقه خود را نسبت به محتوای تصویری همراه با صدا نشان می‌دهند.

برای این کار می‌توانید نمونه نریشن موجود در سایت نردبون را بررسی کنید و نریشن موردنظر خود را سفارش دهید. متخصصان موسسه نردبون به شما کمک می‌کنند تا بر اساس یک برنامه تبلیغاتی عالی بتوانید باکیفیت‌ترین محتوای صوتی، تصویری و متنی را برای تجارت خود به دست آورید. کافی است با این موسسه در ارتباط باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟
1

دیدگاه شما